خطر بحران آب برای ۵ میلیارد نفر

سازمان جهانی هواشناسی: در سال ۲۰۵۰ بیش از پنج میلیارد نفر در جهان برای دسترسی به آب با مشکل رو به رو خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

به نقل از خبرگزاری فرانسه از ژنو، این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود اعلام کرد در سال ۲۰۱۸، شمار افرادی که دست کم به مدت یک ماه به آب دسترسی نداشتند برابر با ۳.۶ میلیارد نفر بود.

سازمان جهانی هواشناسی همچنین بر این واقعیت تاکید می‌کند طی ۲۰ سال گذشته، ذخایر آب در زمین با در نظر گرفتن آب‌های سطحی و زیر زمینی و همچنین رطوبت خاک، برف و یخ سالانه یک سانتی متر کاهش یافته است.
بنابر اعلام این سازمان عمده‌ترین تلفات در قطب جنوب و گرینلند رخ داده است، اما بسیاری از مناطق پرجمعیت که در عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر واقع شده اند و مناطقی که به طور معمول تامین کننده آب هستند خسارات قابل توجهی متحمل می‌شوند.
سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد این تلفات پیامد‌های زیادی برای امنیت آب دارد به ویژه آنکه اب شیرین قابل استفاده و در دسترس تنها ۰.۵ درصد از آب موجود بر روی زمین را تشکیل می‌دهد.
همزمان خطرات مربوط به آب در دو دهه اخیر افزایش یافته است. از سال دوهزار تعداد حوادث مربوط به سیل در مقایسه با دو دهه قبل ۱۳۴ درصد افزایش یافته است، اما در عین حال میزان خشکسالی نیز در این بازه زمانی ۲۹ درصد افزایش یافته است.
اکثر تلفات و خسارات اقتصادی ناشی از سیل در آسیا رخ داده است و خشکسالی بیشترین قربانی را در آفریقا گرفته است.
از دیدگاه سازمان جهانی هواشناسی سرمایه گذاری در سیستم‌هایی که به مدیریت بهتر منابع و همچنین سیستم‌های هشدار اولیه کمک می‌کند ضروریست. این سازمان خاطرنشان می‌کند این خدمات، سیستم‌ها و سرمایه گذاری‌ها هنوز به اندازه کافی نیستند.
این سازمان تاکید می‌کند حدود ۴۰ درصد از کشور‌های عضو هیچ داده‌ای در مورد متغیر‌های اصلی هیدرولوژی ندارند و در ۶۷ درصد کشور‌ها هیچ داده هیدرولوژیکی در دسترس نیست.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =