یک لحظه در تامین واکسن مورد نیاز مردم تعلل نخواهیم کرد

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: با توجه به اینکه ممکن است تولید واکسن داخلی چند ماهی طول بکشد، اگر بتوانیم حتی یک روز زودتر واکسن مورد نیاز مردم را از هر جای دنیا که معتبر و موثر باشد تهیه کنیم، لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پیش از ظهر امروز (شنبه) در سومین جشنواره ملی زن و علم، جایزه مریم میرزاخانی اظهار داشت: همه مردم ایران به شکل مشابه در معرض ویروس کرونا قرار دارند، بنابراین همه افراد براساس اولویت بندی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت شفاف اعلام خواهد کرد به واکسن دسترسی پیدا خواهند کرد.

وی افزود: دولت وظیفه خود می‌داند که بر موضوع سلامت مردم تمرکزی جدی داشته باشد چرا که سلامت مردم از اصلی‌ترین اولویت‌های نظام است و تمام تلاش دولت این است که در کوتاهترین زمان ممکن واکسن مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا که همه کشور‌ها را درگیر کرده است، تامین کند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه در مسیر مقابله با ویروس کرونا از همه مسیر‌ها و راه‌های ممکن اقدام شده است، تصریح کرد: یکی از این مسیر‌ها تولید واکسن داخلی است و با توجه به اینکه ممکن است تولید واکسن داخلی چند ماهی طول بکشد، اگر بتوانیم حتی یک روز زودتر واکسن مورد نیاز مردم را از هر جای دنیا که معتبر و موثر باشد تهیه کنیم، لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد.

جهانگیری تصریح کرد: دولت و مجموعه حاکمیتی کشور حتی یک لحظه در تامین واکسن مورد نیاز مردم تعلل نخواهند کرد و اگر کسی در این مسیر تعلل و کوتاهی کند در پیشگاه خدا و ملت ایران مسئول است و باید پاسخگو باشد.

وی افزود: تامین واکسن کرونا مطالبه مردم است و دولت وظیفه خود می‌داند که منابع مالی مورد نیاز آن را به هر میزان که باشد تامین کند. به مردم اطمینان می‌دهیم که دولت از تمامی ظرفیت‌ها برای تامین واکسن کرونا استفاده خواهد کرد

جهانگیری با اشاره به جلسات متعدد برای تولید و خرید واکسن کرونا، خاطر نشان کرد: تاکنون شخصاً چندین جلسه با وزرای امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کل بانک مرکزی و معاونین آن‌ها برگزار کرده ام تا چنانچه مانعی بر سر راه تامین واکسن وجود داشته باشد، برطرف کنیم.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: البته که تحریم‌ها و فشار‌ها در همه زمینه‌ها و از آن جمله تامین واکسن کرونا مانع ایجاد کرده است، اما خوشبختانه توان مدیریتی کشور به گونه‌ای است که می‌تواند تحریم‌ها را بی اثر کند.

وی در ادامه با قدردانی از خدمات ارزشمند پرفسور مرحوم مریم میرزاخانی گفت: بسیار خوشحالیم که یک دانشمند جوان ایرانی به مدارج بالای علمی در سطح جهان دسترسی پیدا کرد و در حوزه علم ریاضی درخشید به گونه‌ای که نام او در سطح دنیا مطرح است چرا که در طول دوران عمر کوتاه خود افق‌های جدیدی را در علم ریاضیات گشود و جامعه جهانی نیز به خاطر قدردانی از خدمات ارزنده ایشان، روز تولد پرفسور میرزاخانی را به عنوان روز زن و ریاضیات نامگذاری کرد.

جهانگیری افزود: طبیعی است که باید در وطن مرحوم میرزاخانی بیشتر به ایشان ارج گذاشته شود تا برای نخبگان الگوسازی و برای مسئولین جهت دهی شود تا مسئولین کشور به دنبال شناسایی و کشف و پرورش استعداد‌های علمی در اقصی نقاط کشور باشند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه معمولا از قهرمانان ورزشی به شکل شایسته و خوب تقدیر می‌شود، اظهار داشت: باید از قهرمانان و نخبگان علمی و هنری کشور که کار‌هایی ماندگار انجام می‌دهند به شکلی مناسب تقدیر شود چرا که این عزیزان سرمایه‌هایی هستند که در توسعه پایدار کشور نقش موثر و تعیین کننده دارند.

وی گفت: سرمایه‌های نمادین همین افرادی هستند که به تنهایی می‌توانند در توسعه پایدار کشور نقش تعیین کننده‌ای ایفا کنند که لازم است قدر این سرمایه‌های نمادین را بدانیم.

