بحران کمبود آب در طبس جدی است/ سه حلقه چاه خشک شد

مدیر امور آب و فاضلاب شهر طبس با اشاره به بحران جدی کمبود آب در این شهرستان خبر داد و گفت: سه حلقه چاه این شهرستان بر اثر خشکسالی‌های پی در پی خشک شده است.

طبس نیوز: مدیر امور آب و فاضلاب شهر طبس با اشاره به بحران جدی کمبود آب در این شهرستان خبر داد و گفت: سه حلقه چاه این شهرستان بر اثر خشکسالی های پی در پی خشک شده است.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، علیرضا محمدزاده اظهارکرد: خشکسالی در شهرستان طبس به صورت حادتری بروز کرده به طوری که در سال ۹۲ میزان نزولات جوی حدود ۵۵ میلی متر بوده که نسبت به سال قبل ۳۶ درصد کاهش داشته است و نسبت به میانگین طولانی مدت بیش از ۲۲ درصد کاهش نزولات جوی مشاهده شده است.

محمد‌زاده تصریح کرد: کمبود نزولات جوی باعث شده چاههای اب شرب تحت تاثیر قرار گرفته و با کاهش ابدهی مواجه شود بطوری که چاههای تامین کننده اب شرب و بهداشت طبس بیش از ۱۲ درصد کاهش ابدهی در یکسال گذشته  داشته است.

وی عنوان کرد: بعضی چاهها نیز ۱۰۰خشک شده است از جمله چاه‌های آهکی که سه حلقه تا اسفند ماه گذشته اب داشته و بدلیل کمبود بارندگی امسال خشک شده است.

مدیر امور آب و فاضلاب شهر طبس افزود: خوشبختانه در شهر طبس با وجود سدها و تصفیه خانه با بهره‌گیری از آب‌های سطحی در روزهای اخیر قسمتی از کمبود آب تامین شد ولی بدلیل عدم ابگیری کامل سد نتوانستیم از ظرفیت کامل تصفیه‌خانه استفاده کنیم.

مصرف روزانه ۶ میلیون لیتر آب فقط بوسیله کولرهای آبی

محمدزاده گفت: درشهر طبس حدود ۳۷ هزار نفر جمعیت وجود دارد که ۱۶ هزار و ۷۰۰ مشترک آب را شامل می شود.

وی بیان داشت: رطوبت نسبی هوای کم و سرانه فضای سبز بالا در این شهرستان باعث شده سرانه مصرف آب در طبس خیلی بالا باشد.

وی تصریح کرد:  با توجه به اینکه هوا گرم است و برای وسایل سرمایشی  از کولرهای ابی استفاده می‌شود که ۲۲ هزار کولرابی تخمین‌زده شده این میزان کولر ابی روزانه بیش از شش میلیون لیتر آب مصرف می‌کنند که این میزان با توجه به کاهش آبدهی چاهها بسیار زیاد است.

محمد‌زاده از مردم خواست به مواردی جهت رفع این بحران توجه داشته باشندکه دربحث کولرهای آبی در برطرف کردن نواقص فنی نهایت دقت داشته باشند از سرریز آب تشتک کولر جلوگیری کنند زیرا حجم زیادی از اب از این طرق هدر می‌رود.

۲۰ درصد هدر رفت آب در شبکه های فرسوده داخلی اماکن

محمد‌زاده در بحث شبکه داخلی اماکن گفت: مردم شبکه‌های داخلی منازل خود را بازبینی نموده و شبکه‌های فرسوده را تعویض کنند زیرا ۲۰درصد از آب در اختیار از طریق شبکه های فرسوده  چه از طریق املاک مشترکین و شبکه عمومی شهر که ۳۰۰ کیلومتر می باشد متاسفانه هدر رود.

وی افزود: در بحث آبیاری فضای سبز نیز توصیه می‌شود در ساعاتی که هوا خیلی گرم نیست آبیاری را انجام دهند و از آبیاری غرقابی پرهیز کنند، در آبیاری قطره ای هم دقت شود تا در ساعات خاصی انجام شود و مداوم نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =