از کرونا تا کودک مضطرب

این یک هشدار است، روح و روان کودکان ما قربانی بحران کرونا خواهد شد اگر ندانیم در این شرایط چطور با آنها رفتار کنیم.

فاطمه ابوالحسنی رحمانی_به گزارش طنین وابسته به پایگاه خبری طبس نیوز؛ اینروزها ک کرونا گریبان زندگیمان را گرفته شاید بیشتر نگران بچه هایمان باشیم. این که دستهایشان را بشویند و دست به جایی نزنند، هرچند آنطور که پزشکان می گویند کرونا برای بچه ها خطر کمتری دارد اما به واسطه توانایی ناقل بودن این حساسیت در والدین بیشتر می شود.

اما آنچه بیش از ویروس بر کودکان تاثیر میگذارد، رفتارهای نادانسته و نادرست ما والدین است که در صورت بی توجهی، قطعا شرایط و التهابات پسا کرونایی چیزی کمتر از بحران امروز نخواهد بود پس نیاز است این فضا به خوبی مدیریت شود.

بد نیست بدانیم ما والدین با وسواسهای بیش از حد کرونایی، ناخواسته چه بر سر فرزندانمان خواهیم آورد. اگر یک ضربه و جراحت روحی را در نمود بیرونی مانند یک جراحت جسمی هرچند کوچک (مثل یک خراش کوچک) بدانیم کدامیک از ما حاضر خواهیم بود این جراحت را به فرزندمان وارد کنیم ؟ و اگر وارد کردیم آیا ما کمتر از یک کودک آزار خواهیم بود؟

پایگاه خبری طبس نیوز، در این گفتگو به موضوع آسیب های جدی پسا کرونایی پرداخته است.

آیا می دانید در شرایط مقابله با کرونا یا هر بحران دیگر چطور باید با کودکان برخورد کرد؟ کودکان در سنین مختلف چه درکی از اتفاقات پیرامونشان دارند؟ ترس و وحشت از مرگ چه تاثیری بر کودکان دارد ؟ رفتارهای کنترلی شدید چ تاثیری بر بچه ها خواهد داشت ؟
و چه بر سر کودکانی که در این شرایط کتک میخورند خواهد آمد ؟

کاظم طالب زاده- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و مسوول فنی مرکز تخصصی مشاوره کودک و نوجوان پویش طبس در گفتگویی به سوالات طبس نیوز پاسخ داده است.

در ادامه این پرسش و پاسخ را بخوانید

در شرایط مقابله با کرونا یا هر بحران دیگر چطور باید با کودکان برخورد کرد؟ 
ذهن کودک توانایی پیش بینی به شکل انتزاعی ندارد بلکه در مقابل، آنچه را که می بیند و می شنود را به عنوان واقعیات اجتناب ناپذیر می پذیرد لذا باید سعی شود کودکان کمتر در معرض اطلاعات مربوط به ویروس کرونا، به ویژه تعداد فوتی ها و یا تصاویر افراد فوت شده قرار گیرند.

همچنین در این شرایط به جای توضیح دادن زیاد راجع به عدم خطر ویروس بهتراست ذهن بچه ها را با بازی و نقاشی و یا داستان از موضوعات ویروس کرونا منحرف کنیم. همچنین با توجه به حجم بالای اخبار و اطلاعات ارائه شده از طریق تلویزیون، بهتر است  برای بچه ها فیلم و یا کارتون پخش کنیم.

کودکان در سنین مختلف چه درکی از اتفاقات پیرامونشان دارند؟
درک کودکان بستگی به رشد شناختی و رسش مغز دارد. بنابراین در صورتیکه در دوران رشد کودک اختلالی وجود نداشته باشد، همانند رشد جسمی و حرکتی، شناخت و ادراک کودکان هم رشد می کند.

شناخت و ادراک کودکان تا حدود سن شش سالگی مبتنی برهمان چیزهایی است که در لحظه تجربه می کنند. کودکان تا این سن درک ناقصی از مفهوم مرگ دارند . پس ازحدود سن دوازده سالگی به دلیل رشد نحوه تفکر و قابلیت تفکر راجع به موضوعات انتزاعی، درک و فهم کودک به بزرگسالان نزدیک شده و حتی می توانند در مورد موضوعات ناملموس مثل مرگ نیز به نتایجی برسند. به همین دلیل است که بچه های کمتر از دوازده سال به لحاظ ذهنی بیشتردرگیر می شوند.

ایجاد ترس و وحشت از مرگ چه تاثیری بر ذهن و روان کودک خواهد داشت؟
هر موضوعی مانند ویروس کرونا در افراد مختلف به میزان مختلف ترس ایجاد می کند. این تفاوت ها ناشی از وضعیت ذهنی ما وتفاوت در برداشت های ماست. به همین خاطر است که بعضی از افراد در این شرایط دچار وحشت شده اند و برخی دیگر عادی هستند.

به طور کلی ترس یک هیجان است و تحت تاثیر هیجان ممکن است  عملکردهای ذهنی ما از جمله تصمیم گیری و قضاوت صحیح را از دست بدهیم. همچنین ترس و وحشت می تواند زمینه ساز ایجاد یک شخصیت ترسو و نگران شود و کل زندگی فرد تحت تاثیر این ترس ها قرار گیرد.

