تأکید تخت روانچی بر تعهدات ایران در زمینه مقابله با قاچاق انسان

نماینده ایران در سازمان ملل با تأکید بر تعهدات ایران در زمینه مقابله با قاچاق انسان، گفت: پرسنل نیروی انتظامی علی‌رغم تحریم‌ها و فقدان حمایت‌های بین‌المللی شجاعانه با گروه‌های جنایتکار سازمان یافته مبارزه می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در نشست عالیرتبه مجمع عمومی با عنوان «ارزیابی برنامه جهانی اقدام علیه قاچاق انسان» که امروز (سه‌شنبه، دوم آذر) برگزار شد، شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی ضمن قدردانی از برگزاری این نشست، گفت: گفتگو‌های ما در این نشست برای پرداختن به چالش‌های اجرای برنامه اقدام مقابله با قاچاق انسان و یافتن راهکار‌های مقابله با آنها کاربردی خواهد بود.

نماینده ایران در سازمان ملل افزود: قاچاق انسان بدون شک یکی از شنیع‌ترین جرایم محسوب می‌شود. با هدف ارائه پاسخی جمعی به این تهدید، کنوانسیون ملل متحد در مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (UNTOC) و الحاقیه‌های آن تلاش داشته تا فضای مقرراتی منسجم فرامرزی ایجاد کند. به عنوان یکی از نخستین امضاکنندگان این کنوانسیون، جمهوری اسلامی ایران اقدامات لازم در راستای اجرای مفاد کنوانسیون مذکور و الحاقیه‌های آن با هدف مبارزه با قاچاق انسان را انجام داده است. در همین خصوص، مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۷ اقدام به تصویب کنوانسیون ملل متحد در مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی کرده و مراحل بررسی نهایی آن توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال انجام است.

تخت روانچی ادامه داد: در سطح ملی، قوانین و ابزار‌های قانونی و مقرراتی متعددی برای تحقیق و تعقیب قضایی موارد مربوط به قاچاق انسان وجود دارد. به منظور تکمیل اقدامات قانونی صورت گرفته، دولت جمهوری اسلامی ایران نیز پیش نویس لایحه اصلاح قانون مقابله با قاچاق انسان را که مربوط به سال ۱۳۸۳ می‌شود برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است. پیش نویس لایحه مذکور بر تعریف قاچاق انسان شامل تمام عناصر ضروری آن به عنوان یک جرم شنیع با در نظر گرفتن شرایط تشدید کننده آن همانند ارتکاب به قاچاق زنان و کودکان تمرکز دارد.

وی افزود: نیازی به توضیح نیست که چنین به‌روزرسانی در قوانین ملی نهایتاً منجر به تقویت همکاری‌های بین‌المللی در این موضوع خواهد شد.

تخت روانچی بیان کرد: کمیسیون ملی مقابله با قاچاق انسان در قالب ارائه مجموعه‌ای از اقدامات اجرایی و نظارتی توسط وزارت کشور ایجاد شده تا به این منظور، سیاست‌ها، استراتژی‌ها و برنامه‌های مربوط به قاچاق انسان به همراه نظارت بر اقدامات مذکور محقق شود.

نماینده ایران در سازمان ملل بیان کرد: در خط مقدم تمام اقدامات ملی، پرسنل نیروی انتظامی کشورمان علی‌رغم عدم دسترسی به ابزار‌ها و منابع مورد نیاز که ناشی از تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا بوده و همچنین، فقدان حمایت‌های مورد نیاز بین المللی شجاعانه با گروه‌های جنایتکار سازمان یافته مبارزه می‌کنند.

 

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =