رییس نظام صنفی کشاورزی کشور: شهرستان طبس نیازمند سهم اعتبار ویژه خشکسالی است

رییس نظام صنفی کشاورزی کشور در طبس گفت: حال که اعتبار خوبی شامل استان شده، انتظار ما از استاندار محترم و مسئولین این است که بخش قابل توجهی از این اعتبارات را به کشاورزان و دامداران شهرستان طبس اختصاص دهند.

به گزارش طبس نیوز، رییس نظام صنفی کشاورزی کشور در جلسه گردهمایی هیئات مدیره نظام های صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان های استان خراسان جنوبی در طبس گفت: تمدن ما از کشاورزی و دامداری آغاز شد و کل جهان را تسخیر کرد ولی امروز این صنف عمر ۵ و نهایتا ۶ ساله دارد.

در بازدید از روستاهای طبس وقتی این مردمان را دیدم از زندگی خود بیزار شدم

محمد شفیع ملک زاده بیان کرد: در دنیا تمام تصمیم گیری ها در قالب انجمن های صنفی است اما امروز با این ارزشی که بخش کشاورزی دارد و بیش از ۹۸ درصد امنیت غذایی را تامین می کند و ستون اقتصادی را بر عهده دارد وضعیت طوری است که در هیچکدام از تصمیمات و سرنوشتمان دخیل نیستیم.

وی گفت: من هم مثل شما و از جنس شما هستم و بیل به دست در باغم کار می کنم.

وی با اشاره به موضوع قاچاق کالا گفت: در موضوع پیگیری قاچاق کالای کشاورزی با تمام موانع پیگیری کردیم و تا مرز امها رساندیم و دولت و مقام معظم رهبری هم حمایت کردند اما متاسفانه دست های پشت پرده باعث شد همان کالاها در بازار پخش شود.

وی گفت: اساسی ترین مشکل در بخش کشاورزی فروش محصولاتمان است و گلایه این است حمایت از تولیدکنندگان تا زمانی است که تولید میکنیم و از آن به بعد ما را رها میکنند چون بازاری وجود ندارد.

وی تاکید کرد: با توجه به همه مشکلات از جمله خشکسالی، گرانی، بی کیفیتی نهاده ها اما باز هم تولیدکننده بهترین محصول را برداشت می کند اما به بازار که میرسد رغبتی برای فروش ندارد.

وی خاطرنشان کرد: قبل از هر چیز ما وظیفه داریم فرهنگ سازی کنیم و باید با نشست ها و جلسات متعدد در تمام محافل و به خصوص در نماز جمعه نظام صنفی را معرفی کنیم.

وی گفت: در بازدیدی که در یکی از مناطق روستایی طبس داشتم مردمی بودند که کار آنها لنگ ۱۰۰ متر لوله بود و کسی به آنها رسیدگی نکرده بود، وقتی این مردمان را با این وضعیت دیدم از زندگی خود بیزار شدم.

وی افزود: همه باید با هم صدا را انعکاس دهیم و اگر اعتراضی داریم باید راهکاری هم داشته باشیم.

رییس نظام صنفی کشاورزی کشور با توجه به وضعیت دامداران شهرستان طبس گفت: روز به روز از تعداد دام هایشان کمتر می شود و به هیچ عنوان آذوقه و علوفه ای ندارند که به اینها بدهند به حدی که دامهایشان زاد و ولد نمی کنند.

وی افزود: در تامین آب آشامیدنی خود و حتی برای دام هایشان مشکل دارند، اینها نیاز به تانکر دارند که به آنها آب برساند، متاسفانه در یک شهرستان با این همه سرمایه نمی توانند این کار را انجام دهند.

ملک زاده عنوان کرد: از لحاظ مسیر راه و تسهیلات کوچک برای معیشت زندگیشان نیاز مبرم دارند و امروز واقعا در شدیدترین حالت، نیازمند کمک هستند و زندگیشان مختل شده است.

وی در خصوص راهکارهای وضعیت خشکسالی در شهرستان طبس گفت: حال که اعتبار خوبی شامل استان شده است انتظار ما از استاندار محترم و مسئولین این است که بخش قابل توجهی از این اعتبارات را به بخش کشاورزی به ویژه کشاورزان و دامداران شهرستان طبس که نیاز مبرم به این کمک دارند اختصاص دهند.

وی ادامه داد: برای اصلاح نژاد دام نیاز به کمک دارند تا بتوانند از گونه سانن استفاده شود که اینها را در گله ها رها کنند.

وی افزود: از دیگر راهکارها این است که اگر بتوانند تسهیلاتی هر چند اندک برای تامین مایحتاجشان به صورت بلاعوض یا کم بهره بدهند تا حداقل بتوانند اموراتشان را بگذرانند و از این حالت بیرون بیایند، هر کس خدا را بشناسد و برود وضعیت اینها را ببیند گریه اش میگیرد.

باید به اعضای نظام صنفی هویت بخشیم

دبیر نظام صنفی خراسان جنوبی در این جلسه بیان کرد: در استان حدود ۸۰ هزار بهره بردار داریم که از بدو فعالیت نظام صنفی شهرستان ها ۱۸ هزار و ۳۴۲ نفر به عضویت آن در آمدند که بیشترین اعضای آن مربوط به شهرستان فردوس است.

مهندس محمدی افزود: پروانه های صادر شده در سطح استان ۱۱ هزار و ۱۰۳ فقره صادر شده که تعداد پروانه های تمدید شده با توجه به اعتبار یکساله آن تعداد ۲ هزار و ۸۰۰ فقره، یعنی میزان ۳۰ درصد فعال هستند.

وی تاکید کرد: باید دنبال راه های انگیزشی باشیم که بهره برداران بدانند منافعشان تامین میشود و اشتیاق داشته باشند که عضو نظام شوند.

وی ادامه داد: باید به اعضای نظام صنفی هویت بخشیم و جایگاه پروانه های فعالیت را تعریف کنیم.

مهندس محمدی بیان کرد: در داخل مجموعه جهاد کشاورزی ناهماهنگی هایی در خصوص صدور پروانه وجود دارد که باید مشخص گردد هیچ فردی بدون پروانه نمیتواند فعالیت کند و همه موظف هستند که آن را داشته باشند.

محمدی با اشاره به معافیت های بیمه سهم کارفرما گفت: از طرفی گفتند کارفرمایان و کشاورزان مشمول این معافیت میشوند و از طرف دیگری موضوع بازرسی هایی است که انجام میشود چرا که کشاورز همیشه سر زمین خود نیست و ممکن است ساعات پایانی شب آبیاری کند که در آن زمان بازرس ها خواب هستند و امیدواریم این موضوع با تامین اجتماعی حل شود.

وی افزود: تامین اعتبار این معافیت موضوع دیگری است که خواهش ما این است که حتما از منبع معتبری پیگیری شود.

وی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: طبق بند واو تبصره ۱۳ قانون ۹۵ پیش بینی استمهال وام به مدت سه سال شده است که باید این موضوع از طریق فرمانداری ها پیگیری شود که اعتبار اختصاص یافته از مدیریت بحران بخشی از آن به این موضوع اختصاص داده شود.

صدای ۷ هزار بهره بردار کشاورزی در طبس به مسئولین نمیرسد

روزبه رییس نظام صنفی کشاورزی شهرستان طبس با اشاره به وسعت ۵۵ هزار کیلومتری شهرستان گفت: شهرستان طبس از نظر وسعت جغرافیایی بزرگترین شهرستان در ایران است که پراکندگی جمعیت به خصوص دامداران و کشاورزان خدمات دهی را مشکل کرده است.

وی تاکید کرد: صدای ۷ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در طبس به مسئولین نمیرسد و صدای رسای آنها من و شما هستیم که باید بگویم با این وضعیت اسفبار ۷۴۷ مرتع به این درد مبتلا هستند.

خشکسالی چالش اصلی ماست

مهندس بخشایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس با ارائه آمار خسارات بخش دامداری و کشاورزی این شهرستان گفت: خشکسالی چالش اصلی ماست.

