۲۰ درصد اداره‌های دولتی طبس برای معلولان مناسب سازی شده است

مناسب سازی معابر شهری و اماکن عمومی به عنوان یک حق مسلم، ابتدایی‌ترین خواسته معلولان است ولی امروز ۳ هزار معلول طبس در این زمینه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

طبس نیوز: مناسب سازی معابر شهری و اماکن عمومی به عنوان یک حق مسلم، ابتدایی‌ترین خواسته معلولان است ولی امروز ۳ هزار معلول طبس در این زمینه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

روزنامه خراسان- مناسب سازی معابر شهری و اماکن عمومی به عنوان یک حق مسلم، ابتدایی‌ترین خواسته معلولان است ولی امروز ۳ هزار معلول طبس در این زمینه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و نگاهی سطحی به معابر این شهر بیان  کننده این موضوع است که تردد معلولان در طبس به رؤیایی فراموش شده تبدیل شده است.با این که در برخی مواقع حتی یک پله یا گذرگاه نامناسب می‌تواند عامل بازدارنده ای برای تردد افراد معلول باشد، در نقاط مختلف این شهر شاهد نا مناسب بودن ساختمان‌ها و اماکن عمومی از قبیل مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز دولتی، اماکن ورزشی، بانک‌ها، عابر بانک‌ها و معابر جدید هستیم و ضوابط و مقررات ویژه معلولان و جانبازان در آن رعایت نشده، این در حالی است که مناسب  سازی محیط‌های شهری و اماکن عمومی برای تردد معلولان باید در تمام نقاط شهری و حتی روستاها انجام شود.

سهل انگاری مسئولان در مناسب سازی اماکن عمومی

یکی از معلولان جسمی- حرکتی طبس در این باره می‌گوید: حتی در برخی از ساختمان‌های تازه  تأسیس اداره های دولتی شهر مانند آموزش و پرورش یا دادگستری با وجود چند طبقه بودن، آسانسور و حتی محل نصب آسانسور در نظر گرفته نشده است و در نتیجه مشکلاتی برای مراجعه معلولان و حتی کهنسالان به این اداره‌ها وجود دارد.به گفته «معصومه عراقی»، نامناسب بودن معابر عمومی طبس به  ویژه در پارک‌ها و حتی باغ گلشن طبس باعث بروز مشکلاتی برای معلولان و جانبازان می‌شود، در عین حال مسئولان مربوط به  ویژه شهرداری با سهل  انگاری به این موضوع مهم بی توجه هستند.

هنگام احداث ساختمان چند طبقه آموزش و پرورش طبس به  عنوان یکی از مهم‌ترین و پررفت و آمد ترین اداره های دولتی به فراهم  سازی امکان تردد معلولان توجهی نشده است که مدیر آموزش و پرورش طبس در این باره می‌گوید: طبقه های همکف مدارس احداث شده طی ۵ سال اخیر در شهرستان دارای سطح شیب  دار است و نصب آسانسور هم برای ساختمان این مدیریت در دست پیگیری است.

به گفته «طاهری»، در بسیاری از مدارس شهرستان دانش  آموزان دچار معلولیت خفیف در کنار دیگر دانش  آموزان تحصیل می‌کنند و حتی در برخی مدارس کلاس ویژه با معلمی مرتبط برای معلولان در نظر گرفته شده است.

«توکلی»، رئیس دادگستری طبس نیز درباره علت مناسب  سازی نشدن ساختمان تازه  تأسیس این اداره برای تردد معلولان، سالمندان یا آسیب  دیدگان تصادفات می‌گوید: نقشه ساختمان دادگستری شهرستان به  صورت مستقیم از تهران ارسال شده است و ما ملزم به اجرای دقیق آن بودیم، اما قرار است در جوار ساختمان فعلی دادگستری، ساختمان دیگری نیز احداث شود که به طور قطع در آن رفاه حال معلولان در نظر گرفته خواهد شد. در این میان ساختمان فرمانداری طبس دارای سطح شیب  دار و آسانسور مناسب برای تردد معلولان است.

«طالبیان مقدم»، فرماندار ویژه طبس با تأکید بر این که باید تمام معابر و اماکن عمومی شهرها برای تردد و زندگی عادی معلولان مناسب  سازی شود، می‌گوید: به طور قطع از سوی فرمانداری موضوع فراهم  سازی زمینه تردد معلولان و جانبازان در معابر عمومی شهرهای طبس، عشق  آباد و دیهوک از طریق شهرداری‌های مربوط به  صورت جدی پیگیری خواهد شد و در مورد اداره های دولتی بدون آسانسور یا ورودی مناسب در شهرستان هم اقدام‌هایی در حال انجام است.

نبود نگاه معلول محور در طراحی شهری طبس

رئیس اداره بهزیستی طبس هم گام اول برای بهبود ارائه خدمات عمومی به معلولان را ضرورت تغییر دید مردم نسبت به معلولان می‌داند، چرا که امروز وقتی یک فرد عادی معلولی را می‌بیند به او ترحم می‌کند اما معلولان به ترحم نیاز ندارند، بلکه خواستار برابری یک معلول با فرد عادی هستند بنابراین ابتدا باید در این زمینه فرهنگ سازی شود.

«گازرانی» با بیان این که هزار و ۷۰۰ معلول در این اداره دارای پرونده هستند، پیش بینی می‌کند: براساس شاخص جمعیتی حدود هزار و ۳۰۰ معلول دیگر در شهرستان زندگی می‌کنند ولی هنوز شناسایی نشده یا به این اداره مراجعه نکرده اند.

وی شهرداری را موظف به بررسی مناسب بودن وضعیت ساختمان‌های دولتی برای استفاده معلولان و حتی سالمندان و زنان باردار پس از احداث و قبل از ارائه پایان کار می‌داند و تصریح می‌کند: فقط حدود ۲۰ درصد اداره های دولتی طبس برای معلولان مناسب سازی شده است.

وی شهرداری را متولی فراهم کردن بستر مناسب برای استفاده معلولان از امکانات شهری می‌داند و ادامه می‌دهد: در طراحی شهری طبس نگاه معلول محور نبوده و نیست.

به گفته وی، بهزیستی و فرمانداری طبس در حال پیگیری برای مناسب  سازی ساختمان اداره های دولتی، پیاده  روها، گذرگاه  های عابر پیاده و ورودی بانک‌ها برای سهولت تردد معلولان هستند.

«بورنگ» شهردار طبس در این باره حاضر به انجام مصاحبه نشد، اما مسئول روابط عمومی شهرداری طبس گفت: طی یک ماه آینده سطوح شیب  دار باغ گلشن و سرویس بهداشتی ویژه معلولان در همان محل احداث می‌شود و به موضوع مناسب  سازی پیاده  روهای شهر نیز در اسرع وقت پرداخته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − چهار =