جهانگیری با بیان اینکه یکی از انتظارات زنان ایرانی و نیز مرحوم مریم میرزاخانی این بود که فرزندان زنان ایرانی حاصل از ازدواج با مردان خارجی بتواند تابعیت ایرانی از طریق مادر را دریافت کنند، گفت: متاسفانه براساس یک قانون قدیمی امکان دریافت تابعیت برای فرزندانی که مادر آن‌ها ایرانی و پدرشان خارجی بود وجود نداشت که خوشبختانه این موضوع در قانون به تصویب رسید و امروز خوشحال هستیم که بیش از ۸۲ هزار فرزند با مادر ایرانی برای دریافت تابعیت ایرانی تقاضا داده اند که تاکنون تعداد ۱۵ هزار از پرونده این افراد تکمیل شده و تعدادی نیز شناسنامه ایرانی دریافت کرده اند.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود از توسعه علم و فناوری به عنوان پیشنیاز و ضرورت اصلی توسعه پایدار کشور نام برد و با اشاره به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از‌های وزارت علوم در هفته پژوهش مبنی بر ارتقا جایگاه و رتبه علمی کشورمان خاطرنشان کرد: خوشبختانه اقدامات شایسته‌ای در تولید علم و فناوری در کشور انجام شده و شرکت‌های دانش بنیان در حال تبدیل شدن به مجموعه‌های بسیار اثرگذار در کشور هستند.

وی افزود: البته همچنان در ابتدای راه هستیم، اما جوانان کشور ثابت کرده اند که از ظرفیت بزرگی در بخش علم و فناوری برخوردارهستند و اگر شرایط و فرصت برای آن‌ها مهیا باشد حتماً این ظرفیت‌ها به صحنه عمل خواهد آمد.

جهانگیری با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا نسل جوان کشور نشان داد قادر است کار‌هایی بزرگ انجام دهد، افزود: در این میان زنان جایگاه ویژه‌ای دارند و پیام این جشنواره نیز این است که اگر زنان فرصت و شرایط مناسب پیدا کنند به خوبی می‌درخشند و قادر هستند تحولات بزرگی را ایجاد کنند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه امروز زنان در بسیاری از صحنه‌های مدیریتی نیز حضور دارند، تصریح کرد: حضور زنان در مسئولیت‌های مدیریتی از رشد قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته برخوردار شده است که امیدوارم همه موانع پیش رو برای حضور زنان در تمامی رده‌های مدیریتی برطرف شود.

وی در ادامه با بیان اینکه شرایط کشور شرایطی سخت و پیچیده است، اظهار داشت: از یک سو با تحریم‌های ظالمانه و از سوی دیگر با بیماری کرونا مواجه هستیم و لازم است برای عبور از این شرایط از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

جهانگیری افزود: در بخش تحریم‌ها مهمترین کار بی اثر کردن فشار‌ها و تحریم‌های دشمنان است که در این زمینه جامعه علمی نقش بسیار موثری داشته است و توانسته با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، نیاز‌های کشور را تامین کند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه با وجود محدودیت شدید منابع ارزی در کشور، با کمبود کالا مواجه نشده ایم، گفت: یکی از دلایل اینکه در کشور با کمبود کالا مواجه نشده ایم این است که همه فعالان اقتصادی و علمی به صحنه آمدند و کمک کردند.

وی تصریح کرد: در شرایط دشوار پیش رو، یکی از انتظارات از جامعه علمی کشور این است که فرصت‌های جدیدی خلق کنند و از دل تحریم‌ها برای کشور فرصت بوجود آورند. لازم است در زمان مناسب صاحب نظران و دانشگاهیان به این موضوع بپردازند که در شرایط تحریم چه فرصت‌هایی برای کشور ایجاد شده است.

جهانگیری خاطر نشان کرد: در کنار ایجاد ظرفیت‌ها و فرصت‌های جدید، اقدامات زیادی نیز برای دور زدن تحریم‌ها انجام شده و اجازه نداده ایم که دشمنان به خواسته‌های خود برسند. آن‌ها صادرات نفت را برای کشور ما ممنوع کردند، اما ما همچنان نفت می‌فروشیم و کشتیرانی ما را تحریم کردند تا کالایی جابجا نشود، اما ما مشابه دوران پیش از تحریم‌ها کالا جابجا کرده و صادرات و واردات داریم.

وی با تاکید بر اینکه از جامعه علمی کشور انتظار داریم که افق‌های جدیدی به روی مردم باز کنند، گفت: آمریکایی‌ها سعی دارند مردم ایران را نسبت به آینده کشور مایوس کنند و آینده‌ای تیره و تار پیش روی جامعه قرار دهند که در این شرایط دانشگاهیان و جامعه علمی نقشی که می‌توانند ایفا کنند این است که امید، اعتماد، تاب آوری، تدبیر، تحرک، تفاهم و همبستگی را که رمز عبور از شرایط دشوار است، د رجامعه ترویج کنند.

غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های زنان و دختران جامعه، بر لزوم ایجاد فرصت‌های بیشتر پیش روی زنان جامعه تاکید کردند.

در این مراسم همچنین با حضور معاون اول رییس جمهور از برگزیدگان سومین جشنواره ملی زن و علم، جایزه مریم میرزاخانی قدردانی شد و از همسر دانشمند هسته‌ای کشورمان شهید مجید شهریاری تقدیر بعمل آمد.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 16 =