ثبت سازه‌ی آبی طبس در فهرست آثار ملی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد از ثبت سازه‌های آبی طبس در هشتمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار تاریخی که در نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است، خبر داد.

طبس نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد از ثبت سازه‌های آبی طبس در هشتمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار تاریخی که در نمایشگاه بین‌المللی تهران در حال برگزاری است، ‌ خبر داد.

سامان کارگر ادامه داد: اثر طاق‌بند شاه‌عباسی در طبس که سازه‌ای آبی و مرتبط با سازه‌های آبی ساخته‌شده از آجر است و به دورهٔ صفوی تعلق دارد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی گفت: در زیر این سازهٔ آبی که در دهانهٔ یک دره ایجاد شده، در قدیم چشمه‌های آب جاری بوده و آب شرب و کشاورزی طبس را فراهم می‌کرده است. ساختار این سازهٔ آبی نادر است و درباره کاربری‌اش در گذشته، صحبت‌های مختلفی مطرح است. حتا گفته می‌شود برای کنترل سیلاب‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

او دربارهٔ تفاوت این سازهٔ آبی با ساختار سازه‌های آبی شوش‌تر در خوزستان، اظهار کرد: سازه‌های آبی شوش‌تر با آب و آبشار کار می‌کنند؛ ولی سازهٔ آبی طبس به‌دلیل نوع ساختارش، کاربردی متفاوت دارد. فرم، ساختار، قدمت و نوع عملکرد این سازهٔ آبی جزو شاخص‌های مهم طاق‌بند عباسی طبس است.

وی همچنین مسجد «فیض‌آباد» در شهر تفت با قدمت قاجاری، حسینیهٔ صفوی «سیرده» در تفت، خانهٔ قاجاری «فقیه خراسانی»، خانهٔ صفوی «نادب»، خانهٔ قاجاری «گرامی» و خانهٔ قاجاری‌ «مقدس بروجردی» را شش اثر غیرمنقول تاریخی دیگر استان یزد دانست که در هشتمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار تاریخی به ثبت رسیدند.

او تآکید کرد: بیشتر خانه‌های ثبت‌شده در این همایش، به پیشنهاد مالکان این بنا‌ها ثبت شدند و قرار است با کاربری‌های مختلف احیا شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =