معطل ماندن احداث سینما امید طبس ۹ ماهه شد

طبس‌نیوز: کلنگ پروژه‌ی احداث پردیس سینما امید شهرستان طبس ۹ ماه پیش بر زمین زده شد؛ اما تاکنون به علت عدم تمایل پیمانکاران برای احداث، معطل مانده و پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم این وضعیت، سهمیه و امتیاز این پروژه از طبس گرفته و به شهرستان دیگری واگذار شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس‌نیوز، با تقاضای شهرداری طبس و موافقت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، سینما طبس در سال ۹۸ به جمع ۱۷ پروژه پردیس‌های سینما امید کشور اضافه شد.

پردیس سینما امید طبس قرار بود در زمینی به مساحت هزار و ۷۰۰ و با زیربنای ۷۰۰ مترمربع در سه سالن با ظرفیت ۲۸۵ نفر احداث شود.

در همین راستا سال گذشته طی یک تفاهم‌نامه‌ی سه‌جانبه بین سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، شهرداری طبس و سازمان امور سینمایی کشور، این پروژه تعریف و کلنگش بهمن ۹۸ بر زمین زده شد اما تاکنون احداث آن آغاز نشده است.

شهردار طبس درباره‌ی علت عدم آغاز عملیات احداث این پروژه به خبرنگار طبس‌نیوز گفت: شهرداری طبس امکانات فنی لازم برای ساخت سازه‌های بتنی این پروژه را در اختیار ندارد، به همین علت لازم است تا پروژه به پیمانکار واگذار شود، اما برای یافتن پیمانکار، از هر راهی می‌رویم به بن‌بست می‌خوریم.

مجید بهارستانی یزدی افزود: مناقصه‌ی این پروژه چندین نوبت در سامانه‌ی مربوطه منتشر و در اختیار پیمانکاران سراسر کشور قرار گرفته اما تاکنون هیچ پیمانکاری در این مناقصه شرکت نکرده است؛ حتی با برخی از پیمانکاران بومی طبس نیز مذاکره شد که آن‌ها نیز نپذیرفتند؛ سازمان شهرداری ها و دهیاری های استان نیز که برای احداث این پروژه اعلام آمادگی کرده، قیمتی سه‌برابری را پیشنهاد کرده است.
وی در خصوص احتمال گرفتن سهمیه و امتیاز احداث پردیس سینما امید از شهرستان طبس و انتقال آن به یکی دیگر از شهرستان‌های متقاضی استان را بازارگرمی دانست.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اما در این رابطه نظر دیگری دارد و اظهار داشت: بیش از ۹ ماه از بر زمین ماندن این پروژه در طبس می‌گذرد و طبیعی است که در صورت ادامه‌ی این وضعیت، امتیاز این پروژه از طبس گرفته و به سایر شهرستان‌های متقاضی و پای‌کار واگذار شود.

سیدعلی زمزم افزود: نقشه به شهرداری طبس تحویل شده، طرح های سینما امید بر اساس طبیعت و ساختار اجتماعی و فرهنگی هر استان آماده شده است.

وی افزود: علاوه بر ارائه نقشه به شهرداری، مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان از طریق سازمان سینمایی کشور و ۵۰۰ میلیون تومان نیز از سازمان شهرداری ها که از طریق وزارت کشور تعریف شده به صورت بلاعوض برای این پروژه تعبیه شده است.

وی با اشاره به اینکه برآورد هزینه این پروژه ۴ میلیارد است، بیان کرد: با توجه به وضعیت پیش آمده از کرونا، وزارت ارشاد نیز تسهیلاتی برای حوزه فرهنگ، هنر و سینماهای امید به صورت ویژه در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: این تسهیلات تا مبلغ یک میلیارد تومان و ۴ درصد است و دارای شش ماه تنفس و ۵۴ ماه زمان بازپرداخت آن است که می تواند بخش دیگری از هزینه های مورد نیاز شهرداری را تامین کند.

زمزم تاکید کرد: استفاده از این فرصت اندک بستگی به شهرداری، شورای شهر و مسئولین شهرستان طبس دارد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: شهرستان های فردوس و نهبندان نیز متقاضی سینما امید هستند که ممکن است در صورت پیش نبردن پروژه، طبق تفاهم نامه و تاکید سازمان سینمایی کشور، طرح از شهرستان طبس گرفته و به شهرستان های متقاضی و پایه کار، واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه حداکثر زمان تعیین شده برای آغاز پروژه و استفاده از مبالغ قید شده در تفاهم نامه، هشت ماه است، افزود: اکنون پس از گذشت ۹ ماه، پروژه هیچ پیشرفتی نداشته و طبیعی است زمانی که طرح پیشرفت نکند، کار گرفته می شود.

خبرنگار: ساره نجفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + هفده =