مواضع رهبر انقلاب راهگشای امور است

سخنگوی دولت گفت: صحبت‌های رهبر معظم انقلاب نشان داد تمام مباحث خروجی سیاست خارجی ما، نتیجه تجمیع دیدگاه‌ها و حتی چال‌شهای تضارب آرا بوده و تصمیم نهایی با خرد جمعی صورت می‌گیرد.

 علی ربیعی سخنگوی دولت که این هفته به صورت مکتوب به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد، با تسلیت شهادت حضرت امیرالمومنین علی (ع)، ایشان را الگوی اخلاقی و انسانی و نماد عدالت و حریت دانست و گفت: در این شب‌های قدر، ضمن طلب عفو و بخشش برای خود و همه انسان‌ها از خدای بزرگ، خیر و برکت در دوجهان را برای همه هموطنان‌مان مسالت می‌کنم.

سخنگوی دولت درباره اینکه یکی از رسانه‌های آمریکایی مدعی شده «در مذاکرات وین، ایران با آمریکا در مورد لغو تحریم اشخاص و نهاد‌ها به توافق رسیدند، اما تحریم شرکت‌ها در ازای انجام تعهدات هسته‌ای ایران رفع خواهد شد، آیا ایران زیر بار انجام تعهدات هسته‌ای پیش از راستی آزمایی اقدامات آمریکا خواهد رفت و آیا تعلیق تحریم‌ها، با تمدید ۱۲۰ تا ۱۸۰ روزه، به جای لغو کامل آن‌ها مورد پذیرش خواهد بود؟، گفت: موضع مذاکراتی ما از مدت‌ها پیش و بر اساس سیاست قطعی اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری و تصمیمات نهاد‌های بالادستی تعیین شده و مذاکره کنندگان ما با جدیت و بدون تسامح بدنبال اجرای این دستور کار مذاکراتی از پیش تعیین شده هستند.

تحریم‌های آمریکا باید به صورت موثر و قابل راستی آزمایی رفع شود

ربیعی اضافه کرد: ملاک برای تعهدات همه طرف‌ها متن برجام بوده و مطابق آن کلیه تحریم‌های آمریکا باید به صورت موثر و قابل راستی آزمایی رفع شود.

وی اظهار داشت: در همین راستا، از نظر جمهوری اسلامی ایران، دولت آمریکا مسئول قطعی انجام‌تعهدات این کشور بوده و لذا سیاست داخلی ایالات‌متحده موضوع توجه ما نیست. لازم است تاکید شود اختلاف نظر‌هایی درباره لیست رفع تحریمی وجود دارد، ولی ما موفق شدیم این اختلافات را کاهش دهیم و رایزنی‌ها و گفتگو‌ها ادامه دارد.

سخنگوی دولت گفت: طرف‌های مذاکره چهارشنبه به علت داشتن جلسه G ۷ جلسه را برگزار نمی‌کنند و بنا شد روز جمعه جلسه برگزار شود فعلا در همین حد می‌توانم بگویم که مذاکرات در حال پیشرفت هست و وزارت خارجه در زمان مقتضی اطلاع رسانی کامل را خواهد کرد.

بررسی فایل صوتی ظریف در شورای عالی امنیت ملی

ربیعی در پاسخ به سولی درباره آخرین جزئیات بررسی شناسایی عوامل سرقت فایل صوتی ظریف گفت: بعد از مشخص شدن سرقت فایل، رئیس جمهور محترم بلافاصله به وزارت اطلاعات دستور پیگیری و مشخص کردن عوامل انتشار و همچنین روشن شدن ابعاد مسئله را دادند.

وی افزود: این موضوع در دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی و مجددا بر مسئولیت وزارت اطلاعات در این زمینه تاکید شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه انگیزه‌های مختلفی می‌تواند این جریان را به وجود آورده باشد و سنایور‌های مختلفی مطرح هست، اظهارداشت: به هر حال هنوز گزارشی داده نشده و موضوع در دست پیگیری است و قطعا بنابر نظر رییس جمهور به موقع اطلاع رسانی خواهند کرد.

مواضع رهبر انقلاب راهگشای امور است

ربیعی در پاسخ به این سوالی مبنی براینکه رهبر انقلاب فرمودند ما نباید حرف آمریکا را تکرار کنیم و این خطای بزرگی است، واکنش دولت به خطای بزرگ صورت گرفته توسط برخی کارگزارانش چیست؟ گفت: مواضع حکیمانه رهبر معظم انقلاب مثل همیشه فصل الخطاب و راهگشای همه است.

وی افزود: صحبت‌های رهبر معظم انقلاب نشان داد تمام مباحث خروجی سیاست خارجی ما، نتیجه تجمیع دیدگاه‌ها و حتی چال‌شهای تضارب آرا بوده و تصمیم نهایی با خرد جمعی صورت می‌گیرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: همانگونه که در جلسه سخنگویی قبلی توضیح دادم، وجود اختلاف نظر بین مسئولان امر در حوزه‌های سیاست‌گذاری‌های مختلف از جمله اقتصادی، دفاعی و دیپلماسی کاملا طبیعی است و در همه دنیا امری رایج است. حتی کشور ما در سال‌های قبل نیز در موارد متعددی شاهد این امر بوده است.

ربیعی گفت: مواردی، چون حمله اول آمریکا به عراق، حمله صدام به کشور کویت، واکنش ایران بعد از حملا یازده سپتامبر و شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف همگی از جمله مواردی بود که در جلسات عالی دیدگاه‌های مخالف و متفاوت بیان می‌شد.

وی اضافه کرد:، اما مهم این است که این اختلاف نظر‌ها در مرحله عمل، هرگز به منصه ظهور نرسیده و همه دستگاه‌ها در نهایت تابع تصمیم‌های نهایی‌ای هستند که توسط مسئولان عالی و طی فرایند خرد جمعی اتخاذ می‌شوند.

دیپلماسی و سیاست دفاعی تعارضی با هم ندارند

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه دیپلماسی و سیاست دفاعی، دو بال سیاست خارجی هستند و نه تنها هیچ تعارضی با هم ندارند بلکه با تقویت یکدیگر از ابزار‌های اعمال سیاست خارجی هستند، افزود: تجمیع و اولویت بندی این دو عنصر نیز، از طریق خرد جمعی اتفاق می‌افتد و وزیر امور خارجه موظف هست از اجرای درست آن اطمینان پیدا کند.

ربیعی اظهار داشت: همانگونه که مقام معظم رهبری در خصوص اظهارات پخش شده از نوار مسروقه به درستی تاکید فرمودند همه رسانه ها، مسئولان و نخبگان باید مراقب نتایج سخنان ناخواسته خود باشند. آنچه رهبری معظم گفتند، یک خط و مشی روشن و عمومی بود و برای همه امور است و همه اعضای دولت خود را موظف به توجه و رعایت این فرمایش می‌دانند.

وی گفت: پاسخ سوال شما را ظریف، در متنی که بلافاصله بعد از سخنان رهبری معظم منتشر کردند، داده‌اند.

هنوز گزارشی درباره سرقت فایل صوتی ظریف ارائه نشده است

سخنگوی دولت همچنین درباره اینکه آیا عامل یا عاملین سرقت و انتشار فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف شناسایی شدند و اینکه آن پرونده در چه مرحله‌ای قرار دارد، اظهار داشت: در خصوص این موضوع نیز نهاد‌های مسئول پس از دستور رئیس جمهور پیگیر بوده و هنوز گزارشی از این پیگیری‌ها داده نشده است.

ربیعی تاکید کرد: مسئولان ذیربط به موقع در این زمینه اطلاع رسانی خواهند کرد.

درخواست تحقیق وتفحص مجلس از نهاد ریاست جمهوری به دولت نرسیده است

ربیعی در ادامه درباره اینکه نمایندگان طرح تفحص از نحوه هزینه‌کرد اعتبارات نهاد ریاست جمهوری را کلید زده‌اند؛ واکنش دولت به این اقدام چیست؟، افزود: این ادعای اخیر در مرحله یک ایده در مجلس مطرح شده است و هنوز فرآیند تصویب خود را طی نکرده است بنابراین هیچ موردی رسمی به دولت ارسال نشده است.

وی گفت: مجلس در چارچوب وظایف قانونی خودش می‌تواند این موضوع را مصوب کند و نهاد ریاست جمهوری در چارچوب قانون پاسخگوی است و اتفاقا این دوره از یکی شفاف‌ترین دوره‌های عملکرد مالی است.

عدم پخش صحبت‌های «روحانی» از صدا و سیما اتفاقی بی‌سابقه است

سخنگوی دولت درخصوص اینکه معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور در توئیتی اعلام کرد، صدا سیما به علت حساسیت در روز‌های انتخابات فقط سه برنامه رئیس جمهور را از آنتن زنده پخش می‌کند، با توجه به اینکه بودجه صدا سیما را دولت تعیین می‌کند واکنش دولت به این اقدام صدا سیما چیست؟ گفت:به طور کلی بودجه صداوسیما متعلق به زندگی و معیشت همه کارکنان صداوسیما است.

ربیعی با بیان اینکه دولت خود را در قبال کارکنان همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها مسئول می‌داند، افزود: من در جریان پخش زنده برنامه‌های صداوسیما نیستم. اما اگر چنین چیزی صحت داشته باشد اتفاق نادر و بی سابقه‌ای است.

وی خاطرنشان کرد:حتی در سال ۱۳۹۶ که روحانی بنا بود کاندیدا شوند، همچنین رویه‌ای در صداوسیما رخ نداد. اتفاقا روحانی تنها رئیس قوه‌ای هستند که هیچ شائبه‌ای از کاندیدا شدنشان وجود ندارد و امیدوارم این موضوع صحت نداشته باشد.

جزئیات مصوبه بورسی شورای عالی هماهنگی اقتصادی

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اینکه روز گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا جلسه‌ای در خصوص بورس داشته است؛ اولا این موضوع چرا در جلسه سران قوا مطرح شد و در ثانی چه مصوباتی داشته است؟ گفت: مساله بورس در یکسال اخیر از موضوعات مورد توجه دولت قرار داشته و بازار سرمایه به عنوان یک مسیر درست برای سرمایه گذاری مردم، حتی در سطح سرمایه‌های خرد و کمک به تولید در کشور و جلوگیری از تورم بوده است.

وی افزود: این بازار در دراز مدت رشد ۱۵۰ درصدی را نشان می‌دهد و به تعبیر یکی از سران قوا در جلسه، هیچ بازاری چنین رشدی را تجربه نکرده است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: البته عده‌ای از هموطنان به قصد انتفاع در کوتاه مدت وارد این بازار شده و به علت نوسان دچار زیان شدند. یکی از نگرانی همکاران ما در ستاد اقتصادی دولت همواره این دسته از هموطنان به خصوص آنان که نماد‌های دولتی را خریداری کرده‌اند، بوده است.

ربیعی با اشاره به اینکه هفته گذشته در ستاد اقتصادی دولت ۱۰ تصمیم مهم اتخاذ شد که تصمیم گیری در مورد بخشی از آن‌ها از اختیار دولت خارج بوده و نیازمند اصلاح قوانین است، افزود: بنابراین به دو علت طولانی بودن فرایند قانونگذاری و نیز زماندار بودن برخی از قوانین، مصوبات و تصمیمات ستاد اقتصادی دولت در خصوص بازار سرمایه در جلسه ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز مطرح که با نگاه حامیانه رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس شورای اسلامی، با اصلاحات جزئی به تصویب رسید.

وی افزود: بر اساس مصوبات این جلسه مقرر شد ۸۰ درصد از مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود. همچنین با انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران موافقت شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه از دیگر مصوبات جلسه حمایت بانک‌ها و موسسات اعتباری از بازار سرمایه در چارچوب بود، اظهار داشت: در این جلسه به منظور تشویق حمایت از بازار سرمایه مقرر شد شرکت‌هایی که از سهام خود یا شرکت‌های زیر مجموعه‌شان حمایت کنند، مالیات بر درآمد آن‌ها در سال جاری امهال و به سال بعد موکول شود.

ربیعی افزود: همچنین شرکت‌هایی که سود تقسیم نشده سال ۱۴۰۰ آن‌ها به حساب سرمایه منتقل می‌شود، مشمول مالیات با نرخ صفر خواهند بود.

وی اعلام کرد: در مصوبه‌ای دیگر به صندوق توسعه ملی اجازه سرمایه گذاری در بازار‌های پولی و مالی داخلی از جمله بورس داده شد. در این جلسه مقرر شد تا زیان محقق شده آن دسته از خریداران واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق قابل معامله پالایش یکم که واحد‌های مذکور را از دولت خریداری کرده و تاکنون به فروش نرسانده‌اند، از طریق اعطای سهام جبران شود.

سخنگوی دولت گفت:این تصمیمات در کنار مجموعه مصوبات ستاد اقتصادی دولت، مدیریت بورس را برای جلوگیری از نوسان و زیان سرمایه داران خرد امکان پذیر می‌کند.

ربیعی تاکید کرد: ستاد اقتصادی دولت تمامی پیشنهاد‌ها و نظرات در خصوص بورس را به صورت مداوم مورد بررسی قرار داده و همچنان موضوع حمایت از بازار سرمایه را در جلسات خود دنبال و پیگیری خواهد کرد.

رایزنی وزارت کشور با مجلس درباره انتخابات شورا‌ها

وی همچنین درپاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت برخی چهره‌های سیاسی در انتخابات شور‌ها از سوی هیئت‌های نظارت مجلس، گفت:فرآیند‌های مختلف انتخابات ۱۴۰۰ در حال انجام و سپری شدن است.

سخنگوی دولت افزود:برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۸۸ نفر برای حوزه انتخابات تهران، مازندران قم و خراسان رضوی آزمون علمی داده اند. برای میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی نیز حدود ۸۷۷ نفر برای ۶ حوزه انتخابی ثبت نام کرده اند.

ربیعی اظهار داشت: در انتخابات شورای اسلامی شهر‌ها ۵۹۸/۵۱ هزار نفر ثبت نام کرده که ۱۲ درصد آن را زنان و ۸۸ درصد آن را مردان تشکیل می‌دهند که نسبت به دوره قبل حدود ۳ هزار نفر کاهش ثبت نام داوطلبان را مشاهده می‌کنیم.

وی گفت:برای انتخابات شورای اسلامی روستا‌ها حدود ۸۱۸/۲۴۷ هزار نفر ثبت نام کرده که شامل ۷ درصد زن و ۹۴ درصد مرد بوده که نسبت به دوره قبل ۱۳ درصد افزایش ثبت نام را مشاهده می‌کنیم. هیئت‌های اجرایی بیش از ۹۰ درصد داوطلبان را تایید کرده اند، اما ۱۴ درصد از تایید شدگان توسط هیئت‌های نظارت رد صلاحیت شدند.

سخنگوی دولت افزود: ۱۰۰۰ نفر از اعضای فعلی شورای اسلامی شهر‌ها توسط هیئت نظارت رد صلاحیت شده اند، به عنوان مثال در کلان شهر تهران بیش از ۸۰ درصد و در شهر‌هایی مثل رشت کرج سمنان نیز بیش از ۸۰ رد صلاحیت داشته ایم.

ربیعی گفت: نکته جالب این است که ۳۷۴۶ نفر از ردصلاحیت شدگان در هیچ یک از مراجع چهارگانه سابقه‌ای نداشته اند با این حال در هیئت نظارت رد صلاحیت شده اند.

وی با اشاره به اینکه بنا بر گزارش‌های وارده تعداد ۲۱ شهر به دلیل رد صلاحیت گسترده داوطلبان حدنصاب لازم را برای برگزاری انتخابات و تشکیل شورا از دست داده و بیش از ۵۰ شهر دیگر نیز در معرض عدم حد نصاب می‌باشند، افزود: این موضوع در یکی از جلسات دولت مورد بحث قرار گرفت.

سخنگوی دولت اضافه کرد: به نظر می‌رسد نتایج این نوع ردصلاحیت‌های گسترده موجب کاهش مشارکت مردم و پایین آمدن انگیزه انتخاباتی شود. استنادات و دلایل رد صلاحیت‌ها در مورد این حجم از افراد چنانچه به عنوان نمونه اماری به کل جامعه تعمیم داده شود نتیجه نگران کننده خواهد داشت.

ربیعی گفت: وزارت کشور در حال رایزنی با مدیران ارشد مجلس در این زمینه است که امیداریم با توجه به اینکه که مقام معظم رهبری همواره بر افزایش مشارکت در انتخابات تاکید فرموده اند، رئیس و هیئت رئیسه مجلس در خصوص عملکرد هیئت نظارت تدبیری بیاندیشند تا انتخابات رقابتی که حضور همه دیدگاه‌های سیاسی در آن وجود داده باشد برگزار شود.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =