تئاتر طبس، یک هنر پاک و اخلاق گرا

تئاتر طبس که پیشینه اش به اوایل انقلاب و روزهای زمین لرزه مخرب این شهر باز می گردد، بار خاص حسی دارد و با روح و جان و آلام زندگی پیشکسوتان این رشته عجین است؛ اما این روزها هنرمندان طبسی که به اذعان اساتید تئاتر در کشور نیز کم نظیرند نیازمند حمایت هستند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، نخستین همایش بزرگداشت تئاتر طبس باهدف شناساندن جایگاه و پیشینه این هنر در شهرستان و معرفی پیشکسوتان و فعالان این عرصه، شب گذشته در سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد طبس برگزار شد.

در این همایش هنرمندان جوان طبسی با اجرای نمایش «بوتیمار» به کارگردانی و نویسندگی امیررضا هنرمند و سید محمد صادقی مقدم، تاریخچه ای از طی مسیر این هنر در طبس را به روی صحنه بردند.

پیشینه تئاتر طبس به اوایل سالهای انقلاب اسلامی و به طور اخص به روزها و ماههای اول زلزله برمیگردد.آن زمانیکه مردم طبس به خاطر داغ های بر دل مانده، در پی مرحمی برای زخم دلشان بودند‌.ازاین رو می توان گفت تئاتر برای پیکسوتان این رشته، یک بارحسی داشته و با روح و جان و آلام و دردهای زندگیشان عجین شده است .

در این همایش حسین ابراهیمی نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به رشد عالی تئاتر و ظهور و بروز هنرمندان با انگیزه و قابل دفاع در طبس گفت: آنچه در طبس در حال شکل گیری است نیازمند حمایت است و می بایست به رشد آن کمک کرد.

وی با تاکید بر این که تئاتر راهی مناسب برای تلطیف روابط اجتماعی و جهت دادن به آن است گفت: تئاتر طبس یک هنر پاک و اخلاق گراست و جوانان طبسی در این زمینه درخراسان جنوبی و حتی در کشور بی نظیرند.

ابراهیمی افزود: تئاتر زبان انتقاد است و یک تئاتر خوب می تواند به روابط اجتماعی و فرهنگی جامعه سرو شکل بدهد و از این منظر ظهور آن را باید مغتنم شمرد.

وی افزود: متاسفانه در خراسان جنوبی با تمام پتانسیل قوی و مثبت، و حضور جوانان مستعد و علاقمند، کمبود ها از نظر کمی و کیفی به وضوح قابل مشاهده است و به شدت نیازمند کمک می باشد.

ابراهیمی با بیان اینکه جذب مخاطب اولین و تنها راه کمک به اقتصاد تئاتر در طبس است افزود: تئاتر یک هنر پر خرج است که خودش می تواند اقتصاد خود را تامین کند لیکن این راه، هم حمایت مسئولان را می طلبد و هم هنرمندان جوان طبسی باید در اغنای محتوا و شکل اجرا بکوشند.

وی با اشاره به حضور موثر و کارآمد پیشکسوتان تئاتر در شکل گیری یک هنر شایسته و مفید گفت: دلسوزان تئاتر طبس کسانی هستند که در دهه های گذشته از این صحنه خارج شده اند اما آنها باید باشند و به این عرصه کمک کنند.

حسین ابراهیمی با انتقاد به نحوه ی رقابت های هنری در خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی بوکسور ها تئاتر را تصاحب کرده اند و صحنه را رینگ بکس میدانند لکن در این رشته، رقابت سالم در ارائه یک تئاتر خوب شکل میگیرد.

کارگردان فردوسی که به جهت علاقه بی اندازه اش به تئاتر، زندگیش را وقف این هنر کرده خود را فرزند تئاتر معرفی کرد و تاکید کرد به کمک هنرمندان طبس آمدم چرا که سختی پرداختن به این هنر را در محیط های کوچک با تمام وجود حس کرده ام.

دکتر سید حمید حقی نیز در این همایش با ارائه پیشینه ای از تئاتر طبس و معرفی هنرمندان جوان این عرصه از مسئولان خواست تا این هنر ارزشمند را حمایت کنند.

همچنین در پایان این همایش، پیشکسوتان و فعالان هنر تئاتر طبس تجلیل شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =