طبس ۱۶ درصد جویندگان کار استان را تشکیل میدهد/ شرایط سخت کار موجب عدم تمایل افراد بومی در معادن طبس

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبس گفت: کل جویندگان کار در استان خراسان جنوبی ۵۲۸۰ نفر و در شهرستان ما ۸۴۹ نفر هستند یعنی ۱۶ درصد کل استان به شهرستان طبس تعلق میگیرد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان طبس در پنجمین کمیته اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان در محل فرمانداری ویژه گفت: تعهد اشتغال شهرستان در سال جاری ۸۶۴ نفر در دستگاه های اجرایی مربوطه بوده که طبق آخرین آمار سامانه رصد تا امروز صبح ۸۸۰ نفر اطلاعات افراد شاغل به ثبت شده است.

مهدی قاسمی زاده افزود: مرکز آموزش فنی و حرفه ای ۱۵ تعهد اشتغال و ۲۱ نفر ثبت، اداره حمل و نقل و پایانه ها ۲۰ تعهد و ۱۶ ثبت، اداره میراث فرهنگی ۴۳ تعهد و ۴۴ نفر ثبت، کمیته امداد امام خمینی(ره) ۷۶ تعهد اشتغال و ۱۲۲ نفر ثبت، اداره کار ۲۴ تعهد و ۲۶ ثبت، جهاد کشاورزی ۸۳ تعهد و ۸۴ مورد ثبت سامانه رصد کرده اند.

وی ادامه داد: بهداشت و درمان ۲۴ تعهد و ۳۷ مورد ثبت، صندوق کارآفرینی ۶۷ تعهد و ۸۰ نفر ثبت، بنیاد شهید ۱۰ تعهد و ۱۱ مورد ثبت، شرکت گاز ۳ مورد تعهد اشتغال و سه نفر ثبت، بهزیستی ۵۰ مورد تعهد و ۶۰ مورد ثبت، صنعت، معدن و تجارت ۲۸۰ تعهد و ۲۲۲ ثبت، بنیاد مسکن ۱۴۰ تعهد و ۱۱۵ ثبت داشته است.

قاسمی زاده اضافه کرد: اداره پست یک نفر تعهد و ثبت، راه و شهرسازی ۴نفر تعهد و ثبت شده، فرهنگ و ارشاد ۴ مورد تعهد که ثبت شده، شهرداری ۸ نفر تعهد و ثبت شده، آب و فاضلاب روستایی ۳ نفر تعهد و ثبت شده، زندان ۳ نفر تعهد که تا الان ثبت نکردند، توزیع برق ۶ تعهد و ثبت انجام شده و سایر دستگاه ها نیز ۴ مورد بوده است که در مجموع ۱۰۳ درصد ثبت سامانه شده است.

سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان طبس گفت: سال گذشته در موضوع اشتغال زایی تسهیلاتی را در اختیار شهرستان قرار دادند که امسال آن تسهیلات حذف شده است.

وی ادامه داد: مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای طرح های پشتیبان در اختیار استان قرار گرفته است که به همه دستگاه های اجرایی مربوطه ابلاغ کردیم که اگر کسی متقاضی دریافت این تسهیلات است میتواند درخواست کند.

وی گزارش تحلیلی از وضعیت اشتغال شهرستان ارائه کرد و گفت: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ شهرستان طبس دارای جمعیت ۶۹ هزار و ۶۵۸ نفر که جمعیت فعال آن ۲۳ هزار و ۸۵۹ نفر، جمعیت شاغل ۲۰ هزار و ۴۸۱ نفر و جمعیت بیکار ۳ هزار و ۳۷۸ نفر است.

وی در خصوص نرخ مشارکت و بیکاری شهرستان گفت: نرخ بیکاری ۱۴.۲ درصد و نرخ مشارکت یک و نیم درصد که این آمار در استان شامل نرخ بیکاری ۷.۴ و نرخ مشارکت ۴۱.۶ درصد است.

وی گفت: بر اساس آخرین آماری که از استان داریم در تابستان سال جاری نرخ بیکاری ۱۳.۴ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی ۴۱.۳ درصد که این آمار در طبس مشخص نشده است.

