گورباچف: جهان در آستانه جنگ سرد جدیدی قرار دارد

آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، جهان را در سایه بحران اوکراین در آستانه جنگ سرد جدیدی دانسته و با انتقاد به سیاست‌های غرب گفت که بدون شراکت آلمان و روسیه امنیتی در اروپا وجود ندارد.

خبر طبس:آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، جهان را در سایه بحران اوکراین در آستانه جنگ سرد جدیدی دانسته و با انتقاد به سیاست‌های غرب گفت که بدون شراکت آلمان و روسیه امنیتی در اروپا وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس،”میخائیل گورباچف” آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، امروز در جشن ۲۵ سالگرد سقوط دیوار برلین انتقادهای شدیدی را به غرب وارد کرده و درباره بحران اوکراین اظهار داشت: جهان در آستانه جنگ سرد جدیدی قرار دارد. برخی ها می گویند این جنگ شروع شده است. در ماه های اخیر شکست اعتماد صورت گرفته است.

برنده جایزه صلح نوبل که به عنوان یکی از پدران وحدت آلمان شهرت دارد به غرب و بخصوص آمریکا این انتقاد را وارد کرد که به وعده های خود برای دگرگونی بعد از سال ۱۹۸۹ پایبند نبوده و به جای آن خود را به عنوان پیروز جنگ سرد معرفی کرده و مزایایی را از ضعف روسیه برای خود جمع کرده است.

وی افزود: حوادث ماه های اخیر عاقبت یک سیاست کوته بینانه است که برای خلق حقایق بی عیب و نقص و تکذیب منافع و علایق شریک مقابل تلاش می کند. در سال های ۱۹۹۰ غرب این روند را شروع کرد که در مناسبات با روسیه اعتمادی را که انقلاب صلح آمیز در آلمان و در اروپای شرقی و میانه ایجاد کرده است تضعیف کند.

گورباچف به عنوان نمونه این گونه اقدامات غرب به گسترش ناتو به شرق، طرح استقرار سپر موشکی در شرق اروپا و مسئله عراق، لیبی و سوریه اشاره کرده و گفت: و چه کسی در سایه این تحولات بیش از همه رنج می برد آن اروپا خانه مشترک ما است.

گورباچف همچنین با تاکید بر اینکه اینجا در برلین و در سالروز سقوط دیوار برلین باید من بگویم که همه این بحران ها تاثیرات منفی روی مناسبات بین روسیه و آلمان دارد خواستار پایداری مناسبات بین این دو کشور شد و تصریح کرد: بگذارید من یادآوری کنم که بدون شراکت آلمان و روسیه هیچ امنیتی در اروپا نمی تواند وجود داشته باشد.

گورباچف روز دوشنبه با صدر اعظم آلمان دیدار می کند.

وی که سابق به عنوان منتقد رئیس جمهوری روسیه شهرت داشت در مراسمی موسوم به ” سینما برای بنیاد صلح” در دروازه براندنبورگ مجددا خواستار درک سیاست های اخیر مسکو در بحران اوکراین شد و گفت: اظهارات اخیر پوتین تلاش برای کاهش تنش ها و یک اساس جدید برای خلق  یک شراکت را نشان می دهد.

گورباچف همچنین خواستار یک لغو تدریجی تحریم های متقابل روسیه و اروپا شد.

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − پنج =