نذر آش باران برای زمین خشک طبس/ +تصاویر

در پی ۱۷ سال خشکسالی در طبس مردمان روستای فهالنج این شهرستان، دلهای بی قرارشان را برداشته با پیر و جوان و خرد و کلانشان به دل کویر آمدند، برای بارش باران آش پختند و دعا کردند و سراغ باران را از صاحب آن گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، عطش زمین دل اهالی روستاهای طبس را لرزانده ، آرزویشان این است که سکوت ابرها بکشند و رنگ آبی مهر، بر پهنه هنر خالق هستی بپاشد تا روح زندگی دیگر بار در جان این کویر بی ادعا بدمد.

مردم روستای فهالنج طبس برای این آرزو همگی با هم به دل کویر رفته آش باران محیا کردند و دعا خواندند تا شاید طلسم ۱۷ ساله خشکی و تشنگی بشکند و به فضل پروردگار، قطرات باران رحمت بر شهر طبس و روستاهای تشنه اش ببارد.

روحانی روستا نیز در سخنانش همگان را به پرداخت زکات به مستندان و مستحقان دعوت میکند چرا که گشودن گره از کار نیازمندان حتما گره کارمان را خواهد گشود.

خشکی و بی بارانی سالهای اخیر خسارت ۱۱۵ میلیارد تومانی به دامداران و کشاورزان طبس و روستاهای آن وارد کرده، این در حالیست که بیشتر مردم روستاها از همین کار رزق و روزی میخورند.

کاهش ۵۳/۶ درصدی میزان بارندگی باعث شده، از منابع آبی شهرستان که قبلا ۵ هزار و ۲۰۰ لیتر آب در ثانیه استحصال میشده اکنون تنها ۲ هزار و پانصد لیتر در ثانیه آب استحصال شود و کمبود باران و خشکی یعنی از بین رفتن حیات.

در ده سال گذشته به خاطر کمی بارندگی سطح زیر کشت محصولات زراعی از ۸ هزار و ۹۰۰ هکتار در کل شهرستان طبس به ۵ هزار و ۴۰۰ هکتار رسیده و این برای مردمانی که روزیشان از مسیر کشت و زرع تامین میشده است آمار دردناکی است.

دامپروران نیز از خسارات خشکسالی های اخیر بی بهره نماندند، افزایش ۲۵ درصدی سقط جنین و عدم باروری در دامهای سبک و شترها، ناشی از فقر مراتع ضربه های مهلکی به کار و زندگی آنان وارد کرده است.

دستهایی که به جایی جز عدلگاه پروردگارشان نمیرسد و درخواستشان از خدایی است که بی حساب می بخشد.

اینان به اعتبار کلام قدسی “ادعونی استجب لکم” دستهایشان را به سوی آسمان بردند چرا که اگر حتی چیزی از اعتبارات کلان خشکسالی های اخیر به آنها تعلق نگیرد امیدشان به خداست و آینده کودکانشان را در همین خاک از او طلب میکنند‌.

کودکانی که با امید، چشم به ابرهای آسمان دارند.

تصاویر:

4 دیدگاه دربارهٔ «نذر آش باران برای زمین خشک طبس/ +تصاویر;

  1. بنده حدود دوسال قبل بود که درایام ماه رمضان برای خرید سبزی به یکی ازسبزی فروشیهای سطح رفتم وخواستم سبزی ریحان بخرم دیدم فروشنده ریحان باریشه وپر ازگل ولای داخل ترازو گذاشت وقتی اعتراض کردم چرا ریحان باریشه وپرگل به مردم می فروشی درجواب گفت ازآقایی که جلودرب مغازه است سوال کن کفتم چرا اایشون سوال کنم گفت کشاورزی که به ما می فروشد همین اقاست وگفتم آقا آیا پول این سبزیها واقعا حلال است بعدبه فروشنده مغازه گفت ریشه ها جدا کن ازحسابتان کم خواهم کرد واین آقا هم اهل همین روستایی است که برای طلب باران آش نذری درست می کنند میخوام بگم نیامدن باران ورحمت الهی نتیجه اعمال خودمان است

  2. سلام علیکم.احسنت.احسنت.احسنت.واقعا کار جالبی ست.خدا کنه از کارها توی طبس هم اتفاق بیفته.خصوصا خواندن نماز استسقاء(نماز باران)

    1. برادر جان مگر اعمالمان را خوب کنیم با این عمل ما ها و این همه دروغ اگر ۲۴ ساعت آش نذری و نماز باران بخوانیم خبری از بارانهای زمانهای گذشته دیگر نیست چون قلبهای پاک آن زمان نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =