ایران رتبه چهارم در حوزه فناوری نانو

دبیر ستاد فناوری نانو گفت: با فعالیت مراکز آموزش عالی، ایران در حوزه فناوری نانو به رتبه چهارم در جهان رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

آقای سعید سرکار در حاشیه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار صدا و سیما گفت: کشور از زمانی که فعالیت خود را در حوزه نانو در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد با ۱۰ مقاله رتبه ۵۷ دنیا را داشتیم، ولی خوشبختانه در حال حاضر ایران بعد از کشور‌های چین، آمریکا و هند توانسته به رتبه چهارم برسد و از کشور‌های اروپایی، ژاپن و کره جنوبی جلوتر باشد.
وی افزود: در حال حاضر دانشجو‌ها در ۶۶ دانشگاه در دوره کارشناسی ارشد و ۲۳ دانشگاه در دوره دکتری (گرایش‌های مختلف) مشغول به تحصیل و فعالیت هستند.
آقای سرکار با اشاره به اینکه کشورمان در توسعه فناوری نانو و در بخش تولید علم متوقف نشده است بیان کرد: ما علم را تبدیل به فناوری کردیم، به طوریکه ۲۴ درصد از ثبت اختراعات بین المللی کشور در حوزه نانو است که پس از آن به یک محصول تبدیل شده است.
دبیر ستاد فناوری نانو افزود: در حال حاضر ایران ۷۱۱ محصول تایید شده در بیش از ۱۸ حوزه صنعتی در بازار دارد که این محصولات در ۲۹۴ شرکت دانش بنیان تولید شده است.
آقای سعید سرکار اظهارداشت: این محصولات نه تنها به صورت گسترده در کشور استفاده می‌شود، بلکه اقتصاد ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی را در حوزه نانو تشکیل داده است و به ۴۹ کشور دنیا صادر می‌شود و از نظر کیفیت و قیمت کاملا قابلیت رقابتی دارد.

دبیر ستاد فناوری نانو به فعالیت‌های نانو در بخش دانش آموزی اشاره و عنوان کرد: تا کنون حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز با نانو آشنا شده اند و حتی ۸۸ آزمایشگاه دانش آموزی نانو برای کاربرد‌های نانوتکنولوژی داریم.
آقای سعید سرکار افزود: باید از رسانه‌ها به خصوص رسانه ملی برای ترویج نانو و آشنایی مردم با این حوزه فناوری تشکر کرد چرا که سال گذشته در بخش سیما حدود ۵ هزار و ۱۱۰ دقیقه برنامه و در بخش صدا بیش از ۵ هزار دقیقه برنامه در خصوص نانو پخش شد.
وی اظهارداشت: این آموزش‌ها به صورتی بود که اگر ما امروز وارد جامعه شویم، عموم مردم نسبت به فناوری نوظهور و پیشرفته نانو آشنایی کامل دارند که این نشان دهنده این است که تلاش رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما در این زمینه موثر بوده است.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =