استقبال ایرانیان مقیم ترکمنستان از رئیسی

رئیس جمهور با ایرانیان مقیم ترکمنستان دیدار کرد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در اجلاس سران اکو که به ترکمنستان رفته است با ایرانیان مقیم ترکمنستان دیدار کرد.

آقای سید ابراهیم رئیسی، با حضور در سفارت ایران در جمع ایرانیان مقیم ترکمنستان حاضر شد و طی سخنانی بر گسترش روابط با ترکمنستان تاکید و خاطر نشان کرد که سفارتخانه‌ها شرایط تردد ایرانیان خارج از کشور به داخل را تسهیل کنند. رئیس جمهور با اشاره به اینکه ارتباطات ایران و ترکمنستان کافی نیست گفت: باید مناسبات سیاسی اقتصادی و فرهنگی ما با ترکمنستان توسعه پیدا کند.
اقای رئیسی با اشاره به اینکه با کشور دوست و بردار ترکمنستان فقط همسایه نیستیم بلکه خویشاوند هم هستیم گفت: ارتباط ما قلبی، عقیدتی و تمدنی است. همچنین ارادت مردم این کشور به امام رضا (علیه السلام) و دلدادگی به اسلام است که ما را به هم پیوند می‌دهد. ارتباط ما با این مردم به گذشته‌ها بر می‌گردد. شما ایرانیان مقیم ترکمنستان فرهنگ، تمدن و دینمداری ایرانیان را نمایندگی می‌کنید.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اهمیت ماموریت رایزنان فرهنگی برای معرفی فرهنگ ایرانی است گفت: بنای ما در دولت، گسترش روابط با همه کشور‌ها به ویژه همسایگان است. یک ارتباطاتی داریم، اما کافی نیست. حتما باید مناسبات سیاسی اقتصادی و فرهنگی ما با ترکمنستان توسعه پیدا کند. در ابتدای استقلال این کشور مناسبات خوبی داشتیم، اما دیگران آمدند و بخش قابل توجهش را از آن خود کردند. مردم این کشور بسیار به خدمات و کالا‌های ایرانی علاقه‌مند هستند؛ اما از این ظرفیت چنان که باید استفاده نمی‌شود.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه ترکمنستان ظرفیت خوبی در نفت و گاز دارد، افزود: این کشور در زمینه ترانزیت هم ظرفیت خوبی دارد؛ تصمیم ما به ارتباط هرچه بیشتر با ترکمنستان است.
آقای رئیسی با اشاره به دیدار دو جانبه که در بدو ورود به عشق آباد با همتای ترکمنستانی خود داشت، گفت: در این نشست که قرار بود چند دقیقه باشد، اما مفصل شد، تصمیم بر گسترش روابط بین دو کشور شد. تلاش میکنیم این روابط توسعه پیدا کند و زمینه توسعه یافتگی در زمینه مسائل تجاری اقتصادی و فرهنگی برقرار باشد.

اجلاس سران فردا برگزار می‌شود.

وزرای خارجه ۱۰ کشور عضو اکو هم صبح امروز (شنبه) در عشق‌آباد گرد هم آمدند و درباره تسهیل همکاری‌های اقتصادی گفتگو کردند.

آقای رئیسی در این اجلاس، ضمن تبین مواضع و پیشنهادات کشورمان در زمینه تقویت مناسبات منطقه‌ای و بین المللی، بویژه رفع موانع و افزایش تبادلات تجاری و همکاری اقتصادی کشور‌های عضو، دیدار‌هایی هم با مقامات ترکمنستان و همتایان شرکت کننده در این اجلاس خواهد داشت.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 4 =