تشدید آلودگی هوا در کلان شهرها

پایداری هوا موجب آلودگی هوا در کلان شهر‌ها و شهر‌های صنعتی شده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

سازمان هواشناسی از تشدید آلودگی هوا در شهر‌های تهران، کرج، اصفهان، اراک و تبریز خبر داد و توصیه کرد که همه گروه‌های سنی در این شهر‌ها از تردد غیرضروری خودداری کنند.

 

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ آورده است: تداوم و تشدید پایداری هوا از دیروز سه شنبه، تا یکشنبه هفته آینده(۹ تا ۱۴ دی) موجب افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا در شهر‌های تهران، کرج، اصفهان، اراک و تبریز می‌شود البته پتانسیل افزایش غلظت آلاینده‌ها به شرایط ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی و در مناطق پرتردد و در اطراف صنایع آلاینده درون‌شهری افزایش غلظت آلاینده‌ها تا شرایط بسیار ناسالم هم وجود دارد.

در این شرایط جوی سازمان هواشناسی به منظور کاهش تردد خودرو‌ها و کنترل فعالیت واحد‌های صنعتی و کاهش آلاینده‌ها، تاکید به تررد نکردن غیرضروری برای تمام افراد و اجتناب از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز توصیه می‌کند.

 

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود.

 

هشدار نارنجی برای آماده‌ باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

سازمان هواشناسی در هشدار زردرنگ دیگری آورده است: افزایش ارتفاع امواج بین ۱ تا ۱.۵ متر امروز(۱۰ دی ماه) برای تنگه هرمز، شرق خلیج فارس و شرق دریای عمان، پنج‌شنبه و جمعه (۱۱ و ۱۲ دی ) برای شرق دریای عمان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط غرق شدن قایق‌های کوچک، آسیب دیدن شناور‌های سبک، پاره شدن تور‌های صیادی، اختلال در فعالیت‌های دریایی در ساحل و فعالیت‌های فراساحل وجود دارد و سازمان هواشناسی نسبت به محدودیت در تردد با شناور‌های سبک، نیمه‌سنگین و تفریحی و فعالیت شیلاتی و اتخاذ تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان در پشتیبانی صنایع دریایی بویژه فراساحل و احتیاط در تفریحات آبی توصیه می‌کند.

 

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفر‌ها و انجام کار‌های روزمره اختلالاتی را ایجاد کند.

 

این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد.

 

همچنین، کیفیت هوای پایتخت امروز، دهم دی، از لحاظ غلظت آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون با شاخص لحظه‌ای ۱۶۵ در شرایط ناسالم برای همه گروه‌های جامعه است.

میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون طی ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۸:۳۰ امروز بر روی شاخص ۱۴۵ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس از جمله بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار، کودکان وسالمندان بود.

در همین مدت، غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون با شاخص ۹۸، ازن با شاخص ۸، دی اکسید نیتروژن با شاخص ۹۶ و منواکسید کربن با شاخص ۳۹ بوده است.

ایستگاه گلبرگ و ستاد بحران ناسالم برای گروه‌های حساس

ایستگاه‌های گلبرگ منطقه ۸ با شاخص ۱۴۲ و ستاد بحران منطقه ۷ با شاخص ۱۴۴ طی ۲۴ ساعت گذشته از لحاظ آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون با کمترین آلایندگی جزو مناطق ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

ایستگاه پارک سلامت منطقه ۱۷ ناسالم برای همه گروه‌ها

همچنین ایستگاه‌های پارک سلامت منطقه ۱۷ با شاخص ۱۸۲، شهرداری منطقه ۲۱ و پیروزی منطقه ۱۳ هر دو با شاخص ۱۷۹ در همین مدت از لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بیشترین آلایندگی را داشتند و جزو مناطق ناسالم برای همه گرو‌ها به ثبت رسیده است.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

۱۵ روز هوای پاک از ابتدای امسال تاکنون

از ابتدای امسال ۱۵ روز هوای پاک، ۱۸۱ روز هوای قابل قبول یا همان سالم و ۸۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ٢ روز ناسالم برای همه گروه‌ها در تهران به ثبت رسیده است.

 

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + ده =