ایده تشکیل اوپک پلاس گازی

در میانه افزایش قیمت گاز در اروپا و مشکلاتی که کمبود گاز در کشور‌های ‏عضو اتحادیه اروپا به وجود آورده است مسکو و ریاض ایده تشکیل گروهی ‏گازی بر اساس الگوی اوپک پلاس را مطرح کردند. ‏

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

الکساندر نوواک، معاون نخست وزیر ‏روسیه و وزیر انرژی عربستان سعودی روز پنجشنبه در مورد ایده ایجاد اتحاد ‏گازی بر اساس مدل اوپک + نفتی در بحبوحه افزایش قیمت گاز، طلای آبی ‏بحث کردند.
اوپک پلاس (اوپک+) گروهی متشکل از کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) و ‏شرکای غیر عضوش به ویژه روسیه، است که با هدف هماهنگی سیاست ‏های نفتی به ابتکار دو کشور روسیه و عربستان سعودی تشکیل شده است.
درمجمع کشور‌های صادرکنندهٔ گاز یا اوپک گازی ‏در مسکو، نوواک گفت تنظیم بازار گاز بر اساس مدل اوپک ‏‏+ یک ایده منطقی است، اما اضافه کرد که بر اساس اظهارات گزارش شده ‏، باید با جزئیات بیشتری بر روی آن کار کرد. ‏
کشور‌های عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ۴۲ درصد از تولید گاز جهان، ۷۰ ‏درصد از ذخایر گازی جهان، ۳۸ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۸۵ درصد از ‏تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.
با توجه به نوسان قیمت گاز که از یک کشور به کشور دیگر فرق می‌کند و در ‏بازاری که به خط لوله‌های گازی طولانی که قرار است بین تولید کنندگان و ‏مصرف کنندگان ساخته شود بستگی دارد، چنین کارتلی که بخواهد قیمت گاز ‏را کنترل کند نسبت به بازار نفت مشکلات بیشتری برای سازمان دهی خواهد ‏داشت.
قیمت شاخص گازی در مقیاس سالیانه، ‏یعنی ‏نسبت ‏به همین مدت زمان در ‏سال ‏گذشته، بیش از ۶۰۰ درصد افزایش ‏یافته است. ‏

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − یازده =