وی ادامه داد: با توجه به اعتبارات تخصیص یافته به استان ها امیدواریم سهم مناسبی به شهرستان طبس اختصاص داده شود که در این صورت برای مرمت و احیای قنوات، احداث آب انبار، تسطیح راه ها برای خدمات رسانی، تامین اعتبار در قالب اجرای طرح اصلاح نژاد بز سانن که از نظر شیر و گوشت به صرفه تر و درآمدزا هستند، استفاده خواهد شد.

بخشایی با اشاره به خشکسالی های ۱۸ساله در شهرستان و مشکلات دامداران و عشایر و عدم صرفه اقتصادی در نگهداری دامها در مراتع تاکید کرد: موضوع اصلاح نژاد دام بومی در قالب پروژه اقتصاد مقاومتی با اجرای طرح آمیخته گری با نژاد پر تولید بز سانن به منظور افزایش درآمد دامدار و بازتوانی آسیب های وارده در اثر خشکسالی باید مورد توجه قرار گرفته و اعتبار لازم تامین گردد.

اوضاع دامداری و کشاورزی شهرستان طبس وخیم و بحرانی است

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس در این جلسه اوضاع دامداری و کشاورزی را وخیم و بحرانی عنوان کرد و درخواست توجه ویژه به شهرستان داشت.

وی عنوان کرد: نظام صنفی های کشور یکی از ابزارهای خوب هستند که مسئولان می توانند در پیشبرد اهداف بلند مدت در عمران و آبادانی کشور از آنها به عنوان یک ابزار قدرتمند استفاده کنند.

کشاورزان و دامداران طبسی این روزها فقط مشکلات را تحمل میکنند

حجت الاسلام مهاجریان مقدم نیز با تاکید بر وضعیت شدید خشکسالی بیان کرد: کشاورزان و دامداران این روزها فقط مشکلات را تحمل میکنند.

وی افزود: از مسئولان میخواهم بازدیدهای بیشتری از کشاورزان و دامداران داشته باشند.

آنقدر خشکسالی آسیب زده که این اعتبارات قطره ای در دریاست

مهندس ولی پور رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی در این جلسه مطرح کرد: در حوزه بخش کشاورزی نقصان هایی وجود دارد که بخشی از آن مرتبط با استطاعت دولت و بخشی مربوط به خود کشاورزی است.

وی افزود: در بخش کشاورزی ما موجود زنده ای را پرورش میدهیم که اگر از آن غفلتی شود آسیب میبیند و نیاز به نگهداری دارد.

وی با بیان اینکه کشاورزان در تمام مراحل پیکار میکنند گفت: سعی کردیم تا جایی که استطاعت دولت و توان ما بوده وارد میدان شویم از جمله ورود دولت در خودکفایی گندم که در سال ۹۵ به میزان ۲۵ هزار تن رسیده است.

وی گفت: وقتی مقام معظم رهبری و سایر دلسوزین به اقتصاد مقاومتی تاکید می کنند یعنی شرایط طوری است که همه با کمک یکدیگر باید این وضعیت را درست کنیم.

وی گفت: اعتبارات این بخش کشاورزی ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده و دولت توجه زیادی به بخش کشاورزی دارد ولی آنقدر خشکسالی آسیب زده که اینها قطره ای در دریاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: بخش کشاورزی اشتغال اول استان را دارد و مردم این بخش بسیار با استعداد هستند و دستاوردهایی که در دولت تدبیر و امید بود ماحصل زحمات کشاورزان بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: وسعت خشکسالی بسیار زیاد است و تداوم آن به حدی خسارت وارد کرده که توان کشاورز را گرفته و شاید خیلی از اتفاقات در کوتاه مدت قابل مشاهده نباشد.

ولی پور افزود: اگر همین ساختار دولت و کمک های دولتی در حوزه مدیریت بهره وری از آب تداوم پیدا کند ما این توان را داریم و تمام کشاورزان ما نیز آمادگی دارند و به این استطاعت فنی رسیده اند که این موضوع را بپذیرند و مدیریت کنند.

تصاویر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − دو =