روز انتخابات همیشه مهم و سرنوشت ساز است

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری انتخابات در ۲۸ خرداد ماه گفت: همیشه روز انتخابات برای ما مهم و سرنوشت ساز بوده است.

رئیس جمهور گفت: جمهوریت را همه باید پاس بداریم، زیرا یکی از دستاورد‌های بزرگ انقلاب و امام راحل است.

آقای حسن روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیأت دولت افزود: تشکیل سرمایه که از سال ۹۷ رشد منفی داشته؛ در سال ۹۹ و در فصل سوم سال تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ما ۲ ممیز ۲ دهم و در فصل چهارم ۸ ممیز ۴ دهم بوده و در مجموع پارسال ۲ و نیم درصد رشد داشته است.

رئیس جمهور ادامه داد: کار عظیم و بزرگی که در مدت جنگ تحریمی علیه ملت بزرگ ما انجام شد تبادل اطلاعاتی بود که در دولت یازدهم و دوازدهم صورت گرفت، فقط در سال گذشته یک و ۲ دهم میلیارد تبادل اطلاعات در یک سال گذشته صورت گرفته و امسال پیش بینی شده است که به ۲ و نیم دهم میلیارد تبادل اطلاعات برسیم یعنی جایی که ما صفر بودیم در سال ۹۲، در سال ۹۹ به یک و ۲ دهم میلیارد تبادل اطلاعات رسیده است.

آقای روحانی تصریح کرد: امروز در کشور ما، دولت الکترونیک بسیار پیشرفت کرده و حتی بچه‌های پیش دبستانی ما قبل از این که قلم به دست بگیرند، با کیبورد خود طراحی را انجام می‌دهند این مهارت دیجیتالی فردا زمانی که این بچه‌ها به دبیرستان برسند شغل خود را ایجاد می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه گفت: می‌خواهم به ملت بزرگ عرض کنم که شما کار عظیم و بزرگی در طول این سه سال و نیم جنگ تحمیلی اقتصادی انجام دادید و یک کار بزرگ دیگر نیز از شما توقع است و آن روز جمعه ۲۸ خرداد است.

آقای روحانی افزود: اگر گله و نقد دارید جای خودش، جمهوریت را همه باید پاس بداریم، جمهوریت یکی از دستاورد‌های بزرگ انقلاب از یادگار‌های امام راحل و یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است، اگر هم گله دارید و حتی از دولت هم گله‌مند هستید، آیا راه گله این است که ما با صندوق قهر کنیم؟

رئیس جمهور گفت: باید عملکرد دولت و شرایط کشور در سه سال و نیم گذشته با انتشار اسنادی برای مردم تشریح شود.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیأت دولت با اشاره به برخی اظهارنظر‌ها در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید شرایط کشور در سال‌های گذشته را به خوبی برای مردم باز و تشریح کنیم که اگر شرایط بعد از برجام ادامه پیدا می‌کرد چه اتفاقی می‌افتاد.

رئیس جمهور گفت: باید در یک سند تشریح شود که اگر تدبیر رهبری و حضور مردم نبود و شرایط قبل از سال ۹۲ ادامه پیدا می‌کرد امروز در چه وضعی بودیم و بعد از برجام و در سال‌های ۹۳ و ۹۴ چه وضعی داشتیم.

آقای روحانی افزود: سند دومی که باید منتشر شود به سال ۹۷ خواهد پرداخت که توسط یک فردی که دچار بیماری روانی بود شرایط سال ۹۴ و ۹۵ به هم خورد و اگر آن روند ادامه پیدا می‌کرد چه اتفاقاتی در اقتصاد کشور، اشتغال، نقدینگی و … می‌افتاد.

رئیس جمهور با انتقاد از این که در دوران تبلیغات ریاست جمهوری هیچ کس از ترامپ نام نبرد، گفت: چطور می‌شود از آن شرایط حرف زد، اما نامی از ترامپ نبرد؟ درست مثل این که شما درباره جنگ تحمیلی حرف بزنید، اما نامی از صدام نبرید آیا این منطقی است؟

آقای روحانی با بیان این که در سه سال و نیم گذشته کشور با سخت‌ترین جنگ اقتصادی و همزمان با تروریسم اقتصادی مواجه بوده است، افزود: سند دیگری که باید نوشته شود این است که از سال ۹۷ تا امروز چه خسارت‌هایی توسط امریکا به مردم ایران تحمیل شده است.

رئیس جمهور وزارتخانه‌های مختلف را به ارائه اسنادی مبنی بر تشریح خسارت‌های مستقیم و غیر مستقیم ناشی از خروج امریکا از برجام دعوت کرد و گفت: به عنوان مثال در ماجرای نفت می‌توانیم حساب کنیم که اگر تحریم نشده بودیم چند میلیون بشکه نفت در روز می‌توانستیم صادر کنیم و با محاسبه قیمت نفت مشخص شود در این مدت چقدر از درآمد‌های نفتی کشور کاهش یافته است.