قاسمی زاده در خصوص جویندگان کار در ۱۱ ماهه اخیر در شهرستان طبس گفت: کل جویندگان کار ۵۲۸۰نفر در استان و در شهرستان ما ۸۴۹ نفر هستند یعنی ۱۶ درصد کل استان به شهرستان طبس تعلق میگیرد.

وی افزود: از این تعداد جویندگان کار از نظر تفکیک جنسیتی در طبس ۷۶۶ نفر مرد و حدود ۹۰ درصد، ۸۳ نفر خانم که ۱۰ درصد این تعداد را تشکیل میدهند.

وی در خصوص وضعیت سواد جویندگان کار گفت: تعداد ۶۱۳ نفر دیپلم و زیردیپلم هستند و فوق دیپلم و بالاتر از آن تعداد ۲۳۶ نفر هستند.

قاسمی زاده در خصوص وضعیت مهارت جویندگان کار شهرستان گفت: از این تعداد ۲۶۰ نفر آنها یعنی ۳۱ درصد دارای مهارت و ۵۸۹ نفر یعنی ۶۹ درصد فاقد مهارت هستند و این موضوعی است که برای اشتغال تاثیر به سزایی دارد.

وی ادامه داد: جویندگان کار بر اساس سن میزان ۷۸ درصد بین سنین ۱۵ تا ۳۴ سال و افراد جوان هستند.
رییس اداره کار طبس گفت: کل فرصت های شغلی که از ابتدای سال تاکنون به مرکز کاریابی اعلام شده در کل استان تعداد ۸ هزار و ۲۵۴ مورد تقاضای نیرو بوده و این آمار در شهرستان طبس ۵۷۳ مورد است که ۷ درصد استان را تشکیل میدهد.

وی افزود: فرصت های شغلی در بخش صنعت ۴۹۷ مورد به میزان ۸۷ درصد و در بخش خدمات ۷۶ مورد به میزان ۱۳ درصد صورت پذیرفته است.

وی با بیان اینکه در شهرستان طبس فرصت های شغلی مناسب وجود دارد گفت: خیلی از افراد متقاضی این هستند که چون اکثر فرصت های شغلی ما از بخش معادن هستند به ویژه بخش زیرزمین حاضر به کار در این بخش نیستند یعنی تمایلی به آن ندارند و گرنه ما خیلی از افرادی که مراجعه میکنند را معرفی میکنیم و متاسفانه میگویند چون معدن است ما تمایلی به کار نداریم.

وی همچنین با بیان این مطلب که جای خالی برای جویندگان کار باقیست گفت: ما ۵۷۷ مورد فرصت شغلی داشتیم که ۱۷۷ مورد مشغول به کار شدند و مشکل اساسی این است که نیروهای معادن ما از بخش کاشمر بردسکن و علی آباد و شمال و زابل مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه عمده به کار گماردگان در بخش معادن افراد غیر بومی هستند گفت: شرایط سخت کار معادن به ویژه در بخش استخراج، مشکلات ایاب و ذهاب، کار در ارتفاع پایین به خصوص در معدنجو، نگین و نایبند و سایر شرایط نیروهای بومی خیلی تمایلی به کار در معادن ندارند.

قاسمی زاده گفت: ما فقط در بخش شرکت پروده زغالسنگ طبس به دلیل وضعیت استخراج مکانیزه و رفت و آمدی که به سطح شهر دارند نیروهای بومی تمایل کار در آن را دارند.

وی پیشنهاد کرد: اگر بتوان رفت و برگشت نیروهای بومی مانند شرکت زغالسنگ باشد که در سطح شهر تردد میکنند و همچنین کار به صورت شیفتی انجام شود، نقطه ای برای تمایل افراد بومی برای معادن طبس خواهد بود.

وی گفت: از ۱۷۷ مورد نیروی بکارگیری شده ۱۶۲ مورد مرد و ۱۵ مورد خانم و ۱۵۸ مورد بین سنین ۱۵ تا ۳۴ سال و ۱۹ مورد بالاتر از این سن بودند.

وی ادامه داد: ۱۵۰ مورد در بخش صنعت و ۲۷ مورد در بخش خدمات بکارگیری شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − هفت =