نارضایتی کسبه طبس از اجرای طرح شاپرک

در این طرح پس از آنکه خریداران از طریق دستگاه کارتخوان مبلغ کالای مورد نیاز خود را می‌پردازند، این مبلغ از حساب آنان کسر می‌شود ولی مانند گذشته بلافاصله به‌حساب فروشنده واریز نمی‌شود و با تأخیر به‌حساب آنان می‌رود که این مسئله نارضایتی اکثر اصناف در طبس را به‌دنبال داشته است.

نارضایتی کسبه طبس از اجرای طرح شاپرک

طبس نیوز به نقل از همشهری آنلاین- حمیدرضا حجازی:
مدتی است که طرح شاپرک در کشور اجرا می‌شود.

در این طرح پس از آنکه خریداران از طریق دستگاه کارتخوان مبلغ کالای مورد نیاز خود را می‌پردازند، این مبلغ از حساب آنان کسر می‌شود ولی مانند گذشته بلافاصله به‌حساب فروشنده واریز نمی‌شود و با تأخیر به‌حساب آنان می‌رود که این مسئله نارضایتی اکثر اصناف در طبس را به‌دنبال داشته است برخی از کسبه شهرستان طبس در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین ضمن نارضایتی از اجرای این طرح، عوارض منفی و غیرمستقیم اجرای این طرح را برشمردند.

یکی از فروشندگان موبایل با ابراز نارضایتی از این طرح به خبرنگار ما گفت: نصف مشتریان به‌دلیل اینکه اجازه پرداخت از طریق کارتخوان را نمی‌دهیم از خرید انصراف می‌دهند. وی افزود: پولی که مشتری در عوض خرید، از طریق این سیستم به ما می‌پردازد، همان وقت به‌حساب ما نمی‌آید بلکه هروقت سیستم بانکی دلش خواست تصمیم می‌گیرد این پول‌ها را به‌حساب ما واریز کند.

وی خاطرنشان کرد: مواردی بوده که بعد از ۷۲ساعت نیز پول به‌حساب ما نیامده است و علاوه بر این سیستم آنلاین نیست و الان موجودی یک هفته قبل حسابمان را به ما نشان می‌دهد. یکی دیگر از فروشندگان موبایل نیز گفت: الان وضعیت کارتخوان‌ها خراب شده و مواردی بوده که تا ۴۸ساعت پول به‌حساب نرفته است. با این شرایط کارتخوان به صرفه نیست. دولت به جای اینکه از کاسب حمایت کند طرح‌هایی اجرا می‌کند که به کسب و کار ضربه می‌زند.

فواید طرح نامشخص است

یک طلا فروش نیز با بیان اینکه از این طرح ناراضی است، گفت: پول ما در بانک بلوکه است و ما نمی‌دانیم علت اجرای این طرح چیست. فواید طرح به ما معرفی نشده و نمی‌دانیم اجرای این طرح چه فایده‌ای دارد. حسین‌زاده گفت: با رؤسای چند بانک نیز صحبت کردم و آنها نیز از این طرح راضی نبودند، چرا که بانک‌ها شلوغ‌تر از گذشته شده است. وی ادامه داد: خیلی کم از کارتخوان استفاده می‌کنم. خدمات بانکی پس رفت داشته است و پولی که قبلا همان لحظه به‌حساب می‌رفت اکنون بعد از ۲۴ساعت منتقل می‌شود. وی گفت: با این نوسانات شدید طلا از همه بیشتر صنف ما زیان می‌کند چون حداقل ۲۴ساعت پول ما در بانک بلوکه است.

کارتخوان‌های بی‌ارزش!

یک نفر از صنف سنگ فروشان نیز گفت: با این طرح در حساب ما با مشتریان اختلال ایجاد شده است و حداقل کارها یک روز عقب می‌افتد. علیدادی ادامه داد: از طریق دستگاه‌های خودپرداز که مبالغ بالا را نمی‌توان انتقال داد و با این طرح از طریق کارتخوان نیز برای انجام این کار، مشکل ایجاد شده است. یکی از فروشندگان مواد خوراکی نیز گفت: عملکرد این طرح خوب نبوده است و پول دیر به‌حساب می‌رود و با این روال کارتخوان‌ها را جمع خواهیم کرد.

یکی از فروشندگان لوازم ورزشی نیز با اعلام نارضایتی خود از طرح شاپرک گفت: شاید همان لحظه پول لازم داشته باشیم ولی مبلغ مورد نظر به‌حساب نمی‌رود و امکان حواله کردن پول نیز میسر نیست. یا باید مانند قبل شود یا کارتخوان‌ها جمع شود، چون ارزشی ندارد.

یک فروشنده لوازم صوتی و تصویری نیز گفت: از طرح شاپرک رضایت کامل ندارم، چراکه دستگاه‌ها سریع عمل نمی‌کنند و در مواردی به‌رغم اینکه نیاز ضروری به پول داشته‌ام، مبلغ بعد از چهار روز به حسابم واریز شده است. مسئول یک مؤسسه مالی و اعتباری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: مؤسسه مالی و اعتباری ما دارای دستگاه کارتخوان بانک ملت است. قبلا پس از اینکه مشتری کارت می‌کشید بلافاصله مبلغ به‌حساب مؤسسه واریز می‌شد و سند واریز انتقالی نیز به‌حساب مشتری صادر می‌شد ولی از زمان اجرای طرح شاپرک متأسفانه مردم و مشتریان باتوجه به واریز نشدن آنی پول با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند. مرتاضی افزود: این مسئله باعث شده که مشتریان به شعبه‌های بانک صادر‌کننده کارت مراجعه و وجه را نقدی به‌حساب بانک‌های مؤسسات واریز کنند. وی این طرح را ناموفق و بسیار مشکل ساز بیان کرد.

فواید شاپرک

در این میان عده‌ای از کسبه هم بودند که از اجرای طرح شاپرک رضایت داشتند؛ یکی از فروشندگان پارچه و پوشاک با اعلام رضایت از این طرح به خبرنگار ما گفت: دودستگاه کارتخوان از بانک‌های متفاوت دارم و از این طرح هم راضی هستم. حکیمیان افزود: پول در فاصله زمانی کوتاه به‌حساب می‌رود و اگر پول در همان روز به‌حساب واریز شود ما مشکلی نداریم.

وی گفت: این طرح باعث کاهش ترافیک شده است، چراکه برای هر مبلغ جزئی همان لحظه پول به‌حساب ما می‌رفت که باعث ترافیک شبکه شده و سبب می‌شد تا مشتری منتظر شود تا رسید مبلغ اعلام شود ولی اکنون با این طرح مشتری منتظر نمی‌ماند و ترافیک کار کم شده است.

طبیعتا اجرای هر طرح جدید معیارها و فوایدی دارد. شاید بتوان یکی از این فواید را کاهش ترافیک شبکه‌های بانکی دانست اما عوارض اجرای چنین طرح‌هایی گاه باعث بی‌نتیجه ماندن این فواید می‌شد. همانطور که برخی از مصاحبه‌شوندگان نیز اعلام کرده‌اند، برخی از این عوارض باعث می‌شود که فروشندگان از خیر استفاده از دستگاه‌های کارتخوان بگذرند و درصورت رخ دادن چنین اتفاقی هر گونه فایده متصور از اجرای این طرح بی‌نتیجه خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 1 =