مذاکرات ظریف در نور سلطان

وزیر امور خارجه کشورمان امروز با رئیس جمهور قزاقستان دیدار کرد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای تبادل نظر با مقامات قزاقستان در نورسلطان (آستانه) به سر می‌برد با قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دوکشور گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار قزاقستان را از کشور‌های دوست و همسایه در خزر دانست و نزدیکی مواضع دو کشور در موضوعات منطقه‌ای و بین المللی را با اهمیت ارزیابی کرد.

ظریف تلاش برای یافتن مسیر‌های همکاری پایدار برای حفظ و گسترش روابط فی‌مابین را ضروری دانست.

قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان نیز در این دیدار با تاکید بر تاریخ مشترک و اهمیت توسعه همکاری‌ها با کشورمان، جمهوری اسلامی ایران را شریک کلیدی در منطقه دانست و بر گسترش همه جانبه روابط در بخش‌های اقتصادی و سیاسی تاکید کرد.

تحولات برجام، روند صلح در افغانستان، روند آستانه و سیکا از دیگر موضوعات مورد گفتگو در این دیدار بود.

 

وزیر امورخارجه کشورمان همچنین با مختار تیلو بردی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تبریک نوروز بعنوان عامل ارتباط دهنده مردم منطقه با یکدیگر و ابراز خرسندی از آغاز تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی روسیه در قزاقستان، از همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی ابراز رضایت کرد و افزایش زمینه‌های همکاری در بخش‌های حمل و نقل، خطوط مواصلاتی و ترانزیت و همچنین حضور قزاقستان در چابهار و اینچه برون را مورد تاکید قرار داد.

دکتر ظریف همچنین در بخش همکاری‌های منطقه ای و هماهنگی دو کشور در حوزه سازمان‌های بین المللی نیز همکاری‌ها را مثبت ارزیابی کرد و از نقش تاثیر گذار و تاریخی قزاقستان در گفتگوهای هسته‌ای در آلماآتی و همچنین روند آستانه در موضوع بحران سوریه تشکر کرد.

مختار تیلو بردی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان نیز در این دیدار از تداوم همکاری‌های دوکشور در حوزه‌های مختلف ابراز رضایت کرد و خصوصا علاقمندی طرف قزاقستان در زمینه همکاری دوطرف در حوزه مناطق آزاد، سرمایه گذاری مشترک، مسیرهای حمل و نقل و ترانزیت و همچنین عملیاتی کردن توافقات کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور و همکاری‌های علمی – پژوهشی در حوزه اسناد تاریخی را مورد تاکید قرار داد.

آخرین تحولات برجام، موضوعات مربوط به حوزه خزر، روند صلح در افغانستان، روند آستانه، همکاری‌های منطقه ای در آسیای مرکزی و سیکا از دیگر موضوعات مورد گفتگو و تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در این دیدار بود.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 3 =