باغ گلشن طبس مرمت می‌شود

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان طبس گفت: عملیات مرمت و نورپردازی باغ گلشن طبس که نمونه‌ای از زیباترین باغ‌های ایرانی در دل کویر است، آغاز شد.

طبس نیوز- خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، سیدمهدی قیصری اظهار داشت: طراحی این باغ بر اساس نمونه چهار باغ و برگرفته از آیات قرآنی درباره بهشت است که دو نهر آب روان و دائمی همدیگر را قطع می‌کنند.

وی افزود: در ورودی اصلی باغ، عمارتی تاریخی به عنوان سردرب وجود داشته که بر اثر زلزله سال ۵۷ طبس ویران شد و هم‌اکنون ساختمانی با‌‌ همان طرح و نقشه دوباره بنا شده است.

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس با اشاره به اینکه فاز اول مرمت این باغ با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیون ریال با مشارکت شهرداری آغاز شده است، عنوان کرد: جمع‌آوری بتن کف راهرو‌ها، اجرای شفته ریزی، اجرای آجرفرش کف، اجرای هره ۲۰ سانتی، بندکشی و دیوارچینی جوی‌ها از اقدامات مرمتی آن به شمار می‌رود.

قیصری گفت: طراحی نور‌پردازی آن نیز در دست اقدام است که با عملی شدن آن شکوه و زیبایی این باغ ایرانی برای گردشگران نوروزی هرچه بهتر در دل کویر خودنمایی ‌می‌کند.

به گزارش فارس، باغ گلشن طبس از باغ‌های ایرانی است که توسط می‌رحسن خان، سومین حاکم طبس، از سلسله خوانینی که به وسیله نادرشاه به حکومت طبس منصوب شدند، ایجاد شده است.

این باغ به شماره ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و یکی از زیبا‌ترین باغ‌های ایرانی به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + سیزده =