وام ، بگیریم یا نگیریم ؟!

شما می خواهید وام بگیرید که کت و شلوارشان را نو کنید ؟!

یادداشت روز؛ به قلم محسن اختیاری

درجمع دوستان همکار بحثی در میان بود در خصوص اینکه وام بگیریم یا نگیریم ؟! یکی از دوستان ساده دل با یک نگاه ابتدایی گفت : کارمندان بانک همه کت و شلوار دارند ، شما می خواهید وام بگیرید که کت و شلوارشان را نو کنید ؟!

پیرامون موضوع گرفتن وام که همگی ما بخصوص قشر کارمند جماعت کمابیش با آن درگیر هستیم مباحث گوناگونی مطرح است ، از جمله یکی از اولین موضوعاتی که به ذهن می رسد اینکه بعضا مبالغ قابل توجهی سود باید بپردازیم .

اما از آنجاییکه تقریبا زندگی همگی ما با این موضوع گره خورده و بنابراین حائز اهمیت فراوانی است ، مناسب دیدم اندکی از دانسته ها و بخصوص تجربیات عملی و شخصی خود را با دوستان درمیان بگذارم .

همانگونه که ذکر شد سود کلان وامها اصلی ترین چالش پیش روی وام گیرندگان است ، اما در مقابل نکته اساسی دیگری که باید مد نظر داشت ، تورم بسیار بالای موجود در بازار اقتصادی جامعه است که از اینرو گرفتن وام را با رعایت ملاحظات و نکاتی توجیه پذیر می کند ، اما آن نکات مهم چیست ؟

اول از همه اینکه می دانیم مهمترین اصل موجود در زندگی هر کدام از ما حفظ آرامش زندگی خود و خانواده است ، و لذا هر اقدامی که ما در زندگی روزمره خود انجام می دهیم در جهت رسیدن به این اصل مهم و اساسی است.

بنابراین به عنوان مهمترین شرط اینکه گرفتن وام در درجه اول باید کاملا حساب شده باشد بطوریکه از عهده بازپرداخت اصل وام و یا اقساط آن برآییم و به هیچ قیمتی آرامش زندگی خود و خانواده خود را به مخاطره نیاندازیم .

نکته دوم استفاده مناسب از وام است بگونه ای که وام را نگیریم و بلافاصله آنرا بیهوده خرج کنیم و سپس ما بمانیم و بدهکاری و اقساط ماهیانه ؛

و در این بین بهترین استفاده از وام آن هم در تورم بالای موجود در بازار که حتی نگهداشتن پول نقد را هم کاملا غیرعاقلانه و غیرقابل توجیه می کند.

سرمایه گذاری در زمینه ای مناسب است که آن هم با کمی مشورت تا حدودی قابل تشخیص خواهد بود که با توجه به شواهد و شرایط تورمی موجود در اقتصاد کنونی جامعه ما بخصوص در سالها و بویژه ماههای اخیر نشان داده که سرمایه گذاری در اکثر زمینه ها بالاتر از نرخ سود بانکی پاسخگو خواهد بود ؛

البته شاید سرمایه گذاری در زمینه هایی مانند ملک و املاک نیاز به سرمایه های هنگفتی داشته باشد و لیکن در برخی زمینه های دیگر با حداقل سرمایه هم می توان سرمایه گذاری کرد.

به عنوان مثال ما با هر مبلغ نه چندان زیادی مثلا با یکی دو میلیون تومان هم می توانیم پلاک های گرمی طلا خریداری نماییم ؛ که البته در مورد طلا این را هم باید مد نظر داشته باشیم که اگر مصرف کننده طلا نیستیم هیچگاه طلای ساخته شده نخریم چرا که هنگام فروش درصد قابل توجهی از ارزش آن به عنوان مزد ساخت کسر خواهد شد ؛

مزیت دیگری هم که در خصوص طلا وجود دارد این است که بسیار نزدیک به پول است و هر زمان که ما نیاز داشته باشیم و اراده کنیم بلافاصله تبدیل به پول خواهد شد .

بنابراین در یک بیان کلی اگر تورم موجود در اقتصاد جامعه را مد نظر قرار دهیم گرفتن وام با مد نظر قرار دادن چند نکته ساده قابل توجیه خواهد بود :

اولا اینکه کاملا حساب شده عمل کنیم که از عهده بازپرداخت آن بر آییم و به عنوان مهمترین اصل به هیچ قیمتی آرامش زندگی و خانواده خود را به خطر نیاندازیم .

ثانیا : وام را بیهوده خرج نکنیم که در نهایت ما بمانیم و قسط هایش .

وثالثا : با اندکی مشورت و بررسی در زمینه ای مناسب سرمایه گذاری کنیم .
امیدواریم روز به روز شاهد شکوفایی اقتصادی هر چه بیشتر خود و جامعه خود باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 8 =