نهایی‎شدن سند صیانت از دانشمندان کشور تا پایان سال

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از نهایی شدن تصویب سند صیانت از دانشمندان کشور تا پایان سال جاری خبر داد.

به نقل از ایرنا، منصور کبگانیان بعد از ظهر سه شنبه در حاشیه برگزاری جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور _ که در آن سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز حضور داشتند_ در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راهبرد کلان هفت نقشه جامع علمی کشور، یک راهبرد اصلی با ۲ اقدام ملی وجود دارد.

وی درباره این راهبرد و اقدامات ملی گفت: راهبرد اصلی را سیاستگذاری و برنامه ریزی در حوزه علوم و فناوری‌های دفاعی و امنیتی با رعایت سیاست‌های مصوب تشکیل می‌دهد. همچنین یکی از ۲ اقدام ملی در جلسه امروز ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با عنوان تدوین اسناد و الگو‌های پیشرفت علم و فناوری در حوزه دفاعی و امنیتی بررسی شد.

وی افزود: در این سند که آن را دانشمندان در حوزه دفاعی نقشه جامع علمی دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران نامگذاری کردند، شاهد برخی اقدامات اجرایی هستیم. فلسفه اصلی این سند ارتباط دادن حوزه علم و فناوری غیردفاعی کشور با حوزه دفاعی کشور است.

به گفته قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، اگر این کار انجام شود دانشمندان در دانشگاه‌ها به این حوزه دفاعی متصل می‌شوند؛ در کشور‌های دیگر هم پیشرفته‌ترین علوم و فناوری‌ها از این حوزه آغاز می‌شود.

کبگانیان درباره برخی از اجزای این سند، اظهار داشت: ارکان جهت ساز و قابلیت ساز شامل مدیریت دانش، سازماندهی مطالعاتی مباحث حقوقی یکی از اجرای این سند را تشکیل می‌دهد؛ از دیگر اجزای این سند می‌توان به علوم و فناوری‌های اولویت دار اشاره کرد چرا که نیاز‌های علمی و فناوری کشور بسیار زیاد است و منابع و زمان لازم برای پرداختن به این امکانات وجود ندارد.

وی بخش پایانی این اجزا را نگاشت نهادی و ساختاری برای راهبری و نظارت بر کار‌ها عنوان کرد.

کبگانیان با بیان اینکه ۷۰ هزار نفر ساعت روی این سند کار انجام شده است، گفت: ۲ هزار عضو هیأت علمی و کارشناس برای تاییدیه این سند فعالیت کرده اند که امیدواریم با همه سختی‌هایی که دارد تا قبل از ۹۹ به تصویب برسد.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، جزئیات سند به کارگروهی واگذار، اما کلیات آن نهایی سازی شد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در ادامه بیان کرد: بند‌هایی از این سند در نقشه جامع علمی کشور است که پیش از این در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه صیانت از دانشمندان کشور یکی از دغدغه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: دشمن به علت ضعف خود، ترور فیزیکی انجام می‌دهد و هدفش فقط از میان برداشتن یک نفر نیست، بلکه به دنبال دور کردن جوانان کشور از کار‌های موثر و ایجاد رعب و وحشت هستند تا دیگر دانشمندان به کار‌های اساسی نپردازند.

کبگانیان تاکید کرد: در همه اسناد به خصوص سند همکاری‌های علمی و بین المللی، یک بند مشخص با عنوان صیانت معنوی، نرم افزاری و سخت افزاری وجود دارد. از مسوولان مرتبط با حوزه دفاعی بار‌ها گله و سوال کردیم که در ارتباط با صیانت از دانشمندان چه اقداماتی انجام داده اند، هر چند اقداماتی صورت گرفته است، اما هنوز گزارش آن را اعلام نکرده اند.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + پانزده =