به مبارزه با تروریسم ادامه می دهیم

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران درچارچوب تعهدات بین‌المللی خود، به تلاش‌هایش برای پیشگیری و مبارزه مؤثر با تروریسم در همه اشکال و مصادیق آن ادامه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 مجید تخت روانچی در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد “حفظ صلح و امنیت بین المللی؛ امنیت در چارچوب تروریسم و تغییرات اقلیم” نسبت به تلاش برخی از اعضای شورای امنیت برای برقراری هرگونه ارتباط بین تغییرات اقلیم با صلح و امنیت بین المللی هشدار داد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: امروزه جامعه بین المللی با چالش‌های فوری مرتبط با تروریسم و تغییرات اقلیم مواجه است.

وی افزود: مبارزه با تروریسم باید در چارچوب منشور سازمان ملل متحد و حقوق بین الملل و با اطمینان ازرعایت کامل اصول استقلال و برابری حاکمیتی دولت‌ها و عدم مداخله در امور داخلی کشور‌ها صورت گیرد.

 

تخت روانچی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران درچارچوب تعهدات بین‌المللی خود، به تلاش‌هایش برای پیشگیری و مبارزه مؤثر با تروریسم در همه اشکال و مصادیق آن ادامه می‌دهد.

وی به اثرات منفی تغییرات اقلیم و پیامد‌های آن اشاره کرد و گفت: مقابله با چنین چالش‌هایی مستلزم پاسخی نظامند و هماهنگ از سوی همه کشور‌های عضو است و کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییر اقلیم (UNFCCC) مناسب‌ترین بستر برای چنین پاسخ هماهنگی است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران گام‌های مهمی برای مقابله و کاهش اثرات منفی تغییرات اقلیمی برداشته است.

 

تخت روانچی اضافه کرد: با این وجود، اعمال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران که نقض آشکار اصول اساسی حقوق بین‌الملل است، نه تنها از دسترسی ایران به منابع مالی مورد نیاز و فناوری‌های لازم برای مقابله با چالش‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی جلوگیری کرده، بلکه تأثیر نامطلوبی بر ظرفیت‌های داخلی در ایفای تعهدات مربوطه در این زمینه گذاشته است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: تغییر اقلیم اساساً یک موضوع توسعه‌ای با ابعاد اجتماعی-اقتصادی است و هیچ مستند و مدرک علمی دال بر ارتباط مستقیم تغییرات اقلیم با صلح و امنیت بین المللی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بر این اساس، چالش‌های تغییرات اقلیم باید در چارچوب توسعه پایدار مورد رسیدگی قرار گیرد.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد کشور‌های توسعه یافته باید به تعهدات خود در چارچوب اصل مسئولیت مشترک پایبند بوده و به وعده‌های خود مبنی بر ارائه به موقع حمایت‌های مالی و کمک‌های فنی به کشور‌های در حال توسعه و متاثر از تغییرات اقلیم، از جمله از طریق تسهیل انتقال فناوری‌های مورد نیاز، عمل کنند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل بر این موضع اصولی تاکید کرد که تغییرات اقلیم به عنوان یک موضوع مرتبط با توسعه پایدار، خارج از صلاحیت شورای امنیت است.

تخت روانچی گفت: ورود شورای امنیت به این مقوله که فاقد تخصص و ابزار‌های لازم در این زمینه است، تخطی از چارچوب وظایف و تکالیف سای ارگان‌های اصلی سازمان ملل خواهد بود و کار آن‌ها را در رسیدگی موثر به چالش‌های تغییرات اقلیم پیچیده‌تر می‌کند.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =