مذاکرات وین پیشرفت خوبی داشته است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مذاکرات در وین به نقاط کلیدی رسیده، گفت: مذاکرات پیشرفت‌های خوب و قابل توجهی داشته، ولی موضوعات کلیدی باقی‌مانده است.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 «سعید خطیب‌زاده»  امروز (دوشنبه، ۱۰ خرداد) در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: رایزنی‌ها در وین در چارچوب کمیسیون مشترک برجام ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه به سفر هفته گذشته محمدجواد ظریف به جمهوری آذربایجان و ارمنستان اشاره کرد.

وی به سفر معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی عراق به ایران در روز شنبه و همچنین سفر دیروز (یکشنبه) معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به تهران اشاره کرد و افزود: امروز میزبان وزیر کشور تاجیکستان در سفر به ایران خواهیم بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین و اینکه هنوز برنامه‌ای برای دور ششم وجود ندارد و چقدر احتمال دارد این دور پایانی باشد؟ گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران را قبلا گفته‌ام. ما مذاکرات و گفتگو‌هایی که در وین انجام می‌دهیم با دقت و وسواسی که لازم است جلو می‌بریم. هر دوری می‌توانسته دور آخر باشد، ولی چون برخی موضوعات باقیمانده به دور بعدی کشیده شده است.

خطیب‌زاده بیان کرد: اگر موضوعات کلیدی باقیمانده حل شود می‌تواند دور آخر باشد، ولی اگر چنین نباشد ادامه می‌یابد. مذاکرات در وین پیشرفت‌های خوب و قابل توجهی در هر سه کارگروه داشته، ولی موضوعات کلیدی باقی‌مانده است. این موضوعات هم باید با دقت صورت گیرد.

تمام تحریم‌های برجامی آمریکا باید مرتفع شود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا مکانیسمی برای راستی آزمایی دیده شده؟ ادامه داد: همه تحریم‌های برجامی آمریکا باید مرتفع شود. راستی آزمایی صورت بگیرد و این راستی آزمایی در فرمول‌های مورد بحث در وین صورت می‌گیرد و بعد ایران اقدامات جبرانی خود را به عقب برخواهد گرداند.

وی درباره سفر معاون نخست‌وزیر عراق گفت: این سفر متمرکز بر اسناد بالادستی بوده و با آقای دژپسند ملاقات‌ها انجام شد. درباره روابط تجاری و تأدیه بدهی‌های عراق به ایران و صادرات برق و گاز ایران به عراق و آمادگی ایران برای ادامه صادرات بحث و توافق شد و اطمینان داده شد اگر عراق اقدامات موثری در راستای تأدیه بدهی خود انجام دهد، این روند ادامه می‌یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره صدور مجوز برای انتقال ۱۲۵ میلیون دلار از منابع ارزی ایران در عراق به بانک سوئیس بیان کرد: میزان بدهی عراق به ایران روشن است. همه آمار‌ها در اختیار بانک مرکزی است و باید جزئیات از بانک مرکزی پرسیده شود. این گفتگو‌ها در تهران و بغداد صورت گرفته است و یکی از موضوعات در سفر شنبه همین بوده است و این موضوع در دست پیگیری است.

آنها‌یی که در خانه‌های شیشه‌ای نشستند مراقب باشند

وی درباره خبر منتشر شده مبنی بر اینکه دو ناو ایرانی به مقصد ونزوئلا در حال حرکت هستند و تهدید آمریکا در این خصوص گفت: ایران همواره در آب‌های بین‌المللی حضور دارد و این حق را براساس حقوق بین‌الملل دارد و می‌تواند در آب‌های بین‌المللی حضور داشته باشد. هیچ کشوری نمی‌تواند به این حق تعدی کند. هشدار می‌دهم که هیچ کسی اشتباه محاسباتی نکند. آنها‌یی که در خانه‌های شیشه‌ای نشستند مراقب باشند.

دولت کانادا هر وقت خواست ژست حقوق بشری بگیرد، به کارنامه سیاه خودش نگاه کند

خطیب‌زاده درباره کشف گور دسته‌جمعی در کانادا گفت: یک تراژدی بزرگ انسانی در سابقه کانادا وجود دارد که هیچ اسمی نمی‌توان گذاشت جز نسل کشی، نسل کشی علیه ساکنان و بومی این کشور. جای تأسف دارد کشوری که سعی دارد خود را پشت نقاب بشردوستانه پنهان کند در سابقه خود چنین روز‌های ننگینی داشته است. همه این‌ها شرم تاریخی برای کاناداست. با جامعه بومی کانادا ابراز همدردی می‌کنم و دولت کانادا به خاطرش باشد هر وقت خواست ژست حقوق بشری بگیرد یادش باشد که در سرزمین خود چنین اقداماتی را صورت داده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره خرید نفت آمریکا از ایران بیان کرد: از زمان اوباما نفتی از ایران خریداری نشده است. شاید منظورشان موضوع دیگری باشد که الان جزییاتی ندارم و اظهارنظر نمی‌توانم بکنم.

خطیب‌زاده درباره برگزاری انتخابات در خارج از کشور گفت: وزارت خارجه یک ستادی در داخل وزارت خارجه دارد که معاون کنسولی مسئولیت این ستاد را دارد. مسئولیت برگزاری انتخابات در خارج از کشور با وزارت امور خارجه است. دیروز نشستی در این خصوص در وزارت خارجه برگزار شد. سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها دستورالعمل‌های لازم را گرفته‌اند.

وی افزود: وزارت خارجه مثل همیشه امید دارد با تمهیدات اندیشیده شده شاهد حضور گسترده و گرم مردم بزرگ ایران و هموطنان در کشور‌های مختلف باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره دستگیری یک گردشگر فرانسوی گفت: جزئیات را ندارم و باید بپرسم.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره مذاکرات در وین گفت: هیچ بن بستی در مذاکرات وین وجود نداشته و مذاکرات به نقاط کلیدی رسیده و مسائل کلیدی باید تصمیم گیری شود و این هم دقت و وسواس و زمان خودش را لازم دارد. نه اجازه می‌دهیم گفتگو‌ها فرسایشی شود و نه تعجیل داریم. ملاک ما تامین منافع عالیه مردم و نظام است. تیم ما دستورالعمل‌ها از مرکز را طابق النعل بالنعل انجام می‌دهد. آمریکا باید تصمیم بگیرد که یا میراث شکست خورده ترامپ را ادامه دهد از یا صفحه را ورق بزند و به تعهدات خود ذیل برجام برگردد و اگر چنین شود پاسخ ایران اجرای کامل برجام است.

وی تصریح کرد: برجام همان چیزی که نوشته شده نه بیشتر و نه کمتر.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: آینده، صلح و ثبات در افغانستان تمرکز اصلی ما بوده است. درباره سند راهبردی همکاری‌های دو کشور ۹۹ درصد آماده است یکی دو موضوع است که دولت افغانستان تصمیم خود را اعلام نکرده است. سند‌های راهبردی سند‌های این دولت و آن دولت نیستند.

توافقات اولیه درباره حج  با عربستان مثبت بوده است

وی با بیان اینکه گفتگو‌ها با عربستان همچنان ادامه دارد، افزود: امیدواریم این گفتگو‌ها به فهم مشترکی بین ایران و عربستان برسد. در مورد حج توافقات اولیه صورت گرفته که مثبت بوده است.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =