طعم شیرین خدمت به مردم محروم عشایری طبس/ +تصاویر

تیم بهداشتی درمانی بسیج جامعه پزشکی طبس این بار راهی منطقه محروم عشایری بخش مرکزی طبس شدند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، در هشتمین روز از دهه مبارک فجر با گروهی از پزشکان، آرایشگران و یک روحانی همراه با بسیج سازندگی عازم مناطق عشایری بخش مرکزی طبس شدم.

راه خاکی رسیدن به این مناطق از بلندای تپه های مرتفع با پرتگاه هایی با پیچ و خم های خطرناک همراه بود و بخش هایی از جاده با توجه به بارندگی های اخیر و وقوع سیل آب صعب العبور شده بود.

اینجا روستای عشایری خراوان طبس

در پیچ و خم جاده رسیدن به روستا آنتن دهی تلفن های همراه قطع شد.

بعد از پیمودن حدود ۳۰ کیلومتر در جاده خاکی با وضعیت نامناسب به روستای خراوان علیا رسیدیم.

معلم مدرسه این روستا که سه روز از هفته را در این روستا با کمترین امکانات ارتباطی بود میگفت حداقل حقی که مردم روستا دارند یک جاده تیغ زده است که از این حق محروم هستند.

وی ادامه داد: اهالی روستا کسی را ندارند که برایشان پیگیری کند و من هم که به شهر می روم برایشان پیگیری هایی را انجام می دهم که درباره جاده خاکی روستا که وضع نامناسبی دارد به اداره راه مراجعه کردم اما پاسخ دادند چون منطقه عشایری است به ما مربوط نمی شود و باید اداره عشایری بروید.

وی گفت: نمی دانستم اداره عشایری کجاست و مسئولش کیست بنابراین پیگیری من نیز بی نتیجه ماند.

این معلم که سختی فراوانی را برای تعلیم و تربیت کودکان این روستا تحمل می کرد گفت: بچه های روستا بسیار مودب هستند و استعداد زیادی دارند و درسشان خوب است.

وی با بیان این که مدرسه خیرساز است افزود: کلاس مدرسه نیاز به گچ کاری دارد، نمای مدرسه نیز نیاز به سیمان دارد چرا که آجرها به مرور زمان فرسوده می شوند.

در این روستا برق بود اما با موتور برق و در حالی صدای موتور برق به گوش میرسید که رو به روی دیدگان دکل های برق فشار قوی میرفت تا برق را به شهرها ببرد.

تیم بهداشتی درمانی در مسجد روستا که به دست مردم ساخته شده بود مستقر شدند و بیرون از مسجد آرایشگران نیز مشغول کار شدند.

از سویی روحانی همراه با تیم پزشکی درمانی به آموزش احکام می پرداخت.

همه خدماتی که برای مردم ارائه می شد رایگان بود از معاینه، تجویز و ارائه دارو و از سویی آرایشگری برای آنها.

در حین عکاسی از تیم پزشکل متوجه شدم اکثر کسانی که معاینه می شوند فشار خون دارند و به گفته مشاور تغذیه همراه تیم، علت آن تغذیه نامناسب بود.

جمعیت روستای عشایری خراوان سفلی هشت خانوار و خراوان علیا حدود ۱۳ خانوار بود شغل مردم روستا دامداری بود و آب چندانی برای کار کشاورزی نبود.

نکته ای که جلب توجه می کرد مهمان نوازی، فرهنگ بالا و تقید مذهبی عشایر بود.

همانطور که اشاره شد تلفن همراه در روستا آنتن دهی نداشت و تلفن ثابتی هم نبود، مردم روستا می گفتند مخابرات تجهیزات آنتن را آورده است و قرار بوده در دهه فجر افتتاح شود اما تاکنون خبری از آنان نشده است.

ممنوعیت جمع آوری هر گونه هیزم از منطقه مردم را با مشکلاتی همراه کرده بود یکی از اهالی می گفت: ما که قرار نیست چوب قاچاق کنیم که این ممنوعیت برای ما وضع شده است، چگونه بدون هیزم نان بپزیم؟!

در جلسه پایانی تیم اعزامی به منطقه که در خراوان سفلی برگزار شد وارد کردن چوب های ضایعات از معادن به محل عشایر از راهکارهای این مشکل مطرح شد.

کار تیم در حدود ساعت ۱۵ به پایان رسید و اعضایی که به تازگی تیم پزشکی را در این اردوی جهادی همراهی می کردند از لذت خدمت به مردم مناطق محروم میگفتند.

مسئول بسیج سازندگی نیز در جمع پزشکان گفت: بدون شک شما عضوهای جدید نیز همانند آقای دکتر بیشتر از من پیگیر برگزاری دور بعدی اردوی جهادی خواهید بود چرا که امروز طعم خدمت به مردم مناطق محروم را چشیده اید.

تیم بهداشتی درمانی بسیج جامعه پزشکی در مجموع ۵۰ نفر از عشایر را معاینه و ۲۵ نسخه تجویز کردند و داروها را نیز به طور رایگان در اختیار آنان قرار دادند. همچنین دو آرایشگر ۱۵ نفر از مردم را آرایش کردند.

بسیج سازندگی طبس از ابتدای سال تاکنون ۱۴ تیم بهداشتی درمانی به مناطق محروم و کم برخوردار شهرستان طبس اعزام کرده است.

دیدگاهی در “طعم شیرین خدمت به مردم محروم عشایری طبس/ +تصاویر

  1. به این کار می گویند خدمت خالصانه ، امیدوارم در تمامی روستاهای شهر اتفاق بیفتد ومقطعی نباشد . وقتی کار برای خدا و بی مند باشد قطعا اجر ومزد معنوی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =