بهره برداری بهینه از مترو با شرایط فعلی ممکن نیست

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر بخواهیم به بهره وری کامل در مترو دست یابیم باید در خط یک و دو مترو سر فاصله حرکت قطار‌ها به ۲ دقیقه کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 محسن هاشمی در مراسم امضای تفاهم نامه بازسازی ۳۱ رام قطار مترو و نوسازی ۱۰ هزار تاکسی و افتتاح ایستگاه‌های یادگار امام و شهید ستاری در خط ۶ مترو با اشاره به اینکه با ایجاد شبکه مترو، نمی‌توانیم بخشی از آن را بسازیم و بخش دیگر را نسازیم افزود: بهره وری کافی و لازم را با وجود سرمایه گذاری کلان در بخش حمل و نقل عمومی و بخصوص متروی تهران نمی‌گیریم چراکه ظرفیت مناسبی در این بخش ایجاد کرده ایم، اما در بخش رانش، با مشکل کمبود واگن روبرو هستیم.

 وی اضافه کرد: مجموع تجهیزات و هزینه‌های زیرساختی مترو ۷۵ درصد کار است تا واگن روی ریل برود و مسافرگیری کند، اما متأسفانه در کشور کل هزینه را می‌کنیم ولی در زمان ظرفیت گیری، عقب می‌نشینیم و همه سرمایه گذاری را خراب می‌کنیم.

 هاشمی با اشاره به اینکه از زمان جانمایی ایستگاه حقانی متروی تهران بیش از ۴۰ سال می‌گذرد و هنوز این ایستگاه به بهره وری اصلی خود نرسیده است گفت: در خط یک و دو مترو باید سر فاصله حرکت قطار‌ها به ۲ دقیقه برسد تا به بهره وری ایده آل برسیم.

 هاشمی با بیان اینکه خط ۶ و ۷ با هزینه نجومی ساخته شده است، اما تنها در حدود ۲۰ هزار نفر بصورت روزانه از آن استفاده می‌کنند افزود: این دو خط روزانه ظرفیت یک میلیون سفر را دارند.

 رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: به دلیل اهمیت موضوع رانش، پروژه ساخت قطار ملی بسیار مهم است و خودکفایی در آن به ۸۵ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در ساخت تجهیزات مترو به سمت خودکفایی سیستم رانش رفته ایم و تست‌ها جواب داده اظهار امیدواری کرد: این سیستم در خطوط هم جواب مناسبی دهد و صاحب واگن ملی ۸۵ درصد تولید داخلی شویم.

 هاشمی گفت: این مسئله به موضوع امنیت ملی ما هم باز می‌گردد، چراکه وقتی قرار است روزانه ۱۰ میلیون سفر در آینده با مترو داشته باشیم نباید وابستگی داشته باشیم و این موضوع را با احتمال تحریم‌ها گره بزنیم.

 وی قرارداد ساخت این واگن‌ها را مهمتر از ساخت اولیه آن دانست و افزود: این قرارداد ۲۵ هزار شاغل را درگیر می‌کند و باید با قرارداد مشخصی، ساخت ۱۰۵ واگن تأمین اعتبار شود.

 رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: باید در متروی تهران حدود ۱۲ خط و ۱۰ میلیون سفر داشته باشیم و تعداد ایستگاه‌ها باید به ۲۰۰ ایستگاه برسد تا آلودگی هوا کنترل شود.

 وی تاکید کرد: ناوگان اتوبوسرانی هم باید نوسازی شود و به همین منظور نیازمند ۹ هزار اتوبوس برقی در تهران هستیم ضمن اینکه باید تاکسی برقی هم به ناوگان ما اضافه شود.

هاشمی افزود: برای رسیدن به نقطه مطلوب در بخش حمل و نقل عمومی با مترو، حداقل ۴ تا ۵ هزار واگن نیاز داریم و بعد از تهران هم کلانشهر‌های دیگر حداقل به ۴ تا ۵ خط مترو نیاز دارند و به این ترتیب این صنعت پویا خواهد شد.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − هشت =