کمبود زمین در پهناورترین شهرستان کشور

پس از مطرح شدن طرح های دولت برای واگذاری زمین به مردم و اختصاص سهمیه کم برای شهرستانی به وسعت یک کشور با وجود متقاضیان زیاد، این پرسش برای بعضی از مردم ایجاد شد که «چرا در طبس زمین هست اما واگذاری نیست؟! » رئیس اداره راه و شهرسازی طبس در نشست خبری به این پرسش پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، مهمترین سوالی که در نشست خبری امشب(سه شنبه) با رئیس اداره راه و شهرسازی طبس به عنوان یک پرسش مهم و مطالبه مردمی مطرح شد این بود که «در طبس با این وسعت چرا جوانان با کمبود زمین و مسکن مواجه‌اند؟ و چرا این زمین‌ها واگذار نمی‌شود؟ » که سیدحسین سجادی به این سوال این گونه پاسخ داد:

وی پس از ارائه تعریفی از محدوده و حریم شهری گفت: آنچه راه و شهرسازی و یا ارگان‌های خدماتی می‌توانند ارائه خدمات و یا واگذاری انجام دهند در محدوده شهری است، خارج از این محدوده نمی‌توان واگذاری انجام داد مگر این که وارد محدوده شهری شود.

سجادی با اشاره به این که طرح جامع شهر طبس،در سال ۹۴ ابلاغ شد گفت: طرح جامع طرحی است که یک آستانه ده ساله دارد، یک طرح بالادستی است و محدوده و حریم شهری را تعریف می‌کند.

وی افزود: در این طرح کل محدوده شهری، اراضی دولتی با کاربری مسکونی مجموعاً یک ۵۰ هکتار، یک ۱۰ هکتار و یک ۱۸ هکتار است و تمام اراضی دولتی با کاربری مسکونی در کل محدوده شهری شهر طبس همین است که در قسمت شمال مسکن مهر قرار گرفته است.

رئیس اداره راه و شهرسازی طبس در ادامه اشاره کرد: برای هر کاربری یک سرانه با توجه به میزان جمعیت و با در نظر گرفتن تمام جوانب مانند مهاجرت، افزایش جمعیت و زاد و ولد تعریف می‌شود.

وی افزود: این سرانه در طرح جامع برای شهر طبس به صورت میان مدت یا بلند مدت تعیین شده و متاسفانه قسمت قابل توجهی از اراضی مسکونی در یک منطقه ملکی که متعلق به یک ارگان خصوصی است قرار دارد.

سجادی با تاکید بر این که مسلماً اداره راه و شهرسازی نمی‌تواند برای بحث واگذاری به این قسمت ورود کند گفت: یکی از مسائلی که دست ما را بسته این است که گفته می‌شود شما بر اساس سرانه تعیین شده زمین در اختیار دارید اما اینکه این زمین‌ها در کجا واقع شده برای ما مشکل ساز است.

وی در توضیح این که چطور زمین‌هایی که در ملکیت یک ارگان خصوصی بوده در این طرح محاسبه شده گفت: در تعیین سرانه و میزان محدوده شهری این‌گونه نیست که تنها در اراضی دولتی تعریف شود و اراضی شخصی نیز در سرانه تعریف می‌شود چراکه اصل بر تعیین مسکن است، حال میزانی از این تامین مسکن توسط دولت انجام می‌شود و میزانی هم شخصی است.

*راهکارهای رفع مشکل واگذاری زمین و مسکن

رئیس اداره راه و شهرسازی طبس در ادامه افزود: حالا این مشکل وجود دارد و ما تنها در محدوده تعریف شده می‌توانیم کار کنیم، محدوده شهری نیز قسمتی در اراضی شرکت زغال‌سنگ و قسمتی هم در اراضی دولتی است.

او گفت: کاری که ما کردیم این بود که کل اراضی دولتی در اختیار راه و شهرسازی دارای سند به نام را وارد فاز آماده‌سازی کردیم و این اراضی وارد فاز اجرایی شده است.

سجادی همچنین از دریافت مجوز ۶۵ هکتار زمین در ضلع شرقی مسکن مهر خبر داد که در سفر معاون وزیر راه و شهرسازی به استان اتفاق افتاد.

او گفت: با وجود تمام مشکلات این مجوز را گرفتیم تا این میزان، به محدوده شهری وارد شود و در حال حاضر در حال دریافت استعلام‌ها و ارائه به کمیسیون‌های مربوطه و دریافت مجوز‌های لازم هستیم تا این زمین‌ها را نیز وارد فاز عملیاتی کنیم.

رئیس اداره راه و شهرسازی طبس افزود: ان شالله با این کار، قسمت قابل توجهی از نیاز‌های شهر طبس در حوزه زمین و مسکن مرتفع خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =