معاش ۵هزار خانوار روستایی یزد وابسته به منابع طبیعی است

معاش 5هزار خانوار روستایی یزد وابسته به منابع طبیعی است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدرضا عالم صبح امروز در دیدار مدیران منابع طبیعی استان یزد با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با اشاره به بخشی از ویژگی‌های منابع طبیعی استان یزد اظهار داشت: استان یزد از نظر وسعت سومین و از نظر اراضی بیابانی دومین استان کشور است.

وی افزود: استان یزد ۶۹هزار و ۶۶۱ هکتار جنگل دست‌کاشت دارد و بیش از ۶.۵ میلیون هکتار مساحت این استان زیر پوشش مراتع خوب، متوسط و ضعیف است.

وی همچنین با اشاره به طرح‌های در دست اجرای منابع طبیعی استان یزد اظهار داشت: طرح جدید مدیریت منابع جنگلی خاتم در وسعت ۶۴هزار و ۷۰۰ هکتار و طرح مدیریت جنگلی بادامشک طبس در دست اجراست.

عالم با اشاره به ارزش اقتصادی مراتع عنوان کرد: سالانه ۲۳۳ هزار و ۷۷۹ تن علوفه از مراتع استان جمع‌آوری و خشک می‌شود و به مصرف دام‌ها می‌رسد. در حال حاضر زندگی و اقتصاد بیش از ۵هزار خانوار روستایی وابسته به دام است که این دام‌ها از مراتع استان تغذیه می‌شوند بنابراین می‌توان گفت زندگی ۵هزار خانوار روستایی وابسته به مراتع استان یزد است.

عالم همچنین با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ خانوار در استان یزد از طریق برداشت گیاهان دارویی در مراتع کسب درآمد می‌کنند، افزود: به دلیل خشکسالی‌های پی در پی امسال اجازه برداشت به آنها داشته نشده و همین امر اعتراض آنها را به دنبال داشته است.

وی همچنین با اشاره به طرح‌های در دست اجرای منابع طبیعی استان یزد اظهار داشت: طرح جدید مدیریت منابع جنگلی خاتم در وسعت ۶۴هزار و ۷۰۰ هکتار و طرح مدیریت جنگلی بادامشک طبس در دست اجراست.

عالم با بیان اینکه بحران آب، تغییر اقلیم و خشکسالی و بیابان‌زایی سه چالش اصلی دنیا هستند، بیان کرد: در استان یزد نیز خشکسالی متوالی طی ۱۳ سال و محدودیت شرایط اقلیمی در کنار کمبود منابع آب مورد نیاز، به چالش‌های منطقه‌ای در حوزه منابع طبیعی تبدیل شده است.

وی همچنین با انتقاد از بهره‌برداری بی‌رویه از معادن استان یزد یادآور شد: در بخش معادن در حالی بحث کارآفرینی مطرح می‌شود که بیشتر کارگران، مهندسان و دست‌اندرکاران معادن غیربومی هستند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان یزد نیز در این نشست با گرامیداشت هفته منابع طبیعی اظهار داشت: حفظ و حراست منابع طبیعی استان یزد از مهم‌ترین مواردی است که باید مدنظر کارکنان منابع طبیعی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام سلطانی با تقدیر از تلاش‌های منابع طبیعی استان یزد در زمینه حفظ و حراست منابع عنوان کرد: تلاش‌های مطلوبی صورت گرفته اما کافی نیست و باید ساز و کارهایی مناسب در این زمینه اندیشیده شود.

وی همچنین با تاکید بر توجه به امر درختکاری بیان کرد: درختکاری به ویژه در استانی نظیر یزد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در راستای توصیه دین اسلام به درختکاری اطلاع‌رسانی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 2 =