●●● والدین در این شرایط با فرزندان چگونه رفتار میکنند؟ و رفتار درست چیست ؟ 

نحوه رفتار والدین متناسب با شخصیت و وضعیت روانشناختی خود آنهاست، به عنوان مثال یک مادر و یا پدر مضطرب و یا ترسو با نشان دادن ترس و یا ابراز نگرانی از طریق رفتارهای اضطرابی و یا گفتگوی مضطربانه باعث انتقال ترس و اضطراب به کودک می شود وبرعکس؛ والدین دارای اعتماد به نفس ضمن ارزیابی درست موقعیت، پیام متناسب وحاوی اطلاعات درست به فرزندان منتقل می کنند.

متاسفانه بسیاری از والدین به دلیل عدم شناخت حالات روانی کودک خود و عدم پیش بینی تاثیرات رفتارهای نامتناسب خود بر وضعیت روانی فرزندشان ، اضطراب را به فرزند خود منتقل و باعث ایجاد ترس و وحشت در کودک شده و به دلیل عدم توانایی کودک در حل این مسائل ممکن است در عملکرد رفتاری کودک مانند تحصیل، خواب، تغذیه و .. تداخل ایجاد کند

 در شرایط شدیدتر این مشکلات اضطرابی ممکن است به شکل مزمن درآمده و در بزرگسالی هم این اضطراب همراه فرد باقی بماند.

رفتار درست در این شرایط 《عدم بزرگنمایی موضوع و عدم نشان دادن ترس خودمان نسبت به ویروس، ارائه اطلاعات درست به کودک و ایجاد فضای عادی زندگی برای کودک می باشد》

●●● رفتارهای کنترلی شدید چه تاثیری بر بچه ها دارد ؟
 
به طور کلی هر رفتاری که از حالت تعادل خارج شود، جنبه مرضی به خود می گیرد و با تبعاتی مواجه خواهد بود. بنابراین رفتارهای کنترلی شدید مانند استفاده زیاد از مواد ضدعفونی کننده، ماسک  و نظافت شدید و افراطی و نیز “محرومیت از گفتگو و رفتارهای جبرانی” باعث ایجاد استرس و یا رفتارهای وسواسی، اضطراب بیماری و در درجات بالاتر باعث اضطراب مرگ در کودک خواهد شد.
 
●●● کودکانی که در این شرایط کتک می خورند چه آسیبهایی خواهند دید؟

کتک خوردن (در شرایطی که از شدت، مدت و تکرار لازم برخوردار باشد) باعث ازبین رفتن عزت نفس و اعتماد به نفس کودک و بروز مشکلات رفتاری از جمله پرخاشگری و مشکلات تحصیلی و حتی در کودکان مستعد، افسردگی و یا بی تفاوتی خواهدشد

همچنین کتک خوردن باعث اختلال در رابطه کودک و والدین می شود و در این شرایط (بحران کرونا) هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد. 

●●● به طور کلی آسیب های پسا کرونایی بر خانواده ها چه مسائلی ممکن است باشد؟ 

در برخورد با هر مشکل یا بحران اگر مهارت لازم را نداشته باشیم ممکن است باعث رسیدن آسیب روانی به اعضای خانواده شویم.

به نظر می رسد همانند بسیاری از شرایط پر استرس مانند تصادفات و زلزله ، استرس ناشی از ویروس کرونا هم اگر به شکلی که گفته شد مدیریت نشود می تواند زمینه سازبروز مشکلاتی از جمله ترس مرضی، اضطراب غیر منطقی، خودبیمارانگاری، حالات گوش بزنگی، تشویش ذهنی و یا هذیانهایی از نوع بیماری و یا ارزیابی افراطی از علایم بیماریها شود که این مشکلات می تواند کیفیت زندگی را مختل کند. 

●●● مهمترین آسیب شرایط موجود برای “بچه ها” چیست و چگونه می توان آن را به حداقل رساند .

مهمترین آسیب، ایجاد ترس و اضطراب است و دادن اطلاعات درست، حذف رفتارهای اضطرابی،تغییر وضعیت ارتباطی والدین با فرزند و تغییر جریان فکر کودک ” از طریق بازی و سرگرمی” می تواند کارساز باشد.

●●● توصیه شما به عنوان مشاور در شرایط قرنطینه با توجه به این که بچه ها مدام در خانه هستند به والدین چیست؟

○از بزرگنمایی موضوع پرهیز نمایند
○بچه ها را در معرض فیلم ها و اطلاعات مربوط به ویروس کرونا قرار ندهند
○با رعایت صحیح و به اندازه نکات ایمنی و بهداشتی، اجازه دهند فضای خانه یک فضای عادی باشد و کمتر راجع به ویروس و اثرات مخرب آن صحبت شود
○بیشتر تلاش کنند که لحظات خوشی باهم داشته باشند و به بچه ها توجه بیشتری شود
○رفتار خوب و بدون خشونت، سرشار از توجه و محبت را در دستور کار خود قرار دهند
○سعی کنند بچه ها تنها نباشند و به علایق آنها بیشتر توجه شود
○با بدرفتاری و یا احتمالا خشونت بچه ها به شکل صحیح برخورد شود.
 
طبس نیوز؛ این یک هشدار است که روح و روان کودکان ما قربانی بحران کرونا خواهد شد اگر ندانیم در این شرایط چطور با آنها رفتار کنیم.
و بهتر است بدانیم مادران باردار نیز در این بحران از این قواعد مستثنی نیستند و از حالا باید مراقبت روان کودکی که در وجود خود می پرورند باشند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 12 =