آیین‌ نامه «ایمنی کار در معادن» در انتظار ابلاغ دولت است

به گفته عضو کارگری شورای‌ عالی حفاظت فنی، هر چند در معادن زغال سنگ همیشه خطر نشت گاز متان وجود دارد اما به کمک تجهیزات مدرن بهره‌ برداری می‌ توان جلوی انفجار گاز در معادن و کشتار کارگران را گرفت.

به گزارش طبس نیوز و به نقل از خبرگزاری ایلنا؛ پنج روز پس از انفجار معدن یال شمالی در طبس و کشته شدت ۸ کارگر، نماینده کارگران در شورای عالی حفاظت فنی از تصویب «آیین نامه ایمنی کار در معادن» خبر داد. فرخ شهنی با اعلام این خبر، به ایلنا گفت: در صورت تصویب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اجرای این آیین نامه از سوی دولت به تمامی معادن کشور ابلاغ خواهد شد.

وی گفت: به موجب این آیین نامه که یک هفته پیش از حادثه انفجار معدن یال شمالی به تصویب رسید، تمامی مالکان و پیمانکاران معادن در سراسر کشور ملزم خواهند شد تا در همه معادن کشور نکات ایمنی و حفاظت کار را براساس آخرین استاندارهای روز دنیا رعایت کنند.

این فعال کارگری گفت: در صورت اجرایی شدن آیین نامه مذکور فعالیت در معادنی که از نظر تجهیزات حفاظت ایمنی کار و بهره‌بردای مطابق فناوری روز نشده باشند متوقف خواهد شد.

وی افزود: آیین نامه ایمنی کار در معادن ۴۵۵ ماده دارد و براساس نظرات، گزارش‌ها و تجارب کار‌شناسان و بازرسان وزارتخانه‌های «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «صنعت، معدن و تجارت» و استاندراهای روز ایمنی کار نوشته شده‌ است.

عضو مجمع عالی نمایندگان کارگری گفت: در صورت اجرایی شدن آیین نامه ایمنی کار در معادن، کارفرمایان معادن زغال سنگ از جمله کارفرمایانی خواهند بود که باید تجهیزات بهره‌برداری خود را برابر با استاندارهای روز حفاظت و ایمنی کار تطبیق دهند.

وی گفت: یکی از نگرانی‌های اعضای شورای‌عالی حفاظت فنی این بود که با آیین نامه فوق ممکن است، کارفرمایان و پیمانکاران معادن کشور به دلیل تحریم‌های اقتصادی معادن کشور نتوانند به موقع تجهیزات ایمنی و بهره‌برداری موجود ر ا با استاندراهای روی حفاظت و ایمنی کار تطبیق دهند و در نتیجه بهره برداری از معدن برای مدتی متوقف شود.

به گفته شهنی هرچند متوقف شدن فعالیت معادن ممکن است  زیان‌های خرد و کلان اقتصادی فراوانی را به دنبال داشته باشد اما حداقل با این کار از بروز حوادثی که منجر به فجایع انسانی می‌شود جلوگیری خواهد شد.

به روز نبودن تجهیزات از دلایل انفجار معدن یال شمالی بود

انتشار این خبر درحالی است که سه‌شنبه – ۲۸ آذر – بر اثر انفجار گاز در معدن «یال شمالی» در شهرستان طبس هشت کارگر معدنچی کشته شدند.

عضو کارگری شورای‌عالی حفاظت فنی با یاداوری اینکه در سالهای اخیر معادن زغال سنگ کشور به قربانگاه کارگران معدنچی تبدیل شده‌اند، گفت: در تمامی این حوادث از جمله حادثه هفته گذشته معدن یال شمالی، به روز نبودن تجهیزات نقش موثری در کشته شدن کارگران معدنچی داشته است.

به گفته شهنی هرچند در معادن زغال سنگ همیشه خطر نشت گاز متان وجود دارد اما به کمک تجهیزات مدرن بهره‌برداری می‌توان جلوی انفجار گاز در معادن و کشتار کارگران را گرفت.

وی گفت: به دلیل پیشرفت‌های علمی، امروز تجهیزات بهره‌برداری از معادن زغال سنگ در مقایسه با گذشته آنقدرهوشمندانه شده‌است‌که این تجیهزات قادرند در صورت نشت گاز متان، هشدار داده و فعالیت خود را متوقف کنند.

این فعال کارگری گفت: با استفاده از چنین تجهیزاتی در زمان نشت گاز متان، هم کارگران معدنچی به موقع از درون معدن خارج شده و هم اقدامات لازم برای تخلیه معدن از گاز متان گرفته خواهد شد.

وی افزود: اگر از قبل در معادن زغال سنگ، تجهیزات بهره‌بردرای و حفاظت ایمنی معادن مطابق استاندارهای روز دنیا به روز شده بود حداقل امروز شاهد فاجعه معدن یال شمالی نبودیم.

عضو مجمع عالی نمایندگان کارگری کشور در خصوص حادثه هفته گذشته معدن یال شمالی گفت: دستگاه‌های ذی ربط برابر قانون ملزم هستند تا ضمن حمایت از خانواده‌های کارگران قربانی، علت حادثه را شناسایی و با عوامل آن برخورد قانونی کنند.

وی یادآور شد: وقتی در شورای عالی حفاظت فنی از هم اکنون می‌توان با راهکارهای قانونی ضزیب ایمنی کار را بصورت علمی بالا برد و بدین طریق از بروز حوادث حین کار و افزایش تلفات انسانی جلوگیری کرد، در آینده پاسخگویی در مورد حوادثی مانند انفجار هفته گذشته معدن یال شمالی عملی سخت و دشوار خواهد بود.

شهنی با بیان اینکه برای کاهش حوادث حین کار در معادن کشور، آیین نامه جدید ایمنی کار باید اجرایی شود، ابراز امیدواری کرد که این آیین نامه هرچه زود‌تر با تایید وزیرکار برای اجرایی شدن ابلاغ شود.

عدم اجرای مصوبه شورای عالی حفاظت فنی در مورد حمل بار دستی

عضو کارگری شورای عالی حفاظت فنی با یادآوری اینکه طبق قانون شورای عالی حفاظت ایمنی وظیفه سیاست گذاری مسائل ایمنی و حفاظتی کار را برعهده دارد، گفت: در این شورا علاوه بر نمایندگان کارگری و کارفرمایی، از سازمانهای مختلفی چون وزارت‌خانه‌های کار، صنعت و معدن، نفت، سازمان استاندار‌ها نیز نمایندگان و کارشناسانی حضور دارند.

وی گفت این شورایعالی تاکنون در خصوص بهبود شرایط حفاظت و ایمنی کار در محیط‌های مختلف آیین نامه‌های را تدوین کرده است.
به گفته شهنی آیین نامه مربوط به حمل بار دستی از جمله مصوبات شوراعالی حفاظت فنی است که موجب آن وزن باری که توسط کارگران باربر با دست جابجا می‌شود نباید از ۲۳ کیلوگرم بیشتر باشد.

این فعال کارگری گفت: زمانی که این آیین نامه در شورای‌عالی حفاظت فنی تدوین شد، به پیشنهاد برخی از اعضا به واحدهایی مانند کارخانه‌های سیمان تولیدی مهلتی ۲ ساله داده شد تا با کاهش بسته بندی وزن محصولات، فرایند تولید خود را اصلاح کند که با وجود سپری شدن این مهلت هنوز در این خصوص تغییری ایجاد نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 6 =