مهندسی الکترونیک فرودگاه طبس واحد برتر بین ۵۴ فرودگاه کشور شناخته شد

رئیس فرودگاه طبس گفت: واحد مهندسی الکترونیک هواپیمایی فرودگاه این شهر از سوی اداره کل ارتباطات و ناوبری شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی به عنوان واحد برتر بین ۵۴ فرودگاه کشور انتخاب شد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، امین الله صولتی افزود: به روز نگه داشتن سیستم های کمک ناوبری، ارتباطی، نظارتی و بهسازی آن ها، رنگ آمیزی سایت ها بر اساس استانداردها و بهسازی جاده های دسترسی به سایت های مذکور از جمله ملاک‌های ارزیابی انتخاب واحد برتر بود.

وی بیان کرد: در کشور ما مطابق استانداردهای جهانی مسیرهای هوایی ایجاد شده و هواپیماها تحت نظارت مرکز کنترل در این مسیرها در حال تردد هستند.

وی ادامه داد: در این راستا سایت های کمک ناوبری، نظارتی و ارتباطی موجود در فرودگاه طبس نقش بسیار مهمی در هدایت و امنیت پرواز در مرکز و شرق کشور ایفا می کنند.

رئیس فرودگاه طبس گفت: این فرودگاه دارای پنج سایت نظارتی و ارتباطی شامل رادار، RCAG، VOR/DME، NDB و RECORDER است.

وی افزود: سایت رادار طبس از نوع MSSR و شعاع پوششی آن حدود ۴۰۰ کیلومتر است و تمام هواپیماها را رصد کرده و اطلاعات موقعیت مکانی و ارتفاع آنها را به مرکز کنترل تهران منتقل می کند.

وی با بیان این که سایت های یاد شده نقش بسیار مهمی در جلوگیری از برخورد هواپیماها و ایمنی پرواز دارند افزود: رادارها همان ابزارهای نظارتی در کنترل هوایی هستند که به وسیله آنها اگر هواپیما از مسیر اصلی منحرف شود و یا امکان برخورد دو هواپیما به همدیگر تا در چند ساعت آینده وجود داشت اخطار می‌دهند و اقدام لازم جهت پیگیری انجام می شود.

صولتی اظهار کرد: در سایت RCAG فرودگاه ارتباط کلامی بین خلبان و مرکز کنترل فضای کشور برقرار می شود.

وی افزود: هر هواپیمایی که در محدوده پوشش این سایت قرار گیرد به وسیله فرستنده گیرنده های داخل سایت ارتباط با خلبان برقرار و از طریق مسیر زمینی یا ماهواره ای با تکنولوژی خاصی صدا به مرکز کنترل فضای کشور منتقل می‌شود و بالعکس.

وی گفت: در سایت VOR/DME دو دستگاه کمک ناوبری وجود دارد هواپیماها با کمک دستگاه VOR بدون مشکل مسیر خود را انتخاب، ادامه یا تغییر مسیر می دهند، این سایت علاوه بر پرواز های محلی به تمامی پروازهای عبوری اعم از داخلی و خارجی نیز سرویس می دهد.

وی ادامه داد: فاصله هواپیما تا فرودگاه به صورت مداوم توسط دستگاه DME محاسبه و در صورت نیاز توسط خلبان به کنترلر اطلاع داده می‌شود.

رئیس فرودگاه طبس بیان کرد: به دلیل اهمیت فوق العاده ایمنی پرواز و جهت جلوگیری از به وجود آمدن هرگونه مشکلی در انجام پروازها و کنترل آن مطابق قوانین تمام مکالمه حساس فرودگاه از جمله ارتباط با خلبان، مرکز کنترل و ارتباطات داخلی ثبت شده تا در مواقع مورد نیاز بازخوانی شود.

وی با بیان این که دستگاه NDB به صورت یک مارکر عمل می کند افزود: این دستگاه بدین صورت به عنوان یک شاخص موقعیت فرودگاه طبس را همیشه اعلام می کند.

وی ادامه داد: هواپیماهایی که به سمت طبس در حرکت هستند با تنظیم فرکانس این دستگاه روی نمایشگر خاصی داخل هواپیما جهت فرودگاه نمایش داده می شود و به خلبان کمک می کند تا سمت حرکت خود را تعیین نماید.

صولتی بیان کرد: در فرودگاه طبس دو دستگاه X-ray و چهار دستگاه Geteway در مبادی ورودی ترمینال و سالن خروجی جهت تأمین امنیت پرواز مشغول به کار است که عملیات تعمیر و نگهداری آن توسط پرسنل الکترونیک فرودگاه انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =