هندوانه‌ی دربسته‌ی زندگیِ مشترک، به‌شرط چاقوی «یلدا»

طولانی‌ترین شب سال برای تهرانی‌ها دیشب بود و برای سایرین امشب خواهد بود‌‌، زمین لرزه‌هایی که در حال رفتن به سفرهای استانی هستند هشدار می دهند که زندگی ارزش لحظه‌ای کدورت و ناراحتی را ندارد و به قول شاعر《تا توانی دلی به دست آور》

فهیمه سادات حقانی-به گزارش طبس‌نیوز، طولانی‌ترین شب سال برای تهرانی‌ها دیشب بود و برای سایرین امشب خواهد بود‌‌، زمین لرزه‌هایی که در حال رفتن به سفرهای استانی هستند هشدار می دهند که زندگی ارزش لحظه‌ای کدورت و ناراحتی را ندارد و به قول شاعر《تا توانی دلی به دست آور》.

شب یلدا یا شب چله با اختلاف چند ثانیه بلندترین شب سال محسوب میشود و به همین بهانه و بر اساس سنتی قدیمی، خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند تا دقایقی را به یکدیگر اختصاص دهند.

رسم دیگری که در این شب اجرا می‌شود بردن شب چلگی برای عروس خانم‌هاست که در همان جلسه آقا داماد نیز هدایایی را از طرف خانواده عروس دریافت می‌کند.

اما سوال اینجاست که این رسم تا چه حد درست است؟ و آیا با اوضاع و احوال اقتصادی این روزها و چشم و هم چشمی‌هایی که بوجود آمده است این برنامه باز هم یک رسم زیبا و دلنشین محسوب می‌شود یا شب مصیبت عظما و خون دل خوردن خانواده هاست؟

با توجه به این که سطح توقعات به شدت بالا رفته است و در نتیجه آمار ازدواج رو به کاهش و آمار طلاق رو به افزایش است، بنظر شما پافشاری به رسمی که ممکن است رنج و زحمتی را بر دو خانواده متحمل کند کار صحیحی است؟

نکته ای که به کرات پس از مشاهده زندگی زوجین مشاهده شده این است که وقتی دختر و پسری کنار هم احساس خوشی و آرامش نکنند هزاران بار هم اگر از این دست هدایا به سمت هم روانه کنند تاثیری بر شرایطشان نخواهد داشت و اگر هم احساس خوبی را کنار هم دارند قطعا آنقدر عزت نفس و منش و بزرگی در وجودشان هست که برای حفظ آن از یکدیگر درخواست های این چنینی نکنند.

بارها و بارها دیده‌ایم خانواده‌هایی را که در مجالس و مراسماتشان سنگ تمام گذاشتند و مهمانان را حیرت زده و انگشت به دهان؛ اما متاسفانه آن زندگی دوامی نداشته و خیلی زود به جدایی منجر شده است.

و نکته آخر اینکه : دختر خانم های عزیز، نوعروسان گرامی، برای خودتان ارزش و احترام قائل باشید، وقتی برای اینطور مسائل اعتراضتان به گوش همسرتان و خانواده اش برسد در حقیقت از شان و بزرگواری خودتان کم خواهد شد. پس بذارید اگه قرار است هدیه ای به شما تقدیم شود با عزت و احترام و میل قلبی باشد؛ نه از روی ناراحتی و نگاه حقیرانه.

تعریف هدیه در دنیای کنونی برخی دختر خانم ها و تازه عروس ها تغییر کرده است و نمی توان تاثیر فضای مجازی در این مسئله را نادیده انگاشت اما بد نیست گاهی خود را در موقعیت دیگران تصور کنیم و کمی از سطح توقعات خود بکاهیم.

زندگی زمانی شیرین و ماندگار است که توانایی تحمل تفاوت ها و برخی کم و کاستی ها را در خود پرورش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =