یادداشت خطیب‌زاده درپی درگذشت پروفسور فراگنر

سخنگوی وزارت خارجه گفت: پروفسور فراگنر نقش مهمی در معرفی فرهنگ و تاریخ ایران و زبان فارسی به جامعه علمی اروپا و به‌ویژه کشورهای آلمانی‌زبان داشت.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 سعید خطیب زاده روز جمعه در صفحه کاربری خود در اینستاگرام با تسلیت درگذشت پروفسور برت فراگنر، ایران‌شناس بزرگ معاصر و بنیانگذار موسسه ایران‌شناسی اتریش به جامعه علمی و ایران‌شناسان و همه ایران‌دوستان، نوشت: حدود سه سال قبل، زمانی که مدیر کل دفتر مطالعات وزارت امورخارجه بودم در وین ملاقاتش کردم. شخصیتی فرهنگی، عالم و دوست داشتنی که آنچنان دلداده فرهنگ و تمدن ایران بود که ایران را وطن دوم خود می‌نماید.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه پروفسور فراگنر از بزرگترین ایران شناسان معاصر بودند که که نزدیک به ۶ دهه از عمر خود را وقف شناخت و معرفی تاریخ، فرهنگ و ادبیات ایران کرد، افزود: پروفسور فراگنر نقش مهمی در معرفی فرهنگ و تاریخ ایران و زبان فارسی به جامعه علمی اروپا و به‌ویژه در کشور‌های آلمانی‌زبان داشتند و با نگارش آثار متعدد علمی نظیر «خاطرات نویسی ایرانیان» و فعالیت‌های سترگ خود تأثیری ماندگار بر سپهر ایران شناسی جهان به جا گذاشت و به همین دلیل، جایگاه ویژه و محبوبی در ایران و در میان ایرانیان دارد.

خطیب زاده گفت: پرفسور فراگنر در جامعه علمی و دانشگاهی ایران چهره‌ای شناخته شده‌ای بودند و در سال ۱۳۸۸ جایزه بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار را به پاس ترویج فرهنگ و تاریخ ایران دریافت کردند و در سال ۱۳۸۳ نیز منتخب چهارمین همایش چهره‌های ماندگار ایران شدند. نام و یادش گرامی باد.

صفحه توییتر انستیتوی ایران‌شناسی فرهنگستان علوم اتریش روز گذشته از درگذشت برت فراگنر در ۸۰ سالگی خبر داد و نوشت: «ما یک محقق برجسته، روشنفکری ژرف‌اندیش، استادی سخاوتمند و یک دوست را از دست دادیم». فراگنر از سال ۲۰۰۳ و به مدت هفت سال ریاست این انستیتو را برعهده داشت.

لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − چهار =