فرماندار ویژه طبس کلیات سند چشم انداز توسعه شهرستان را تشریح کرد

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی توسعه و چشم انداز طبس، کلیات سند توسعه چشم انداز شهرستان طبس را در افق ۱۴۰۴ تشریح کرد.

به گزارش طبس نیوز، سیدمهدی طلائی مقدم روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی توسعه و چشم انداز طبس گفت: سند توسعه چشم انداز شهرستان طبس با توجه به ظرفیت های این شهرستان و اسناد بالادستی مورد بازبینی قرار گرفت.

وی ادامه داد: یکی از برنامه های بسیار مهم ما در سند توسعه برنامه برای موضوع آب است که سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در این خصوص تدوین شده است.

فرماندار ویژه طبس افزود: در برنامه کوتاه مدت دو چاه برای تامین آب شرب در نظر گرفته شده است و در دیهوک هم مجوز چاه ذخیره صادر شده است و به زودی کار حفاری آن آغاز می شود و تا پایان اردیبهشت آماده خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین در برنامه کوتاه مدت یکی از چاه هایی که در محل نیروگاه است را به صورت موقت برای طبس استفاده کنیم.

طلائی مقدم بیان کرد: در مقدمه سند توسعه چشم انداز محوریت امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) قرار گرفته است چرا که امامزاده طبس می تواند در بخش های مهم اقتصادی، گردشگری مذهبی و توریستی نقش پر رنگی داشته باشد.

وی با بیان این که یکی از مباحث بسیار مهم در برنامه ششم توسعه جلوگیری از خام فروشی مواد است افزود: اکنون از طبس به عنوان «پایتخت زغال ایران» یاد می شود که قطعا باید به «پایتخت صنعت زغال ایران» تغییر پیدا کند.

معاون استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: وقتی کلمه صنعت را در سند چشم انداز اضافه می کنیم یعنی فرآوری زغال را هم در کنار آن ببینیم و تنها فروشنده مواد خام نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر این مهم محقق شود ارزش افزوده و اشتغال زغال و استفاده از خطوط ریلی و حمل ونقل گسترش خواهد یافت.

وی یکی از محور های سند چشم انداز شهرستان طبس در افق ۱۴۰۴ را ایجاد کارخانجات جوار ریلی و بنادر خشک عنوان کرد و افزود: مرکزیتی که طبس در شاه راه ریلی دارد و تنها نقطه ایست که در خراسان جنوبی به راه آهن جمهوری اسلامی متصل است باید از این ظرفیت استفاده شود.

طلائی مقدم ادامه داد: در خدمات و تولید خدمات مورد نیاز ناوگان حمل و نقل ریلی در کشور و در تعمیرات اساسی لوکوموتیو باید پیشرو باشیم و بخش خصوصی ما باید توانمند باشد و ورود بکند.

وی گفت: موضوع چهارم در سند چشم انداز قطب گردشگری در شرق و مرکز کشور و پیشرو در حفاظت از محیط زیست است.

وی تصریح کرد: ظرفیت های بسیار خوب گردشگری و محیط زیستی که در شهرستان طبس داریم میتوانیم به آن تکیه بکنیم و هم اکنون هم در مباحث مختلفی از جمله امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع)، اقامت های بوم گردی ها داریم و باید بخش خصوصی را در این زمینه حمایت کنیم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس اظهار کرد: موضوع پنجم قطب دامداری، دامپروری، کشاورزی با محوریت صنعتی شدن آنها و تکیه بر خرما، زیتون، زعفران و فراوری مواد کشاورزی و دامداری است.

وی ادامه داد: ورود به عرصه صنعتی شدن دامداری و کشاورزی و فرآورده های آن می تواند تا اندازه زیادی به ما کمک کند.

وی بیان کرد: آموزش منابع انسانی از موارد عنوان شده در سند چشم انداز طبس است و مراکز آموزش عالی ما باید با محوریت اهداف توسعه شهرستان پرورش نیروی تخصصی دهند.

طلائی مقدم تصریح کرد: پژوهش معادن، لوکوموتیو، گردشگری، کشاورزی جوار معدنی و جوار ریلی و همچنین علوم پزشکی از جمله محورهای عنوان شده برای مراکز آموزش عالی در سند چشم انداز توسعه است.

وی در خصوص پژوهشکده معدن گفت: با دستوری که استاندار محترم پس از سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته به طبس دادند خوشبختانه توافق بسیار خوبی بین دانشگاه بیرجند و همچنین ایمیدرو انجام شد و در مراحل نهایی است.

وی در مورد دانشکده معدن خاطرنشان کرد: پس از پیگیری دکتر امیرحسنخانی و جناب آقای پناهی و پیگیری و تماسی که با ریاست دانشگاه فردوسی مشهد داشتم ایشان پذیرفتند و استقبال کردند و موضوع دانشکده معدن برای شهرستان طبس را دنبال خواهیم کرد.

فرماندار ویژه طبس با اشاره به موقعیت استراتژیک طبس در مرکز کشور افزود: طبس می تواند قطب پزشکی و درمانی استان باشد.

وی ادامه داد: طبس نیروی متخصص پزشکی دارد و اما نیاز به بعضی از زیرساخت ها داریم و یکی از مباحث بسیار مهم در توریسم سلامت یا تبدیل طبس به قطب درمانی احداث و راه اندازی دانشکده علوم پزشکی در شهرستان است.

طلائی مقدم تصریح کرد: وزیر محترم این مورد را منوط به داشتن ساختمان و حل راه اندازی پروژه کردند و با هماهنگی که صورت گرفت این آمادگی وجود دارد ساختمان و محل زمین هر طوری که مورد نظر دانشکده علوم پزشکی باشد ان شاءالله کار را انجام بدهیم.

5 دیدگاه دربارهٔ «فرماندار ویژه طبس کلیات سند چشم انداز توسعه شهرستان را تشریح کرد;

  1. مسایل ومقدمات نظامی را می توان به چیروک یا شازده علی حتی به کوههای شیب که نزدیک کویر منتقل کرد شما مزیت منطقه را از نظر توریسم در نظر بگیرید بعد نظامی اولویت دوم است

  2. سلام منطقه نظامی تا سرچشمه فاصله دارید اگر به فکر توسعه وگردشگر باشید این حرف رانمی زدید مسال نظامی محرمانه است

  3. سلام با تشکر از جناب اقای فرماندار و با ارزوی سالی سرشار از موفقیت برای مسولین شهرستان لطفا برای منطقه خور و ازمیغان ساخت تله کابین در نظر بگیرید

    1. برادر من مگر چقدر ارتفاع داریم در خرو که تله کابین ایجاد بشه؟ بعد هم گویا اطلاعی از بعد نظامی اون منطقه ندارید

      1. سلام برادر عزیز منطقه مثل کف دست می شناسم دنیا دنیای درامد گردشگری است پس کمک کنید به صنعت توریسم منطقه نظامی را می شود منتقل کرد ولی طبیعت این گونه نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =