لزوم رسیدگی قاطع و سریع به پرونده‌های ترور

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: ما مسئولیت داریم با سرعت و قاطعیت به پرونده قضائی جنایتکارانی رسیدگی کنیم که دستگیر شدند به نحوی که شایسته مقام شهدای ترور باشد.

نشست شورای معاونین دادگستری کل استان تهران با محوریت بررسی عملکرد ۹ ماهه، شیوه اجرای برنامه‌های تحولی و جمع بندی نتایج حاصله برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تسلیت شهادت دکتر محسن فخری زاده گفت: شهیدان حاج قاسم سلیمانی، فخری زاده و طهرانی مقدم بعد از شهادت تازه شناخته شدند، اما واقعاً عمرشان بسیار مفید، مؤثر و پربرکت برای کشور، انقلاب و نظام اسلامی بود.

محمد جواد حشمتی مهذب گفت: در طول تاریخ هیچ کشوری حتی جرأت نداشته به آمریکا نگاه تندی داشته و چه برسد به پایگاه‌های نظامی اش حمله کند و آن را سرجای خودش بنشاند و این توانمندی شهدای عزیزما بود که باعث این همه افتخار و اقتدار شدند.

حشمتی افزود: ما مسئولیت داریم با سرعت و قاطعیت به پرونده قضائی جنایتکارانی رسیدگی کنیم که دستگیر شدند به نحوی که شایسته این شهیدان، خانواده‌های محترم ایشان و ملت عزیزمان باشد و در این موقعیت بسیار حساس و مهم در کسوت قضاوت که لباس عدالت را به تن داریم و در هر جایی از دستگاه قضائی که خدمت می‌کنیم باید به وظیفه خود عمل نموده تا تمام تلاش و اقدامات ما موجبات فخر ملت ایران باشد.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع پیشگیری از وقوع جرم متذکر شد: ما به یک برنامه جدی و مؤثر نیاز داریم که بتواند بخشی از مشکلات موجود در مساله ورودی پرونده‌های قضائی را به حداقل ممکن برساند و توقع صدور آرا متقن و مستدل را از پیشگیری از وقوع جرم داریم تا قضات در سایه این تلاش بتوانند؛ فراغتی برای مطالعه بیشتر پیدا کنند و در این زمینه ظرفیت‌های خوبی هم در تهران شناسایی شده که باید مدیریت و برای آن برنامه ریزی شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران خاطر نشان کرد: ما در رفع اطاله دادرسی از نظر رسیدگی‌ها عملکرد خوبی داریم و این رویه باید استمرار داشته باشد و ریاست معظم قوه قضائیه نیز تاکید داشته‌اند که باید پرونده‌های معوقه را تا پایان سال به صفر و یا حداقل ممکن برسانیم و در عین حال که به دنبال کاهش موجودی به هر قیمتی نیستیم؛ در حال تلاش مستمر برای تحقق این موضوع می‌باشیم و انتظار داریم مدیران در این مورد برنامه ریزی داشته و با یک جمع بندی نهایی که با تشریک مساعی همه اتفاق خواهد افتاد؛ شاهد کاهش و یا به صفر رساندن معوقه‌های دادگستری استان تهران تا پایان سال جاری باشیم.

وی تشریح کرد: بحث اتقان، مستدل و مستند بودن آرا در دادگاه و محاکم ضروری است و برای آن برنامه ریزی و دستورالعمل هم آماده شده و این موضوع بسیار مهم است و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد و در حال حاضر با استفاده از ظرفیت‌های قانونی این امکان فراهم شده تا هر شخصی تقاضای خود را مطرح نماید و مورد رسیدگی نیز قرار می‌گیرد تا از این طریق اعتماد مردم نسبت به دستگاه قضائی حاصل و دغدغه آنان مرتفع گردد.

حشمتی در عین حال افزود: دادگستری استان تهران پیشانی قوه قضائیه است و از اهمیت فوق العاده‌ای از لحاظ جمعیت، اهمیت، نوع پرونده و میزان وارده‌ها و همچنین نیروی انسانی متخصص و متعهد برخوردار است که سرمایه‌ای قابل توجه و منحصر به فرد در کشور محسوب می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به ضرورت ارتقای سلامت کارکنان دستگاه قضائی عنوان داشت: ما از کنار مساله لغزش‌هایی که در قوه قضائیه در بین نیرو‌های ما اتفاق می‌افتد نباید به راحتی عبور نموده و توجه خودمان را به این موضوع معطوف کنیم که علت اصلی آن چیست و با استفاده از ظرفیت‌های بازرسی از انحراف همکارانمان جلوگیری نمائیم.

وی تصریح کرد: نظارت و پیگیری‌ها در بحث کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها باید چندین برابر شود و مسئولین در زندان‌ها حضور بیشتری داشته تا پاسخی برای جامعه، مردم، زندانیان و خانواده‌هایشان داشته و در این زمینه فعالیت‌ها در خصوص پایش زندانیان بیشتر و مضاعف‌تر شود و ضروری است در بحث کاهش جمعیت کیفری در استان تهران، قضات با استفاده از قرار‌های مختلف ورودی و آمار موجودی زندان‌ها را کاهش و با مراقبت‌ها و استفاده از تأسیسات و ظرفیت‌های قانونی جایگزین مجازات حبس اقدام مؤثر صورت پذیرد.

در این نشست تعدادی از معاونین گزارشی از عملکرد خود را در حوزه‌های مختلف کاری و تخصصی بیان نمودند و حسب مورد رهنمود‌های لازم از سوی رئیس کل دادگستری تهران ارائه شد.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − چهارده =