آقای روحانی افزود: با یک محاسبه ساده باید گفت اگر برجام ادامه پیدا می‌کرد ما دست کم ۵۰ – ۶۰ میلیارد دلار اعتبار از کشور‌های دیگر می‌گرفتیم و اینجا سرمایه گذاری می‌کردیم.

رئیس جمهور با بیان این که بعضی‌ها می‌گویند بحث ما داخلی است و کاری به بیرون نداریم، گفت: مگر می‌شود از این شرایط حرف زد و کاری به بیرون نداشت؟ مثل این که شما از ۲۸ مرداد حرف بزنید، اما بگویید کاری به بیرون نداریم مگر ۲۸ مرداد را چه کسی برای ما درست کرد؟ در جنگ جهانی دوم چه کسانی کشور ما را تصرف کردند؟ در جنگ تحمیلی چگونه علیه ما جنایت کردند؟ همه از بیرون آمده بودند.

آقای روحانی افزود: سند دیگری که باید منتشر شود درباره این است که اگر شرایط بعد از برجام و روند سال ۹۴ و ۹۵ ادامه پیدا می‌کرد شرایط اقتصادی امروز چگونه بود.

رئیس جمهور گفت: با مدل‌های اقتصادی کار سختی نیست که شرایط آن سال‌ها را ترسیم کنیم که اگر روند سال ۹۴ تا ۹۶ ادامه پیدا می‌کرد امروز وضعیت رشد اقتصادی چگونه بود، تورم چه می‌شد، نقدینگی به کجا می‌رفت و اشتغال چه شرایطی داشت.

ملت ایران در جنگ تحمیلی اقتصادی توانست برابر دشمن ایستادگی کند
رییس جمهور گفت: ملت ایران در طول سه سال و نیم جنگ تحمیلی اقتصادی رنج فراوانی کشید، اما توانست برابر دشمن ایستادگی کند.

آقای حسن روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیات دولت افزود: در طول سه سال و نیم جنگ اقتصادی و تحریم علیه ایران در بسیاری از مقاطع تهدید را به فرصت تبدیل کردیم و یا آن را از بین بردیم‏. br/ رئیس جمهور با بیان اینکه در این سه سال و نیم نتوانستیم از نفت برای بودجه استفاده کنیم و سهم سال گذشته بودجه از نفت ۱۲ هزار میلیارد تومان یا ۲ و نیم درصد بود تصریح کرد: ما در این شرایط بودجه بدون نفت را طراحی کردیم و کسی فکر نمی‌کرد بودجه بدون نفت طراحی کرد.

آقای روحانی گفت: ما به جای این که جای نفت را در بودجه جبران کنیم، سهام دولت را شش برابر سال قبل فروختیم و این کار بسیار عظیم و بزرگی بود که انجام شد.

رییس جمهور افزود: ما اوراق مالی را چند برابر استفاده کردیم و از پول بانک مرکزی استفاده نکردیم، این خیلی مهم است که دولتی در جنگ اقتصادی باشد و برای بودجه یک ریال از پایه پولی و بانک مرکزی استفاده نکند.

آقای روحانی با تاکید بر اینکه دولت و ملت در کنار هم تلاش کردند و این کار انجام شد گفت: ما در این زمان توانستیم همسان سازی بازنشستگان و شاغلین را به انجام برسانیم.

رییس جمهور ادامه داد: ما ترمیم حقوق‌ها را در وسط این جنگ انجام دادیم که کرونا هم به این موضوع اضافه شد و مشکلات خاص خود را داشت.

آقای روحانی در ادامه گفت: هزینه‌هایی بر ما تحمیل شد و درآمد‌هایی از دست ما رفت، صادرات دچار مشکل شد، برخی از واردات‌ها دچار مشکل شد، اما در عین حال وزیر صمت دیروز گزارشی داد که خوشحال کننده بود و آن این که در سه سال و نیم جنگ تحمیلی هیچ واحد صنعتی به خاطر نبود واردات مواد اولیه تعطیل نشده است.

رییس جمهور افزود: اینکه ما در این مقطع توانستیم جای نفت را پتروشیمی و فولاد قرار دهیم بسیار امر مهمی است.

آقای روحانی با بیان اینکه درآمد ارزی برای واردات کالا‏، دارو و مواد غذایی نداشتیم تصریح کرد: در زمینه تامین ارز همه دستگاه‌ها تلاش کردند، اما عمدتا پتروشیمی و فولاد در این صحنه آمده و این کار عظیم را انجام داده و این فرصت‌هایی بوده است.

رئیس جمهور ادامه داد: کسی بیاید و بگوید که در این سه سال و نیم چگونه دولت توانست کشور را اداره کند و عجیب است که در تبلیغات این دو سال کسی نیامد بگوید که در طول چند سال جنگ اقتصادی با بسته شدن تمام دروازه‌ها به روی کشور چگونه ملت توانست نفس بکشد؟. آقای روحانی همچنین گفت: ملت رنج فراوانی برد و سختی‌های بسیار زیادی کشید، اما توانست مقاوم در برابر دشمن بایستد.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 3 =