چشم پوشی از سلامتی در قبال یک مشت پول/ بیمه های طبس طعمه سرقت های نوظهور

دادستان عمومی و انقلاب طبس از وقوع جرمی خبر داد که از یک سو خسارت مالی زیادی به بیت المال وارد می‌کند و از سوی دیگر نشان می‌دهد بیکاری و فشار اقتصادی چه تاثیراتی می تواند بر بدنه اجتماع وارد آورد.

فاطمه ابوالحسنی رحمانی – به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، تصادف‌های ساختگی، حادثه و یا بهتر بگوییم جرمی که این روزها منبع درآمدی برای یک عده شده است، راهیست برای اخاذی از شرکت ها و سازمان های بیمه ای، که بعضی از این بیمه ها، دولتی و اموالشان مربوط به بیت المال و برخی دیگر شخصی و جزو اموال مردم محسوب می‌شوند.

این موضوع یک مسئله مهم و قابل بحث از دیدگاههای مختلف است که در این گزارش از دو دیدگاه «میزان خسارات وارده و مشکلات آن» و «آسیب شناسی علت وقوع» بررسی خواهد شد.

حجت الاسلام امیر زارع حسینی، دادستان عمومی و انقلاب طبس گفت: در پی انتشار خبری از دادگاه کاشان مبنی بر دستگیری تعدادی از عاملان تصادفهای صوری در دوماه گذشته که طبق اقرار آنها، در طبس هم اعمال مجرمانه و تصادفهای ساختگی داشته اند، به عنوان مدعی العموم به مسئله ورود کردیم. در این قضیه حدود ۸ نفر دستگیر و به عمل مجرمانه اقرار کرده اند و هم اکنون در زندان به سر می برند و در انتظار حکم هستند.

در خبری که از سوی بازپرس سوم دادسرای کاشان در خبرگزاری تابناک به تاریخ ۲۱ مردادماه ۹۶ منتشر شده است آمده: بنا بر اطلاعات اولیه به دست آمده اعضای اصلی باند با شناسایی و اغفال اشخاص و متعهد کردن ایشان با اخذ اسناد تجاری و با وعده پرداخت درصدی از مبالغ وصولی از شرکت‌های بیمه با ایجاد مصدومیت و تصادفات صوری در سطح شهرستان‌های بیرجند، زاهدان، مشهد، کرمان، قزوین، بجنورد، طبس و اردبیل اقدامات و اهداف مجرمانه خود را به انجام می‌رساندند.

زارع حسینی در خصوص ارتکاب این اعمال مجرمانه در طبس بیان کرد: طبس به دلیل دارا بودن راههای مواصلاتی گسترده و نوعا خلوت مورد توجه این افراد قرار گرفته است به این صورت که در ساعات نیمه شب در فاصله ی حدود ۵۰ تا ۶۰ کیلومتری از شهر، از جاده دور می شدند، فردی را با قرار قبلی مضروب میکردند و پس از صحنه سازی برای خودرو با اورژانس تماس می‌گرفتند.

وی با تاکید براینکه هیچکدام از این مجرمان و عاملان تصادف های صوری و ساختگی بومی و از اهالی طبس نبوده اند گفت: این افراد غالبا کارگران فصلی یا کسانی هستند و از نظر اقتصادی دچار مشکلات فراوان بوده اند که مورد سوء استفاده طراحان و عاملان اصلی این حوادث قرار گرفته‌اند.

دادستان طبس با اشاره به اینکه رقم محاسبه شده در پرونده های طبس در این پرونده ها چیزی حدود یک میلیارد و صد و پنجاه و سه میلیون تومان بوده است گفت: از این مقدار ۲۸۶ میلیون تومان پرداخت شده و ۸۶۷ میلیون تومان هنوز پرداخت نشده بوده که شرکت های بیمه ضرر کمتری خواهند کرد اما همین میزان هم زیاد است و امیدواریم که مسئولین در سطح کلان کشور این موضوع را به عنوان یک معضل در نظر بگیرند و برای این قصه همفکری کنند.
باتوجه به این که این دست اتفاقات خساراتی را به اموال مردم و بیمه ها وارد میکند باید به اشکال گوناگون جلوی آن گرفته شود.

سرگرد محمدزاده رئیس پلیس راه طبس نیز در این خصوص با تاکید بر نقش و اهمیت فرهنگ سازی در زمینه عدم وقوع تصادفات و حوادث جاده ای گفت: باید همگی در جهت ارتقاء فرهنگ رانندگی که سبب کاهش تصادفات میشود تلاش کنیم و این هم به نفع بیمه هاست و هم به نفع عامه مردم.

وی تاکید کرد: کارشناسان پلیس و بیمه در موارد تصادفات زنده، و یا تصادفات صحنه بهم خورده تا حصول نتیجه کامل با دید شکاک تر و موشکافانه تر مسائل را بررسی کنند.

و اما آسیب شناسی و پرداختن به علل و عوامل ایجاد تصادف های ساختگی از مواردی است که پرداخت به آن در سوی مسئولین بسیار مهم و اساسی است. به گفته دادستان طبس مجروحان این حوادث اکثرا جوانان بوده اند، شنیدن چنین اخبار و اتفاقاتی بسیار متاسف کننده و نگران کننده است.

از آن جهت که تصادف های ساختگی همیشه به صورت سازماندهی شده و باندی انجام نمیگیرد باید به علل و عوامل ایجاد آن توجه شود.

نظری کارشناس بیمه رازی در استان خراسان جنوبی در این خصوص اظهار کرد: در بسیاری از موارد، عدم اعتماد به بیمه ها وجود دارد و این تصور شایع است که بیمه ها از پرداخت خسارت شانه خالی می‌کنند.

وی ادامه داد: بهتر است در این خصوص کار فرهنگی انجام شود تا این دیدگاه از بین برود.

این کارشناس بیمه همچنین بر تکمیل فرم ۶۰۲ توسط پلیس و مدارک بالینی حادثه دیده در بیمارستان تاکید کرد و افزود: این موارد برای اظهار نظر نهایی کارشناس بیمه بسیار ضروری است.

صرف نظر از شرایطی که مجروح حادثه را مجبور به تن دادن به این کار کرده و دردی که متحمل می شود برای دریافت مبلغی از خسارت بیمه که قاعدتا برای گذران زندگی اش است، توجه به تعداد زیاد تصادف‌های صوری شکل گرفته که به اقرار مجرمین در دادگاه کاشان، به ۲۰۰۰ فقره می رسد، این شک را ایجاد می کند که عاملان این مسئله تنها برای گذران زندگی اقدام به انجام این موارد نکرده اند و قاعدتا شکل جدیدی از کلاهبرداری در جامعه در حال شکل گیری است.

هرچند عاملان این کلاهبرداری ها به طور کامل به خواسته های خود نرسیدند و نقشه هایشان ناتمام ماند اما در نهایت اینکه چه عواملی سبب می شوند تا یک جوان حاضر شود با آسیب رساندن به بدن خود و در خطر قرار دادن سلامتی اش یک شبه ره صد ساله طی کند و یا با دریافت مبلغی اندک در قبال دادن سلامتی، زندگی خود را بگذراند، مسئله ای است که نیازمند یک کار کارشناسی وسیع در سطح کلان جامعه می باشد.

دیدگاهی در “چشم پوشی از سلامتی در قبال یک مشت پول/ بیمه های طبس طعمه سرقت های نوظهور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =