هدف امامزادگان در ایران روشنگری و دفاع از جایگاه ولایت و امامت بود

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس گفت: هدف امامزادگان در ایران تبلیغ دین مبین اسلام و ترویج آموزه های دینی و احکام اسلامی و به خصوص روشنفکری و دفاع از جایگاه امر ولایت و امامت بود.

به گزارش طبس نیوز، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس پیش از خطبه های نماز جمعه در جمع نمازگزاران گفت: در روز شمار تقویم جمهوری اسلامی روز پنجم ذیقعده به عنوان روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است.

حجت الاسلام دادخدا خدایی افزود: در فضای پیرامونی زندگی خود یعنی در شهرستان طبس علاوه بر وجود آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم علیه السلام برادر عزیز امام رضا علیه السلام تعداد ۸ بقعه متبرکه وجود دارند که تحت تولید و مدیریت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس می باشد.

وی خاطرنشان کرد: روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه زمینه و بهانه‌ای است که از شخصیت های علمی فرهنگی انقلابی و عرفانی آن بزرگواران یعنی منتسبین به ائمه اطهار و امامزادگان لازم التعظیم یادی کنیم.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس تصریح کرد: این بزرگواران پس از ورود سراسر نور حضرت امام رضا علیه السلام به سرزمینمان یعنی ایران اسلامی آمدند.

وی ادامه داد: اهداف آنها تبلیغ دین مبین اسلام و ترویج آموزه های دینی و احکام اسلامی و به خصوص روشنفکری و دفاع از جایگاه امر ولایت و امامت بود.

وی افزود: این بزرگواران زندگی و خوشی های آن را به خطر انداختند و برای هدایت و ارشاد ما فرسنگ ها راه را طی طریق کردند که متاسفانه در آن زمان دشمنان اهل بیت و دین اسلام در صدد از بین بردن آنها بر آمدند و نتیجه اینکه به کوه ها و یا به دشت و دمن پناهنده میشدند.

حجت الاسلام دادخدایی بیان کرد: حضور پیرامونی این بزرگواران نشات گرفته از هدف حرکت دینی و معنوی آن بزرگواران میباشد لذا وجود و حضورشان در منطقه در شهر روستا و اطرافمان یک فرصت و ظرفیت معنوی فرهنگی است که باید آن را قدر و احترام و تکریم و تعظیم نماییم.

وی خاطرنشان کرد: حال که هدف آن بزرگواران برای ما روشن شد تکلیف گران گردید و باید مزار و بقعه بزرگواران را احترام و تکریم و زنده نگه داریم.

حجت الاسلام خدایی تشریح کرد: وجود امامزادگان در شهر طبس و مرکزیت و در روستاهای شازده علی دیهوک، فشاه، پیرحاجات، حلوان، زنوغان و ازمیغان ظرفیت‌های معنوی هستند که باید قدردان آن باشیم.

وی به برپایی مراسمات مختلف در این مکان های معنوی اشاره کرد و گفت: با حضور خود و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی چون برگزاری جشن ها، مراسم عقد و ازدواج، برپایی مراسمات ختم و غیره می‌توان رنگ و لعاب معنویت را در زندگی ایجاد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مدیریت بقاع متبرک اشاره نمود و گفت: امامزادگان و بقاعی که مورد اعتقاد راسخ مردم بوده، اوقاف تحت مدیریت خود درآورده و در حوزه‌های فرهنگی عمرانی و مدیریتی فعالیت می‌نمایند.

وی افزود: آن دسته از بقاع متبرکه و امامزادگانی که در سطح روستاها و اطراف وجود دارد که مردم معتقدند ولی تحت مدیریت اوقاف در نیامده اند چنانچه مورد تایید و نظر نهایی امام جمعه محترم باشد فرایند مدیریت آن تحت نظارت اوقاف انجام می دهیم.

خدایی نوع اداره بقاع زیر نظر اوقاف را بصورت هیئت امنایی بیان کرد و گفت: درآمد بقاع تماما در همان بقعه هزینه می شود و ۱۰ درصد حق تولیت آن برابر قانون بودجه کشور به خزینه دولت واریز و دولت ۱۰ تا ۱۰۰ برابر آن را در قالب اعتبارات تملک و دارایی به بقاع متبرکه جهت عمران و آبادانی آن مکان مساعدت می نماید.

وی افزود: حوزه مدیریتی و مالی بقعه به صورتی است که کسی غیر از دست اندرکاران و هیئت امنای بقعه حق جمع آوری نذورات مردم را ندارد و کمک های نقدی و غیرنقدی از سوی مردم حتما در ضریح بقعه و یا در قالب رسید قبض که از سوی هیئت امنا یا خادم داده می شود، صورت می گیرد.

این مقام مسئول در خصوص اجرای فرآیند طرح عمرانی بقعه ها برای جلوگیری از هدر رفت هزینه ها و دوباره کاری فعالیت های عمرانی گفت: هیچ اقدام عمرانی در بقعه ها صورت نمی گیرد مگر اینکه طرح جامع عمرانی آن بقعه مصوب گردد و تا پایان سال طرح عمرانی ۳ بقعه دیگر با پیگیری های انجام شده، محقق خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 12 =