تاکید قوه قضاییه بر حمایت از حقوق متهمان و محکومان

سخنگوی قوه قضاییه گفت: یکی از این تاکید‌های رئیس قوه برای حمایت از متهمان و محکومان این است که جلب و دستگیری افراد حتماً​ جز در موارد خاص و پس از احضار آن‌ها صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 آقای ذبیح الله خداییان در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاکید رئیس دستگاه قضا بر حمایت از حقوق متهمان و محکومان شامل چه مصادیقی است؟ افزود: رئیس قوه قضاییه با شناخت عمیقی که از دستگاه قضایی و فرایند‌های رسیدگی دارد، راهکار‌هایی کاربردی مطرح می‌کند که در عمل باید اجرا شود و در جلسات متعدد بر آن تاکید دارد و اجرای آن را ضروری می‌داند.

 وی گفت: یکی دیگر از تاکید‌ها این است که جلب و دستگیری افراد حتماً بجز در موارد خاص پس از احضار آن‌ها صورت گیرد یعنی این طور نباشد به صرف گزارش ضابط، دستور جلب و دستگیری افراد صادر شود بلکه افرادی که اتهامی متوجه شان است باید ابتدا احضار شوند و در جریان اتهامشان قرار گیرند.

 سخنگوی قوه افزود: نکته دیگر مورد تاکید رئیس قوه این است که احضار افراد مستند به دلیل و مدرک باشد و تا زمانی که دلایل و قرائن علیه افراد وجود ندارد از احضار آن‌ها خودداری شود چرا که حتی احضار الکترونیکی یا کاغذی جنبه حیثیتی دارد و روی روح و روان خانواده‌ها اثر می‌گذارد.

 آقای خداییان گفت: در همین مرحله اگر کسی احضار، جلب یا دستگیر شد؛ بلافاصله تفهیم اتهام شود و شخص در جریان قرار گیرد و اگر چنانچه تفهیم اتهام صورت گرفت و قاضی قرار تامین صادر کرد از قرار تامین‌هایی استفاده شود که امکان آزادی شخص وجود داشته باشد.

 وی افزود: مراحل به گونه‌ای باید باشد که اگر کسی قرار تامین کیفری از نوع وکالت، کفالت و وثیقه را داشت؛ بتواند وکیل معرفی می‌کند و فرصت داشته باشد قبل از اعزام به زندان زمینه آزادی خود را فراهم کند.

 سخنگوی قوه قضاییه گفت: حتی اگر کسی قرار بازداشت موقت برایش صادر شد امکان دسترسی به خانواده و وکیلش را داشته باشد.

 آقای خداییان افزود: رئیس قوه قضاییه همچنین تاکید دارد که در تحت نظر قرار دادن افراد، احتیاط لازم صورت گیرد.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + پنج =