آمادگی مرکز ملی فرش ایران برای احیای فرش اصیل طبس

طبس نیوز – رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: به عنوان نماینده عالی دولت در حوزه فرش دستباف، آمادگی برای کسب نشان جغرافیایی به نام فرش اصیل طبس را داریم.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، فرشته دست پاک پنجشنبه در کارگروه و همایش تخصصی فرش شهرستان طبس گفت: در نظر داریم شهرستان طبس را با کمک همدیگر به عنوان یک پایلوت در موضوع فرش دستباف ایرانی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه ایران خواستگاه فرش دستباف جهان است، افزود: فرش دستباف در تسخیر ایرانیان است و فاصله بسیار زیادی با دومین تولید کننده فرش دستباف که در کشور هند است، داریم.

رییس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: از عمر اولین فرش دستباف ایرانی که متعلق به عهد هخامنشی است بیش از ۲۵۰۰ سال میگذرد.

وی خاطرنشان کرد: فرش دستباف ایرانی را به غیر از استفاده به عنوان یک زیرانداز به عنوان مالکیت فکری و هویت ملی ایرانی باید دوباره احیا کنیم.

دست پاک گفت: باید برای تبلیغ کار هنرمندان خود حداقل مساجد را مزین به فرش دستبافت ایرانی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فرش دستباف ارزش فرهنگی دارد و بافت فرش در کارگاه های ستاد عتبات عالیات نشان از تاثیر فرهنگی آن دارد.

رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه فرش دستباف ایرانی آمیزه ای از صنعت، فرهنگ و دانش است، افزود: ما بسیاری از مراکز دانشگاهی را مختص این رشته داریم و در این حوزه دانش آموختگان زیادی هستند که برای افزایش دانش بافندگان در سراسر کشور اعلام آمادگی می کنند.

وی با انتقاد از قالی بافان طبسی گفت: شما فرش طبسی اصیل را گذاشتید کنار و دارید در حوزه فرش نایین فعالیت می کنید.

دست پاک بیان کرد: ما به عنوان نماینده عالی دولت در حوزه فرش دستباف امادگی برای کسب نشان جغرافیایی به نام فرش اصیل طبس را داریم.

وی افزود: هر گونه موارد در حوزه آموزش و پژوهش برای راه اندازی کارگاه متمرکز در هنر و صنعت منطقه طبس را انجام میدهیم و اعلام آمادگی برای احیای هنر اصیل منطقه می کنیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: اگر شما نشان جغرافیایی را برای فرش طبسی بگیرید میتوانید صادرات کنید.

وی افزود: اکنون ۲۰ درصد صادرات فرش دستباف به قم تعلق دارد که سرمایه گذاری کرده و نشان جغرافیایی را گرفته است.

دست پاک گفت: در نمایشگاه فرش تهران برای استان خراسان جنوبی یک غرفه و برای شهرستان طبس غرفه ای دیگر در اختیار قرار خواهیم داد.

وی گفت: مرکز ملی فرش ایران از تهیه مستند فرش دستباف ایرانی در استان خراسان جنوبی و شهرستان طبس و برگزاری جشنواره فرش در نیمه دوم سال در خراسان جنوبی حمایت خواهد کرد.

رییس مرکز ملی فرش ایران در خصوص خانه فرش در خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه خراسان جنوبی دو نماد جغرافیایی به ثبت ملی رساندند در صورتی که محلی در بیرجند قرار دهند آن را تجهیز می کنیم و سپس دومین خانه فرش را در طبس راه اندازی خواهیم کرد.

وی با اشاره به موضوع بیمه قالی بافان گفت: این مورد را به جد پیگیر هستیم و به عنوان مسکن بیمه دیگری را پیش بینی کردیم که تحت بیمه عشایری و روستایی است.

دست پاک در خصوص تسهیلات برای قالی بافان گفت: از محل صندوق کارآفرینی امید و محل کمک های فنی اعتباری که در اختیارمان است با طرح هایی که برای توسعه فرش دستباف شهرستان ارائه خواهید کرد در خدمت هستیم.

رییس کمیسیون بانوان فرمانداری ویژه طبس در کارگروه و همایش تخصصی فرش گفت: مشکلات اشتغال و کارآفرینی را در مشاغل خانگی در شهرستان طبس داریم که اکنون این مشکلات در حال کمرنگ شدن است.

راضیه زجاجی بیان کرد: حوزه فرش شهرستان طبس از موضوعاتی است که به جد پیگیر آن هستیم و اکنون سرمایه گذاران خوبی اینجا هستند که در ابعاد مختلف داخلی و کلان شهرستان سرمایه گذاری می کنند.

بخشدار دیهوک نیز از قطع بیمه بافندگان در ۵ سال گذشته انتقاد کرد و خواستار پیگیری و ایجاد انگیزه در بافندگان فرش شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 15 =