ثبت ملی هنر قلم زنی مس طبس در فهرست میراث معنوی کشور

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از ثبت مهارت قلم‌زنی ویژه شهر طبس در فهرست ملی میراث معنوی کشور خبر داد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی ، مسئول ثبت میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان شیوه قلم زنی طبس را از روش‌های منحصر بفرد قلم زنی مس دانست و گفت: قلم زنی در طبس بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد.

برآبادی افزود: مهارت هنرمندان و صنعتگران طبسی در ایجاد نقوش ظریف با تقسیم سطح به واحد‌های هندسی منظم با کمک پرگار و قلم‌های فولادی و خراشیدن سطح مس و سپس پر کردن زمینه با نقوش هندسی و گل و گیاه ریز و سرآمد هنر‌های دستی استان و کشور است و گردشگران از این تولیدات به عنوان یکی از سوغات و هدایای ویژه طبس یاد می‌کنند.

وی گفت: قلم زنی طبس به دو صورت سفید قلم و قرمز قلم رواج دارد که هر دو منحصر به فرد بوده و تنها در شهر طبس به شیوه‌ی یاد شده اجرا می‌شود.

برآبادی زاویه قلم و نحوه چکش کاری در این شیوه را نشان دهنده مهارت استادکاران عنوان کرد و افزود: قلم گیری و رعایت کندی و تندی خطوط در این سبک بسیار حائز اهمیت بوده و ظرافت و دقت و مهارت فراوان می‌طلبد.

وی گفت: بر خلاف قلم زنی سایر نواحی کشور که باید قلم به صورت عمود بر سطح فلز ضربه وارد شود، در این شیوه قلم با زوایای حدود ۳۵ تا ۴۰ درجه در قلم قرمز و یا ۷۵ تا ۸۰ درجه در قلم سفید و ضربات مداوم و پیوسته و ریز چکش، به سطح فلز برخورد کرده و لایه‌های نازکی از سطح مس برداشته شده یا خطوط نقوش کمتر از چند دهم میلی متر فرو می‌روند.

برآبادی افزود: استفاده از نگاره‌های بومی از جمله درخت نخل و پلیکان و نوشته‌ها که عموماً اسامی پنج تن، آیات مشهور قرآنی، دوازده امام و امثال آن‌ها است بسیار استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − چهارده =