بهبود فضای کسب و کار و چالش‌های صدور مجوز

عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس گفت: بیش از ۱۰ سال است که تقاضای مجلس از دولت برای تسهیل در صدور مجوز ها به جایی نرسیده است.

“عبدالرضا مصری” گفت: حدود ۱۲ سال است که به دنبال تسهیل در صدور مجوز‌ها هستیم، اما محقق نشده و هربار موانع جدیدی به دنبال قوانینی که وضع می‌شود ایجاد می‌شود.

مصری در گفتگوی “تیتر امشب” با بیان اینکه تسهیل مسیر تولید وزارت اقتصاد است، گفت: هر هفته این موضوع در کمیسیون ویژه حمایت از تولید و رفع موانع مطرح می‌شود.

او با اشاره به وظایف ذاتی اقتصادی دستگاه‌ها گفت: ۱۰ سال است که از دولت تقاضا می‌کنیم که برای رفع قوانین نزاحم تولید لایحه‌ای ارائه کند. از طرحی طرحی هم که مجلس مطرح می‌کند با انتقاد دستگاه‌های اجرایی مواجه می‌شود.
عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس افزود: برای رفع موانع تولید، باید دستگاه‌های اجرایی قوانین مزاحم را بردارند.
عبدالرضا مصری افزود: در صورت همراهی نکردن دستگاه‌ها و هریک از این عوامل تولید حذف قوانین دست و پاگیر به مشکل می‌خورد.

او با انتقاد از ناهماهنگی برخی دستگاه‌ها و بانک‌ها در حل مشکل تولید کننده و رفع موانع تولید گفت: پیگیری‌های ما به نتیجه‌ای نرسیده است.
این نماینده مجلس کوتاهی وزارت اقتصاد را علت اصلی این مسائل دانست و ادامه داد: قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، سیزده سال پیش به تصویب رسید و دولت را مکلف به تسهیل شرایط واگذاری کرد.

پیش از این هم مجلس شورای اسلامی روز نهم دی ماه سال گذشته از توضیحات وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره مشکلات شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه قانع نشده و به وزیر اقتصاد و دارایی کارت زرد داده بود.

مصری با بیان اینکه دولت در ارائه لوایح در رابطه با کسب و کار تنبل است، گفت: ساماندهی مجوز‌های کسب و کار، لغو مجوز‌های دست و پاگیر و تسهیل و تسریع صدور مجوز‌های ضروری برای فعالان اقتصادی از زمان تصویب قانون برنامه پنجم توسعه از مهمترین موضوعات در حمایت از رونق تولید بوده، اما با وجود تصویب قوانین و مقررات متعدد همچنان معضل مجوز‌ها مخل تولید است.

“علی فیروزی” رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد با توجه به کارت زرد مجلس به “فرهاد دژپسند” وزیر اقتصاد گفت: مجوز‌های دست و پاگیر و متعدد برای کسب و کار‌ها که از مهم‌ترین موانع تولید است امروز کار دست دولت داد و موجب شد وزیر اقتصاد از مجلس کارت زرد بگیرد.

رئیس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: برخی بخش های وزارت جهاد کشاورزی مثل معاونت امور دام برای صدور مجوز طیور، برابر مصوبات هیئت مقررات زدایی مقاومت می کنند.

او با اشاره به متن قانون و تعیین وقت هیئت مقررات زدایی برای حذف مجوز‌های زاید تولید گفت: تاکنون ۸۷۸ مجوز بصورت کامل شناسایی شده و در دبیر خانه مقررات زدایی بررسی شده است.
فیروزی با اشاره به صحبت وزیر اقتصاد در جلسه امروز (سه شنبه) مجلس مبنی بر کاهش زمان صدور مجوز کسب از ۱۰۰ روز به ۷ روز گفت: سوال امروز مجلس شورای اسلامی درباره علت عدم اجرای ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی درباره ضرورت شفافیت و بهبود مجوز‌های کسب و کار بود.

او گفت: در دو سال گذشته دریافت مجوز برای فعالان بخش خصوصی به تعداد ۴۰۰ مجوز کاهش پیدا کرده است لذا باید گفت وزارت اقتصاد و دارایی برای بهبود فضای کسب و کار اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.

فیروزی گفت: در عمل وزارت اقتصاد و دارایی زمان ثبت شرکت ها را از ۷۲ روز به ۷۲ ساعت تقلیل داده است.

خالدی مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی هم گفت: تمام ضوابط فنی و بهداشتی مورد نیاز در صدور مجوزهای مربوط به تولید مرغ بازنگری شده است.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + بیست =