کتابخانه های عمومی طبس چهار هزار و ۵۰۰ عضو فعال دارد

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی طبس گفت: در ۹ باب کتابخانه عمومی شهری و روستایی این شهرستان، ۱۰۳ هزار نسخه کتاب موجود است که چهار هزار و ۵۰۰ نفر عضو فعال این فضاهای فرهنگی هستند.

به گزارش طبس نیوز، حسن قلی پور افزود: کتابخانه های شهری شهرستان شامل دو باب کتابخانه عمومی در طبس، همین تعداد در شهر عشق آباد و یک باب نیز در شهر دیهوک مستقر است.

وی ادامه داد: چهار کتابخانه روستایی شامل دشتغران و کریت در بخش مرکزی طبس، اسفندیار در بخش دیهوک و هودر در بخش دستگردان است.

**اجرای ۲۷۷ برنامه فرهنگی برای ترویج کتاب و کتابخوانی در شهرستان

قلی پور اظهار کرد: در شش ماهه اول سال جاری ۲۷۷ برنامه فرهنگی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی توسط این نهاد در شهرستان انجام شده است.

وی ادامه داد:این فعالیت‌ها شامل جمع خوانی کتاب، شب شعر، قصه خوانی، مسابقه کتابخوانی، نشست کتابخوان، جلسات نقد کتاب، نمایشنامه خوانی و نقاشی کودکان است.

وی افزود: نشست کتابخوان از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در این مدت اجرا شد و با استقبال علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی همراه شد.

وی ادامه داد: این نشست با هدف اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده با محور معرفی و ترویج فرهنگ مطالعه در تمام گروه‌های سنی است که برگزار شد.

وی یادآور شد: نشست کتابخوان تخصصی ویژه استادان دانشگاه و دانشجویان و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در دهه فجر در طبس برگزار خواهد شد.

**کتابخانه حسین بن موسی الکاظم(ع) نمونه کشوری شناخته شد

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی طبس در ادامه بیان کرد: کتابخانه مشارکتی حسین بن موسی الکاظم(ع) از طرف نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان کتابخانه نمونه سال جاری انتخاب شده است.

وی ادامه داد: این کتابخانه از نظر فیزیکی، آمار اعضای فعال، عنوان کتاب و برنامه های فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته و حائز این رتبه شده است.

وی یادآور شد: کتابخانه مشارکتی یادشده در طبس با ۵۵ هزار و ۵۰۰ نسخه کتاب و پنج هزار و ۶۱۶ نفر عضو فعال بزرگترین کتابخانه مشارکتی در خراسان جنوبی و شهرستان طبس است.

وی با بیان اینکه در طبس دو باب کتابخانه مشارکتی نیز فعالیت دارد، افزود: در این دو کتابخانه ۶۱ هزار نسخه کتاب در دسترس شش هزار و ۳۸۰ عضو فعال است.

**قدیمی‌ترین کتابخانه طبس مربوط به ارشاد است

قلی پور با بیان اینکه کتابخانه ارشاد طبس قدیمی ترین کتابخانه شهرستان است ،افزود: این کتابخانه در سال ۱۳۱۳ تاسیس شد که در زلزله سال ۱۳۵۷کاملا تخریب و مجددا احداث شد و در سال ۹۴ قسمتی از این بنا مرمت و زیباسازی شد.

وی تصریح کرد: کتابخانه ارشاد طبس ۳۱ هزار و ۶۵۸ نسخه کتاب و یک هزار عضو فعال دارد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۸۴۰ میلیون ریال برای تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های شهرستان هزینه شده است.

**رسالت فرهنگی آموزشی کتابخانه های عمومی

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی طبس بیان کرد: کتابخانه های عمومی برای گروه سنی کودک برنامه هایی همچون نشست کتابخوان کودک، کارگاه های قصه گویی، نقاشی کاردستی آموزشی و… برگزار می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین برای گروه سنی بزرگسال برنامه هایی همچون معرفی کتاب، کلاس های آموزشی، جلسات نقد و بررسی کتاب، نشست کتابخوان، شب شعر و… برگزار می شود.

وی با بیان اینکه کتابخانه های عمومی نهادی ۱۰۰ درصد فرهنگی و آموزشی است، افزود: فرهنگ و آموزش دو مقوله ای هستند که بقای هر جامعه ای به آن استوار است و توسعه پایدار هر جامعه با توسعه فرهنگی و آموزشی آن جامعه سنجیده می شود.

وی گفت: مدیریت کتابخانه های عمومی خود را موظف می دانند برای تمامی اقشار جامعه برنامه های فرهنگی در راستای سیاست نهاد کتابخانه های عمومی کشور اجرا کنند.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیان کرد: ثبت نام در کتابخانه های در روز کتاب و کتابخوانی رایگان است.

به گفته این مسئول در هفته کتاب و کتابخوانی برنامه هایی از جمله قصه خوانی با حضور کودکان و خانواده های آنها، برگزاری جلسات نقد کتاب، شب شعر، نمایشنامه خوانی، نشست کتابخوان، برپایی نمایشگاه کتاب، حضور کتابدارها در مدارس انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 15 =