توسعه کشت کلزا اولویت جهاد کشاورزی شهرستان طبس

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: توسعه کشت کلزا در شهرستان از اولویت های معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طبس است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، داوود بخشایی در جمع خبرنگاران گفت: کشت موفق دانه روغنی کلزا در سال ۹۶-۹۵ در این شهرستان، ضمن پایداری تولید گندم، باعث افزایش ۲ برابری درآمد کشاورزان در واحد سطح نسبت به محصول رقیب (جو) گردیده است.

وی افزود: در زمینه توسعه کشت کلزا و تشویق و ترغیب کشاورزان در خصوص کشت این محصول در سال زراعی ۹۷-۹۶، تاکنون کلاس‌های آموزشی توسط اداره آموزش و ترویج این معاونت و با همکاری اداره تولیدات گیاهی در روستاهای محمدآباد، جمز و کردآباد برگزار شده و در سایر روستاها برابر برنامه زمان‌بندی ادامه خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس ادامه داد: کلزا با نام علمی brassica naps یکی از مهم ترین گیاهان روغنی است که دارای ۴۲ درصد روغن و ۵۶ درصد آن به عنوان غذای دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که به طور معمول کلزا دارای ۳۵ درصد پروتئین است افزود: کلزا به عنوان منبع مهم تامین پروتئین به شمار می‌رود.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: روغن کلزا به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیر اشباع اسید لینولئیک (امگا) اسید الفا لینونیک (امگا ۳) از باکیفیت ترین روغن های خوراکی است.

بخشایی عنوان کرد: بنابراین با توسعه کاشت کلزا و کنجد و تولید روغن، وابستگی ما را به واردات از کشور های خارج کاهش میدهد.

وی با بیان مزایای کاشت کلزا گفت: خسارت زیاد علف‌های هرز و بیماری‌های حشرات ناشی از عدم تناوب زراعی باعث شده که عملکرد غلات بخصوص گندم کاهش یابد بنابراین کشت کلزا برای زراعت گندم و جو بهترین تناوب است و کشت گندم بعد از کلزا موجب افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی محصول گندم می‌شود.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس ادامه داد: گیاه کلزا به دلیل قدرت و ساختار ریشه ای مناسب سبب بهبود وضعیت خاک گردیده و از فرسایش جلوگیری میکند.

وی حفظ رطوبت خاک، جذب حشرات مفید از جمله زنبور عسل، کنترل علف های هرز، پایداری تولید و کنترل بعضی از نماتد ها (کرم لوله‌ای ریشه‌گرهی) را از دیگر مزایای کشت گیاه کلزا برشمرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 18 =