مردم در شب یلدا کادر درمان را یاری کنند

رئیس جمهور گفت: امیدواریم مردم با برگزاری غیر حضوری یلدا، پرستارها، پزشکان و کادر درمان را یاری کنند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 آقای روحانی در آیین بزرگداشت روز پرستار افزود: امروز خوشحالیم که در روز پرستار توانستیم قدم‌های بزرگی را برداریم و اینکه مجوز استخدام ۳۰ هزار نفر از کادر درمان داده شد، یک مقدار از بار سنگین پرستاران را کاهش خواهد داد.

 رئیس جمهور گفت: یکی از نکات مهم ایجاد نقاهتگاه بعد از خروج از بیمارستان است، خیلی مهم است که کسی دوران بیمارستانی اش تمام می‌شود در یک نقاهتگاه دیگری بستری شود و گاهی باید اقدامات توانبخشی نیز انجام شود.

 آقای روحانی به الکترونیکی کردن پرستاری نیز اشاره کرد و افزود: گاهی نیاز نیست بیمار در بیمارستان باشد، اما باید با پرستار و پزشک در تماس باشد و آن پزشک به موقع هدایت کند و این مسئله مهمی است که ما پرستاری را از محیط بیمارستان وسیع‌تر کنیم.

 رئیس جمهور گفت: الکترونیک کردن پرستاری یکی از راه‌های اصلی است و حتی تشخیص درمان و همین طور مراقبت در منزل نیز می‌تواند شامل شود.

 آقای روحانی افزود: برای این موضوع باید ساماندهی صورت گیرد و تعرفه‌های لازم در نظر گرفته شود تا مردم بتوانند با شرایط راحت تری دوران نقاهت را سپری کنند.

 رئیس جمهور گفت: من از الکترونیکی کردن سلامت بسیار خوشحالم که تاکنون بخشی از آن صورت گرفته و باید باقی آن تکمیل شود که ما در دولت الکترونیک آن را به جد دنبال می‌کنیم.

 آقای روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از شرکت‌های دانش بنیان تشکر کرد و افزود: این شرکت‌ها در دوره کرونا بسیار کمک کردند و خیلی از تجهیزات را همین شرکت‌ها ساختند و حتی امروز در واکسن و دارو نیز کار می‌کنند که بسیار ارزشمند است.

 رئیس جمهور گفت: در هفت سال و نیم گذشته از ۵۰ شرکت دانش بنیان به ۵ هزار و ۲۰۰ شرکت رسیدیم و به استانداران نیز دستور دادیم در هر استانی یک کارخانه نوآوری داشته باشند.

 آقای روحانی افزود: دولت الکترونیک، بخش سلامت و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند شرایط کنونی را با کمک هم سهل کنند.

 رئیس جمهور همچنین بار دیگر از کادر سلامت که در این ۱۰ ماه بار سنگینی را بر دوش داشتند تشکر کرد.

 

افزایش دو برابری تخت های آی سی یو

 

 رئیس جمهور گفت: در سال‌های اخیر ۳۶ هزار تخت جدید بیمارستانی افزودیم و ۴۰ درصد تخت‌ها را بازسازی کردیم، همچنین شمار تخت‌های آی سی یو از ۴ هزار و ۵۰۰ تخت به ۹ هزار و ۵۰۰ تخت یعنی دو برابر افزایش داشته است.

  آقای حسن روحانی در ادامه اظهاراتش با تکریم جامعه پزشکی، ایثارگری اعضای این جامعه را برگرفته از روحیه بلند حضرت زینب کبری (ع) دانست که برای حفظ جان مردم، هموطنان و عزیزان شان، جان شان را فدا می‌کنند.

 رئیس جمهور با تبیین اقدامات دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای پیشرفت عرصه بهداشت و درمان اظهار داشت: من در دوران تبلیغات انتخاباتی در سال ۹۲ در چند سخنرانی اعلام کردم که اگر در انتخابات موفق شوم یکی از اولویت هایم ارتقای کیفیت بهداشت و درمان است.

 آقای روحانی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت از آغاز سال ۹۳ افزود: این طرح جزو طرح‌هایی بود که دوست و دشمن نتوانستند واقعیات و خدمات بزرگ آن را کتمان کنند و حتی منتقدان نتوانستند این کار بزرگ را نادیده بگیرند.

 رئیس جمهور همچنین گفت: تا پیش از آن هر کسی که می‌خواست به بیمارستان برود همان ابتدا باید ملزوماتی مانند دمپایی، ملحفه و دارو تهیه کند و برای ورود به بیمارستان باید کیسه‌ای به دوش می‌گرفت تا بستری می‌شد.

 آقای روحانی افزود: در آن دوره هزینه‌های درمان آنقدر سرسام آور بود که بیماران هنگام مرخصی از یک سو خداوند را بابت بهبودشان شکر می‌گفتند و از سوی دیگر غصه هزینه‌ها را داشتند.

 رئیس جمهور اضافه کرد: بعد اجرای طرح تحول سلامت از بیماران بابت هزینه‌های درمان ۴۰۰-۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کردند در حالی که آنان خود را برای دریافت ۲۰ میلیون تومان آماده کرده بودند و کاهش هزینه‌ها برای آنان باورکردنی نبود بنابراین از شوق این موضوع گریه می‌کردند.

 آقای روحانی در ادامه گفت: این کمک به جامعه به ویژه برای بیمارانی که شرایط سخت داشتند، به خصوص افرادی که به بیماری‌های خطرناک مبتلا شدند و با تهدید جانی مواجه بودند کار عظیمی بود.

 رئیس جمهور افزود: پس از اجرای طرح تحول سلامت، «بیمه سلامت» را برای همگان عمومی کردیم به نحوی که بخش زیادی از هزینه‌های درمان را پرداخت نمی‌کنند و از بیمه رایگان برخوردارند.

 آقای روحانی همچنین رایگان کردن هزینه‌های آب، برق و گاز برای قشر‌های محروم را از دیگر خدمات دولت دانست و گفت: خوشحالم که در ماه‌های اخیر پس از گفتگو با وزرای نیرو و نفت ۳۰ درصد از جمعیت کشور از گاز و برق رایگان برخوردارند.

رئیس جمهور افزود: البته شمار افرادی که از آب رایگان برخوردارند کمتر از ۳۰ درصد است، اما تلاش می‌کنیم که کم مصرف‌ها، پولی برای هزینه آب نپردازند.

 آقای روحانی گفت: در عرصه بهداشت و درمان نیز هزینه‌ها بسیار کاهش یافته به نحوی که هزینه‌های بستری در شهر‌ها ۱۰ درصد است و برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ حتی از افراد غیر ایرانی پول دریافت نکردیم.

 رئیس جمهور افزود: با این اقدامات بار تحمل بیماری‌ها تا حدی آسان‌تر شد البته نمی‌گویم مشکلی نیست، اما این خدمات تحولی بزرگ است.

 آقای روحانی همچنین گفت: پیشرفت عرصه بهداشت و درمان به حدی است که اکنون برای تخت‌های بیمارستانی مشکل نداریم در حالی که اگر شرایط گذشته حاکم بود ممکن بود دچار مشکل شویم.

 رئیس جمهور با اشاره به افزایش دو برابری تخت در بخش‌های مراقبت ویژه افزود: این پیشرفت‌ها را با قبل از همه گیری بیماری کرونا مقایسه کنید تا بدانید چه تحول مهمی در کشور ایجاد شده است.

 آقای روحانی گفت: البته می‌فهمم که اگر همه تجهیزات نیز تامین شود اصل، پزشک و پرستار است حتی کسانی که عکس بیمار را نگاه می‌کنند و بیماری آن را تشخیص می‌دهند بسیار مهم هستند با چیده شدن تمام صاحبان تخصص، بیماران درمان و مرخص می‌شوند.

 رئیس جمهور همچنین اقدام دانشکده‌ها در تربیت پرستاران را بسیار مهم دانست و افزود: اکنون ۱۹۰ دانشکده در کشورمان پرستاران را آموزش می‌دهند که کار عظیمی است و اگر تلاش آنان نباشد کار‌ها پیش نمی‌رود زیرا پرستاران باید مهارت بیاموزند تا روز‌های سخت بیماران را نجات دهند چنانکه گاهی اقدام کوچک پرستاران، بیماران را از مرگ نجات می‌دهد.

 آقای روحانی اضافه کرد: گاهی بیماران نمی‌دانند که با چه خطر مواجهند، اما پرستاران که علائم را در مانیتور می‌بینند، می‌فهمند که چه خطر‌هایی آنان را تهدید می‌کند و آنان را نجات می‌دهند که این کار عظیم، فوق العاده ارزشمند است.

 رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: دولت هر قدر توان داشته باشد افتخار می‌کند که حقوق پرستاران را افزایش دهد و کارانه آنان را بپردازد که این از وظایف دولت است.

 آقای روحانی گزارش چند روز پیش سازمان برنامه و بودجه در خصوص افزایش پرداختی به پرستاران را خوشحال کننده دانست و افزود: در این گزارش با مقایسه افزایش فوق العاده ویژه اسفند تا دی ۹۸ مشخص شد که این رقم به طور متوسط دو و نیم برابر افزایش یافته که این برای من بسیار خوشحال کننده است.

 رئیس جمهور گفت: البته هیچ وقت نمی‌خواهم کار‌های فداکاری و عشق پرستاران را با پول مقایسه کنم، زیرا کسانی که وارد این حرفه می‌شوند هدف شان کسب درآمد و پول نیست بلکه ناشی از عشق است.

 آقای روحانی افزود: این که می‌گویند پرستاران فرشته رحمت هستند راست می‌گویند، زیرا بیماران در حالت بیماری که قرار می‌گیرند چشم امیدشان بعد از خداوند به پزشکان و پرستاران است که بر بالین آن‌ها حضور دارند و به آنان خدمات می‌دهند.

 رئیس جمهور اضافه کرد: البته پزشکان فقط پزشک نیستند، بلکه حکیم اند که با گفتن حتی یک جمله حکیمانه و امیددادن آنان به بهبود حال شان سبب شفای آنان می‌شوند به همین علت از قدیم پزشکان ماهر را نیز حکیم نیز می‌گفتند که اعمال، رفتار و سخنان شان حکمت آمیز بود.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =