چرا سعود الفیصل را به وین دعوت کردند؟

غربی‌ها می‌خواهند بن‌بست در مذاکرات را به سعودی‌ها بفروشند و در این میان این عربستان و دیگر شیخ نشین‌ها خواهند بود که باید هزینه زیاده خواهی آمریکا در مذاکرات را پرداخت کنند.

خبر طبس:غربی‌ها می‌خواهند بن‌بست در مذاکرات را به سعودی‌ها بفروشند و در این میان این عربستان و دیگر شیخ نشین‌ها خواهند بود که باید هزینه زیاده خواهی آمریکا در مذاکرات را پرداخت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس(طبس نیوز)،امروز همزمان با ادامه مذاکرات میان ایران و ۵+۱ رسانه‌ها خبر دادند که قرار است سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان به وین سفر ‌کند تا در آنجا با جان کری همتای آمریکایی‌اش دیدار کند.

همچنین دو روز قبل هم جان کرى از وین، وزراى خارجه ۴ شیخ نشین خلیج فارس شامل کویت، قطر، بحرین و امارات را تلفنى در جریان آخرین هاى مذاکرات هسته اى با ایران قرار داد.

این اقدامات آمریکایی‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که پیش از این بارها کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای حضور در مذاکرات هسته‌ای با ایران ابراز تمایل کرده بودند و پس از مخالفت تهران با این مسئله آنها تلاش خود را برای بی‌نتیجه کردن مذاکرات متمرکز کردند.

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درحالی خواستار حضور در مذاکرات هستند که همواره همسو با کشورهای غربی نقش مهمی در تشدید فشارها علیه جمهوری اسلامی ایفا کردند، امارات متحده عربی در ابتدا وضع شدن تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای پیشتاز اخراج بازرگانان و بلوکه کردن سرمایه ایرانی‌ها شد، عربستان به همراه کویت، امارات و قطر با افزایش تولید نفت خود کاهش حضور ایران در بازار بین المللی انرژی را جبران کردند و با افزایش سطح تولید خود بازار را به حد اشباع رساندند، پس از توافق برنامه اقدام مشترک برای تشدید فشار بر ایران شروع به کوبیدن بر طبل هسته‌ای شدن و ادعای آغاز رقابت تسلیحاتی کردند و این درحالی است که این کشور توان غنی سازی را ندارد.

همه این ها بخش کوچکی از اقدامات خصمانه همسایگان عربی حاشیه خلیج فارس علیه تهران بوده که بی‌شک تاریخ این اقدامات را از یاد نخواهد برد.

در این میان غربی‌ها که در رسانه‌های خود تاکید داشتند در اختیار داشتن انرژی هسته‌ای توسط ایران منجر به آغاز رقابت هسته‌ای می‌شود که تنها عربستان و رسانه‌های وابسته به رژیم آل‌سعود مدعی آن بودند تا از این حربه در مذاکرات به عنوان استدلال استفاده کنند حالا همین کشورها پای عربستان را به مذاکرات با ایران باز کرده‌اند.

اما سوال اینجاست که هدف آمریکا از به زحمت انداختن وزیر خارجه عربستان برای سفر به وین چه بوده است؟ آیا آمریکایی‌ها می‌خواهند طرح خود را همه جانبه و کامل نشان دهند؟

به نظر می‌رسد در این میان آمریکایی‌ها از یکسو می‌خواهند در آستانه مذاکرات با رو کردن برگی جدید که نقش آن بر عهده آقای فیصل است مذاکره کنندگان ایرانی را تحت فشار قرار دهند و اینگونه جلوه دهند که اجماعی بین المللی و منطقه‌ای در مقابل ایران شکل گرفته است به واقع آمریکا می‌خواهد این پیام را برای تهران مخباره کند که در منطقه‌ دارای نفوذ و قدرت تاثیر گذاری است.

از سوی دیگر آمریکایی‌ها دعوت از آقای فیصل برای حضور در وین را حتماً به قیمت گرانی به ریاض فروخته‌اند و امتیازهای مهمی از آنها دریافت می‌کنند.نکته اینجاست که آنها(غربی‌ها) می‌خواهند به بن بست رسیدن مذاکرات را هم به سعودی‌ها و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بفروشند و در این میان این عربستان و دیگر شیخ نشین‌ها خواهند بود که باید هزینه زیاده خواهی آمریکا در مذاکرات را پرداخت کنند.

حالا باید این سوال را مطرح کرد که مهمان ناخوانده وین چه قول و قرارهایی را با کری رد و بدل کرده اما بی‌شک همین مهمان ناخوانده بار دیگر با بکارگیری دیپلماسی نفتی توانست به کاهش قیمت نفت کمک کند تا حالا آمریکایی‌ها با اعتماد به نفس بیشتری پشت میز مذاکره بنشینند و دعوت از وی شاید به نوعی جبران لطفشان به واشنگتن بوده که با کمک به کاهش قیمت نفت توانست بر تهران و مسکو فشار وارد کند.

به هرحال نتیجه مذاکرات هرچه که باشد این واقعیت برای عربستان و آنهایی که ریاض را در این روزهای تاریخی برای تحت فشار قراردادن ایران یاری می‌دهند تغییر ناپذیر است که ایران همسایه آنهاست.همسایه‌ها واقعیتی ژئوپلتیک برای هر کشور هستند.

منبع:فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =