ایران اکنون ظرفیت ۲۵ میلیارد دلار صادرات دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقدامات وزارت صمت در رفع مشکل تعهد ارزی صادرکنندگان از محل واردات، تامین کالا‌های اساسی، مواد اولیه کارخانه‌ها و سفره مردم از محل صادرات گفت: کشور اکنون امکان ۲۵ میلیارد دلار صادرات دارد.

به نقل از ایرنا، علیرضا رزم‌حسینی عصر پنجشنبه در نشست شورای معادن استان کرمان با بیان اینکه اتفاقات خوبی با عنایت رییس جمهوری در معیشت و اقتصاد کشور افتاده افزود: ۱۰ هزار واحد از مجموع ۵۲ هزار واحد موجود در کشور راکد و تعطیل هستند که برای رفع موانع این حوزه‌ها تلاش می‌کنیم.

وی اظهار داشت: پرداخت تسهیلات ۵۲ هزار میلیارد تومانی به پیشنهاد صمت مصوب و به بانک‌ها ابلاغ شد که این اعتبارات برای فعال سازی واحد‌های نیمه فعال و راکد و تکمیل طرح‌های نیمه تمام پرداخت می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به همراهی نمایندگان مجلس استان کرمان در زمینه تحقق جهش تولید گفت: دستگاه‌ها موظف به اجرای مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید شدند.

رفع مشکلات معیشت و اقتصاد مردم نیاز به حمایت حاکمیت دارد

وی بیان داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در خط مقدم جنگ اقتصادی و معیشت مردم قرار دارد، اما مورد هجمه رانت‌خواران و مفسدین قرار گرفته است.

رزم حسینی تصریح کرد: وزارت صمت امروز ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور و ۳۸ درصد اشتغال و معیشت مردم را برعهده گرفته و در جنگ اقتصاد نوک حمله بدخواهان قرار دارد.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای فعالیت با صداقت و بدور از ملاحظات سیاسی و اجرای سبکی جدید نیاز به حمایت حکومت دارد و جا دارد در این زمینه از تحولات سه ماه اخیر با حمایت رییس جمهوری قدردانی کنم.

وی عنوان کرد: وزارت صمت در واقع از چهار وزارت خانه تشکیل شده و برای بهبود وضعیت معیشت مردم، تولید، تجارت خارجی، صادرات و واردات کشور نیاز به حمایت حاکمیت دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شهرستان قلعه گنج به عنوان شهر الگوی اقتصاد مقاومتی گفت: اقدامات انجام شده در این شهرستان به عنوان افتخار استان کرمان، سه نوبت مورد تاکید و توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت.

ویبا بیان اینکه بحث مردمی بودن اقتصاد و آغاز کار از شهر قلعه گنج به عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی با چاپ کتاب و در گستردگی تمام انجام می‌شود گفت: ۲۵۴ معین اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی ایجاد شد که ۹۵ درصد بخش خصوصی هستند و این طرح برکتی برای آن استان شده است.

ایران ظرفیت ۲۵ میلیارد دلار صادرات دارد

رزم حسینی با اشاره به اقدامات وزارت صمت در رفع مشکل تعهد ارزی صادرکنندگان از محل واردات، تامین کالا‌های اساسی، مواد اولیه کارخانه‌ها و سفره مردم از محل صادرات گفت: کشور اکنون امکان ۲۵ میلیارد دلار صادرات دارد.

وی ادامه داد: طی یک ماه و نیم گذشته پنج میلیارد دلار ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت کشور محقق شده و تهاتر ارز واردات در سامانه جامع تجارت و فرایند ثبت سفارش باز می‌باشد.

وی با بیان اینکه با همکاری بانک مرکزی اتفاقاتی در رونق صادرات و ارزآوری کشور خواهیم داشت گفت: همه واحد‌های صنعتی و معدنی از تولیدات داخل کشور استفاده کنند که این فرایند به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

سیاست به معنی اقتصاد و معیشت مردم است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه سیاسی‌ترین کار امروز ما معیشت و اقتصاد مردم است افزود: باید دل مردم را نسبت به نظام و انقلاب نرم‌تر کنیم.

وی با اشاره به سپهبد شهید سلیمانی به‌عنوان یک شهید که مردم دیوانه وار دور خودروی حامل پیکر این شهید والامقام جمع شدند و اشک ریختند گفت: شهید سلیمانی دل مردم را با کار و اقتصاد به دست آورد که ادامه راه این شهید در این زمینه باید شعار ملی ایران باشد که اگر محقق شود ثروت‌هایی در کشور وجود دارد که می‌تواند ایران را در منطقه تراز اول کند.

وی ادامه داد: این امر با حمایت دستگاه قضا و همکاری مدیران کشور و استان محقق می‌شود و در مدتی کوتاه می‌توان بسیاری از طرح‌های نیمه تمام را تکمیل کرد.

رزم حسینی با اشاره به خام فروشی برخی معادن جنوب استان کرمان و استخراج گفت: باید صنایع پایین دستی و وابسته نیز در دستور کار واحد‌های تولیدی این منطقه قرار گیرد.

انتقاد وزیر صمت از بروکراسی اداری

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: بروکراسی اداری خسته کننده است و همه در هر نقطه‌ای باید خود را از آن رها کنند و وزارت صمت در حوزه خود تا جایی که بگذرانند، کار خواهیم کرد.

وی با اشاره به بروکراسی اداری که ۱۲۰ سال نظام دیوان سالاری را گسترش داده و مردم را کوچک کرده، دولت را کوچک و مردم را بزرگ می‌کند افزود: اگر فرصت داشتیم وزارت صمتی می‌ساختیم که حداقل نیرو و حداکثر کارایی را داشته باشد.

وی عنوان کرد: امکان اصلاحات وجود دارد، اما برای انجام هرکاری در آبادانی کشور باید خود را فدا کرد و امکان پذیر است طوری که قوانین مزاحم را با همکاری نمایندگان مجلس و تجربه کرمان و خراسان رضوی احصا کردیم.

رزم‌حسینی یادآور شد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بسیار ظرفیتی بزرگ برای اقتصاد استان‌ها است قانون را به نفع توسعه کشور خم و منعطف می‌کنیم، اما قانون شکنی نمی‌کنیم.

معادن راکد طی روز‌های آینده فعال می‌شوند

وی گفت: معادن راکدی که پروانه اکتشاف گرفتند، اما فعالیتی ندارند، طی چند روز آینده به مزایده گذاشته می‌شوند که این اختیار به شورای معادن سپرده شده است.

وزیر صمت با اشاره به استفاده از نظرات کارشناسی و کمک به استاندار و اعضای شورای معادن افزود: تنها سه درصد از جغرافیای ایران قلمرو اکتشافی سازمان زمین شناسی ماست، مابقی را محیط زیست، منابع طبیعی و هسته‌ای بلوکه کرده‌اند.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت منطقه‌هایی که معدن و فرصت اقتصادی دارد، گفت: یک شرکت بخش خصوصی ۱۸ هزار شغل ایجاد کرده و شهرک صنعتی خصوصی دارد و درحال گسترش است.

وی بیان داشت: لبنیات ایران در خاورمیانه رتبه نخست می‌شود و این ظرفیتی است که درون کشور ایجاد شده است.

فرایند داخلی سازی را آغاز کردیم

رزم حسینی خاطرنشان کرد: دستگاه قضای استان کرمان همان سربازان سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی هستند و با حمایت امام جمعه کرمان، استان‌ها را با ظرفیت داخلی می‌سازیم.

وی افزود: امکان توسعه ساخت داخل فوق العاده در کشور وجود دارد و در حوزه نیروگاه و خودروسازی، داخلی سازی را آغاز کردیم و حذف امضا‌های طلایی و تفویض اختیار را دنبال می‌کنیم که چند استان پایلوت آن می‌شود و ابتدا باید سازوکار حقوقی آن ایجاد شود.

منابع مالی با مدیریت به واحد‌های تولیدی پرداخت شود

وی با بیان اینکه حوزه مربوط به تامین مالی ۹۷۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ و ۹۳۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ داشتیم گفت: ۶ درصد تسهیلات به واحد‌های خرد پرداخت شده درحالی که ۷۵ درصد اشتغال مربوط به این حوزه است همچنین ۹۰ درصد تسهیلات به ۱۰ درصد واحد‌ها پرداخت شده که این پرداخت‌ها به معنی افزایش اختلاف طبقاتی و حاشیه نشینی است.

رزم حسینی بیان داشت: ۵۰۰ هزار میلیارد تومان حداقل گردش مالی حوزه صنعت کشور است که از محل وزارت خانه و بنگاه‌های توسعه گرا و بخش خصوصی برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کوچک استفاده کنیم که این ایده مورد حمایت نمایندگان و بانک‌ها است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز داشت: پرداخت مدیریت شده منابع مالی، جزو برنامه‌های وزارت صمت است.

وی گفت: راه آهن جیرفت به شبکه سراسری باید وصل شود که این طرح در دولت یازدهم آغاز شده و حاضریم در این زمینه شرکت‌های توسعه گرا را مداخله دهیم که گل گهر بدون بخش دولتی این پروژه را آغاز کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: پروژه انتقال آب دریای عمان را در چابهار آغاز کردیم زمین‌ها و شرکت‌ها را گرفتیم و عملیات اجرایی آن طی این دولت آغاز شده و امیدواریم توسط وزارت صمت به پایان برسد.

قدردانی وزیر صمت از مردم کرمان به‌واسطه مراسم سردار سلیمانی

وی در بخش دیگری از سخنانش با تسلیت ایام فاطمیه و گرامیداشت یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان فرمانده‌اش در دوران دفاع مقدس، اضافه کرد: سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی آغازگر یک مکتب شد و مقام معظم رهبری به شایستگی بهترین تجلیل را از این سرباز فداکار، جانباز وطن متواضع و مردمی به عمل آوردند و مردم قدرشناس استان کرمان نیز به شایستگی از این سرباز فداکار تجلیل کردند.

رزم حسینی ادامه داد: جا دارد که از مردم استان کرمان تشکر و قدردانی کنم و در ۱۰ روز ستاد مربوطه به همت مردم، نماینده، ولی فقیه و امام جمعه کرمان، فرمانده سپاه ثارالله، استاندار کرمان، مجمع نمایندگان، صدا و سیما، اصحاب رسانه خودجوش این سرباز فداکار را تکریم کردند.

وی با اشاره به خدمات نجیبانه آیت الله جعفری در بسیج عمومی مردم برای دفاع از انقلاب و سرزمین ایران در دوران دفاع مقدس نیز افزود: فرصتی پیش آمد ضمن شرکت در مراسم نخستین سالگرد شهادت سردار دل‌ها، دیداری مجدد با مسئولان استان و ۲ نشست بسیار اثرگذار در اقتصاد کرمان را برگزار کنیم.

کمبود زیرساخت‌های کرمان راه را بر توسعه بسته است

استاندار کرمان با اشاره به اینکه سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت کاری نبوده، ولی ایشان موافقت کردند در نشست‌های کاری کارگروه تسهیل و شورای معادن حضور یابند گفت: بخش عمده‌ای از مشکلات زیرساختی استان کرمان از جمله برق، آب، راه و راه آهن استان به دست وزیر صمت قابل رفع است و اگر برای این حوزه فکری نشود استان ظرفیتی برای توسعه ندارد.

علی زینی وند افزود: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید تشکیل و براورد‌های توسعه‌ای با هدف گذاری کوتاه مدت، میان و بلند مدت تعریف شده است.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =