خراسان جنوبی از پنج استان برتر معدنی کشور/ دید توسعه خراسان جنوبی در طبس است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس با بیان اینکه مواد معدنی زغالسنگ، پتاس، سنگ و خاک نسوز، مرمر و مواد معدنی سیلیس و فلورین ذخایر طبس را شامل می شوند افزود: با این عنوان خراسان جنوبی از پنج استان برتر معدنی کشور است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز،رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس عصر پنجشنبه در همایش تولید و اشتغال در حوزه صنعت و معدن گفت: در شهرستان طبس ۱۳۰ پروانه بهره برداری معدنی با ذخیره ۱.۴ میلیارد تن وجود دارد که ۲۵ درصد ذخایر استان خراسان جنوبی را شامل می‌شود.

مرتضی جلالی فرد با بیان اینکه از لحاظ ذخیره قطعی بیش از ۵۰ درصد ذخایر استان مختص به شهرستان طبس است، افزود: با توجه به این حجم ذخایر ۱۰۸ پروانه فعال هستند که مورد بازدید سالیانه قرار می گیرند.

وی گفت: برای بازدید این معادن باید در بخش مرکزی ۹۸ کیلومتر، در بخش دستگردان ۲۸۵ کیلومتر و در بخش دیهوک ۲۰۵ کیلومتر راه طی شود.

وی با اشاره به سختی های کار بازدید از معادن گفت: با توجه به همه مشکلات در شش ماهه نخست امسال ۴۸ بازدید یعنی ۴۵ درصد میزان مورد بازدید صورت گرفته است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس از شناسایی ۲۰ ماده معدنی و ۱۶ میلیون تن تولید ذخیره اسمی در طبس خبر داد.

وی گفت: با توجه به شش ماده معدنی در شهرستان بیش از ۹۵ درصد ذخایر را هم اکنون در استان به ما اختصاص دارد.

وی افزود: مواد معدنی زغالسنگ، پتاس، سنگ و خاک نسوز و مرمر ۱۰۰ درصد و مواد معدنی سیلیس و فلورین ۹۵ درصد ذخایر طبس را شامل می شوند و با این عنوان خراسان جنوبی از پنج استان برتر معدنی کشور است.

وی با اشاره به ایمنی معادن گفت: از ۳۳ معدن زغالسنگ ۶۰ تونل استخراجی داریم که وضعیت ایمنی آن شرایط خاصی دارد.

جلالی فرد با اشاره به واحدهای صنفی طبس گفت: تعداد دو هزار و ۱۴۰ واحد صنفی در قالب ۱۲ اتحادیه در طبس وجود دارد.

وی افزود: بیشترین واحد صنفی را فروشندگان مصالح ساختمانی با ۲۹۱ صنف و کمترین آن اتحادیه فرش با ۶۱ صنف هستند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در طی پنج ماه و نیم گذشته هزار و ۶۱۰ بازدید نظارتی از صنوف داشتیم و ۲۵ گشت مشترک در شش ماهه نخست امسال انجام شده است.

وی با اشاره به واحدهای صنعتی و تولیدی گفت: تعداد ۲۱ واحد صنعتی واقع در شهرک صنعتی و ۴۲ واحد صنعتی در خارج از آن جواز فعالیت دارند که در شش ماهه اول امسال ۴۶ بازدید از این واحدها صورت گرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی این همایش با اشاره به حمایت دولت برای رفع موانع تولید افزود:در دولت نهم ۱۶ هزار میلیارد تومان برای فعال سازی واحدهای صنعتی راکد، نیمه تعطیل و نیمه ظرفیت اختصاص داده شد که از این مبلغ ۲۳۰ میلیارد میلیارد تومان به ۴۵۰ واحد تولیدی در خراسان جنوبی پرداخت شد.

داوود شهرکی ادامه داد: ۵۰۰ ذخیره پتاس در طبس شناسایی کردیم و برای بهره برداری آن منتظر بخش خصوصی هستیم.

وی بیان کرد: ۳۲ معدن زغالسنگ داریم که همه آنها رصد می شوند و تجهیزات ایمنی دارند اما شاید در حد استاندارد نباشند و حوادثی در حوزه ذغال داریم که امیدواریم در شهرستان طبس شاهد این گونه حوادث نباشیم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس در این همایش با اشاره به وسعت شهرستان طبس گفت: طبس ۴۰ درصد وسعت خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده و جایگاهی که در آن هستیم لیاقت طبس نیست.

سید مهدی طلائی مقدم با اشاره به اتفاقات بازار جهانی و افزایش قیمت جهانی زغال گفت: این اتفاقات نوید آینده خوبی را در حوزه صنعت شهرستان به همراه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید شهرستان طبس به صورت ویژه دیده شود گفت: دید توسعه خراسان جنوبی در طبس است چرا که ظرفیت و پتانسیل آن را دارد و طبس اهل تعامل است و ما می‌خواهیم در کل استان دنبال توسعه و وضعیت بهتر معیشت باشیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: این موضوع با اطلاعات صحیح محقق می‌شود که می‌گوید طبس دارای ذخایر عظیم و زیرساخت هایی از جمله فرودگاه و راه آهن است.

وی با بیان اینکه طبس متعلق به همه کشور است بیان کرد: روحیه مهمان نوازی و کار و تلاش مردم، بخش خصوصی شهرستان و خارج از شهرستانی که در اینجا کار میکنند و ظرفیت های بالا را اگر کنار هم قرار دهیم به جمع بندی های خوبی میرسیم.

طلائی مقدم گفت: گلایه هایی هم وجود دارد که یکی از مهمترین آن که من را رنج میدهد ذوب آهن طبس است، ما چیزی به نام ذوب آهن نداریم بلکه آن زغالسنگ طبس است.

به گزارش خبرنگار طبس نیوز در این همایش از ۱۶ صنعتگر نمونه شهرستان طبس تجلیل شد.

دیدگاهی در “خراسان جنوبی از پنج استان برتر معدنی کشور/ دید توسعه خراسان جنوبی در طبس است

  1. این همایش اگر خروجی برای شهرستان و اداره صنعت و معدن و تجارت نداشت آوازه برای دست اندکاران داشته چون از تعطیلی کک – کانسرام – کارخانه سیمان – کارخانه شیر در جوخواه و چند شرکت در شهرک صنعتی و چند معدن خصوصی و اخراج نیروهای آن هیچ صبحتی به میان نیامد حتی معاونت محترم استاندار که بسی چشم امید جوانان بیکار بعد از خدا به ایشان می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 1 =