سفره های افطاری به رنگ سادگی در طبس/ افطاری دادن جلوه زیبای سخاوت

دل‌های مردمان اینجا دریاست و حس زیبای با هم بودن را در سفره های ساده افطاری چیدند.

به گزارش طبس نیوز، با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان طبسی ها با رسم و رسوم و آیین‌های مختص خود به استقبال این ماه می‌روند.

افطاری دادن به دیگران نیز یکی دیگر از سنت‌های مستحب می‌باشد و به خصوص افطاری و طعام دادن به فقرا و نیازمندان که یکی از مسائلی می‌باشد که در اسلام سفارش‌های فراوانی به آن شده است.

افطاری دادن موجب به وجود آمدن صله رحم و دوستی و برقراری روابط صمیمانه با خویشاوندان و دوستان می‌گردد و این خود نشانه دیگری از رحمت خداوند متعال در این ماه مبارک می‌باشد.

یکی از رسوم این قوم مهمان‌نواز که دین مبین اسلام نیز سفارش زیادی به آن کرده صله رحم و دید و بازدیدها است که در این ماه رونق بیشتری می‌گیرد و هر شب سفره‌های افطار به مهمانی تبدیل می‌شود.

یکی از بانوان طبسی به خبرنگار ما گفت: ما از همان ابتدای آغاز ماه رمضان مهمانی هایمان شروع میشود و تقریبا تا آخر ماه رمضان به جز شب های قدر، هر شب در منزل یکی از اقوام افطار دعوت هستیم.
این بانو ادامه داد: ما معمولا برای افطاری خرما، چای، نان و پنیر و سبزی آماده میکنیم.

و پس از آن شام را به فاصله زمان کوتاهی میاوریم، پس از آن همه دختران و زنان فامیل برای شست و رفت دست به کار میشوند که علاوه بر کار گروهی، دید بازدید واقعی ما خانم ها در این مدت است که البته برای ما لذت بخش است.
آقایی اهل طبس به خبرنگار ما اینگونه گفت: پدر و مادر من از بزرگان فامیل هستند، ما شش فرزند هستیم و هر کدام دارای فرزندانی که شکر خدا بزرگ هستند.
این مرد میانسال طبسی ادامه داد: دختران ما برای درست کردن غذا و شله زرد و آش رشته و پسران ما هم برای خرید و جابه جا کردن وسایل خانه برای ورود مهمان های افطاری، از صبح به خانه مادربزرگشان میروند و کمک دست آنها هستند.
مرد کارگر افزود: ما خانواده بانشاطی داریم و ماه رمضان تنها ماهی است که ما اینهمه دید و بازدید داریم و از احوال هم باخبریم.
بله این دو مورد تنها گوشه ای از صله رحم در این ماه عزیز در طبس بود، مواردی داریم که خانواده نیازمندان توسط مساجد و یا همسایگان مشخص میشوند و غذای افطار را به صورت نذری یا عنوان دیگر به آنها داده میشود.

مساجد طبس با گسترانیدن سفره های ساده افطاری نیز سهمی در این کار نیک را از آن خود کردند.


امیدواریم در مهمانی ها به این نکته توجه شود که از اسراف و ریخت و پاش های بی مورد و چشم و هم چشمی ها پرهیز کنیم.

و سخن پایانی ما کلامی از رهبر عزیزمان است رهبر معظم انقلاب میفرمایند: مناسب است سنت افطاری دادن‌های ساده در مساجد و معابر عمومی مورد توجه همه‌ی کسانی قرار گیرد که در ماه رمضان، نیت بذل و بخشش و گشاده‌دستی دارند.

دیدگاهی در “سفره های افطاری به رنگ سادگی در طبس/ افطاری دادن جلوه زیبای سخاوت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − سه =