پیکر پدر علم هیدرولوژی ایران در دیهشک طبس تشییع شد

به گزارش طبس نیوز، پروفسور حسین صدقی، عضو هیأت علمی بازنشسته دانشکده مهندسی علوم آب و از مفاخر خراسان جنوبی صبح امروز بر دستان مردم  طبس تشییع شد.

به گزارش ایرنا، پروفسورصدقی در سال ۱۳۲۰ در شهر طبس و منطقه دیهشک متولد شد و تحصیلات ابتدایی را تا چهارم در دیهشک روستای محل تولد و دو سال دیگر را در طبس گذراند.

تحصیلات متوسطه نیز در شهر طبس و سال آخر را در مشهد طی کرد، در سال ۱۳۳۹ به دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران وارد شد و در سال ۱۳۴۳ با کسب رتبه اول در رشته مهندسی زراعی موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس شد  و با استفاده از بورس تحصیلی شاگرد اولی از طرف وزارت فرهنگ وقت به پاریس اعزام شد و در سال های ۱۳۴۷ و ۱۳۵۰ به ترتیب موفق به اخذ کارشناسی ارشد و دکترای مهندسی در رشته هیدرولوژی مهندسی از دانشگاه پاریس (سورین) شد.

,وی در اوایل سال ۱۳۵۰ به ایران مراجعت کرد و بلافاصله در دانشگاه جندی شاپور اهواز مشغول به کار شد و با تأسیس گروه مهندسی آبیاری و آبادانی در دانشکده کشاورزی آن دانشگاه فعالیت های آموزشی و پژوهشی خود را ادامه داد و در سال ۱۳۵۲ مدیریت این گروه آموزشی را عهده دارد گردید صدقی در سال ۱۳۵۴ به مرتبه دانشیاری ارتقا پیدا کرد و در اوایل سال ۱۳۵۶ برای فرصت مطالعاتی و اجرای طرح پژوهشی از طرف وزارت علوم و آموزش عالی به کشور آمریکا اعزام شد و در دانشگاه ایالتی کلرادوی آمریکا به تحقیق و تدریس پرداخت.

صدقی با تحقق انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ به ایران بازگشت و در شروع سال تحصیلی ۵۹-۵۸ به ریاست شورای مدیریت دانشکده کشاورزی برگزیده شد و در اردیبهشت ۱۳۵۹ با طرح انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها در ستاد انقلاب فرهنگی و مرکز نشر دانشگاهی فعالیت های قابل توجهی داشت.

با وقوع جنگ ایران و عراق در شهریور ۱۳۵۹ و ادامه فعالیت های فرهنگی در تهران به اهواز برگشت و در چارچوب های مشخص در فعالیت های رزمی، اعدادی و پشت جبهه مشارکت نمود، همچنین در همین ایام با استفاده از فرصت و پس از بازگشایی دانشگاه ها در راه اندازی گروه مهندسی آب در دانشگاه تربیت مدرس تهران و تدریس در دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعت آب و برق و دانشگاه آزاد اسلامی همت گماشت.

در سالهای ۱۳۸۰ به عضویت فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی در آمد و در طرح های تحقیقاتی و فرهنگی آن فعالیت های عمده ای کرد.

راه اندازی گروه آموزشی علوم و مهندسی آب در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۳۷۰ و تربیت فارغ التحصیلان زبده با مدرک دکترا و کارشناسی ارشد در گرایش های مختلف را در ادامه خدمات دانشگاهی در دانشگاه شهید چمران پایه گذاری کرد.

قبل از بازنشستگی از دانشگاه شهید چمران در سال ۱۳۸۱ گروه آبیاری و آبادانی را به دانشکده علوم مهندسی آب تبدیل کرد که گروه هیات علمی این دانشکده کلا فارغ التحصیلان گروه در دوره خدمات او در این دانشگاه بودند.

خدمات آموزشی و پژوهشی دکتر صدقی در دانشگاه جندی شاپور و سپس شهید چمران شامل مدیریت گروه، ریاست شورای مدیریت دانشکده کشاورزی و قائم مقامی ریاست دانشگاه در دوره کوتاه مدت انقلاب فرهنگی و همزمان با جنگ ایران و عراق بود.

او در اوایل خدمت خود در دانشگاه جندی شاپور کتب بسیاری را در رشته تخصصی ترجمه و تالیف کرد که هنوز هم در دانشگاههای مختلف کشور تدریس می شود. |

او دارای همسر و دو فرزند است فرزند پسر ایشان فارغ التحصیل رشته کنترل برق از دانشگاههای تهران، مدرسه مهندسی برق فرانسه و مدرسه عالی پلی تکنیک لوزان سویس می باشد که مدت بیش از ده سال است در مرکز تحقیقات فضایی اتحادیه اروپا به تحقیق و طراحی بزرگترین تلسکوپ زمینی مشغول است. فرزند دختر فارغ التحصیل بازرگانی از مدرسه عالی بازرگانی فرانسه – آمریکایی پاریس و دارای مدرک MBA از دانشگاه بورک تورنتوی کانادا است.

وی به علت بیماری سرطان سرانجام در سن ۷۷ سالگی در روز شنبه سوم آذر ۹۷ دار فانی را وداع گفت.

زنده یاد پروفسور حسین صدقی از مفاخر علمی کشور و پدر علم هیدرولوژی ایران در زادگاهش دیهشک طبس به خاک سپرده شد.

مراسم تشییع پیکر آن مرحوم ساعت ۹ صبح، روز چهارشنبه ۷ آذر از هیئت ابوالفضلی طبس تا میدان آیت‌الله واعظ طبسی ( فانوس) انجام و سپس به دیهشک منتقل شد.

دیدگاهی در “پیکر پدر علم هیدرولوژی ایران در دیهشک طبس تشییع شد

  1. خداوند رحمتشان کند
    در دوره کارشناسی ارشد سال ۸۳ با ایشان درس داشتم الگوی اخلاق بودند روحشان شاد نامشان جاودان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =